آرش خوشخو در گفت‌وگو با ایران آنلاین مطرح کرد؛

«رها»؛ درامی تلخ اما مخاطب‌پسند در سینمای کمدی‌زده ایران

صفیه رجایی هرندی

صفیه رجایی هرندی

هنر

99469
«رها»؛ درامی تلخ اما مخاطب‌پسند در سینمای کمدی‌زده ایران

منتقد سینما گفت: رها با اینکه فیلم بسیار تلخی است اما یک نمونه مناسب برای سینمای اجتماعی ایران محسوب می‌شود،‌ چون توانسته در دورانی مخاطب‌پسند باشد که شاهد سلطنت فیلم‌های کمدی بر سینمای ایران هستیم.

صفیه رجائی هرندی - ایران آنلاین: فیلم رها اولین ساخته حسام فرهمند که در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد،‌ همچنان روی پرده است و توانسته فروشی بیش از ۳۴ میلیارد تومان داشته باشد. این فیلم در میان هیاهوی فیلم‌های کمدی که گیشه سینمای ایران را تسخیر کرده‌اند، توانسته همچون جریانی متفاوت، تماشاگر را به دل یک درام تلخ و پرپیچ‌وخم بکشاند. فیلمی که با دستمایه قرار دادن یک پرونده واقعی، تصویری تکان‌دهنده از واقعیت‌های اجتماعی معاصر ایران به نمایش می‌گذارد. «رها» نه تنها به واسطه داستان پرکشش و گره‌های معمایی‌اش، مخاطب را تا انتها با خود همراه می‌کند، بلکه با بازی درخشان شهاب حسینی و ترکیب هنرمندانه بازیگران سرشناس و چهره‌های تئاتری، تجربه‌ای متفاوت را برای علاقه‌مندان به سینمای اجتماعی رقم می‌زند.

در همین رابطه، آرش خوشخو منتقد سینما در گفت‌وگو با ایران آنلاین در نقد فیلم رها اظهار کرد: فیلم‌های اجتماعی ایران جدیداً یک رویه در پیش گرفته‌اند و به پرونده‌های واقعی رجوع می‌کنند و بسیاری از وقایعی که در این ژانر فیلم‌ها رخ می‌دهد، ‌برگرفته از اتفاقات واقعی و روزمره است؛ رها نیز از یک پرونده‌ واقعی استفاده کرده و خوشبختانه توانسته فیلم تاثیرگذاری به تصویر بکشد و شما می‌توانید بسیاری از خصوصیات اجتماعی ایران معاصر را در این فیلم مشاهده کنید.

رها به واسطه چرخش‌هایی روایی و معماهای موجود در فیلمنامه توانسته تماشاگر را به خوبی جذب خود کند

وی با بیان اینکه رها یک درام معمایی پر پیچ و خم است،‌ گفت: این فیلم، به واسطه چرخش‌هایی روایی و معماهای موجود در فیلمنامه توانسته تماشاگر را به خوبی جذب خود کند و فروش نسبتاً خوبی هم داشته باشد، به طوری که بالای ۳۴ میلیارد تومان فروش داشته است که نسبت به سایر فیلم‌های اجتماعی فروش خوبی به حساب می‌آید و آن را هم مدیون فیلم‌نامه‌ای است که از چند گره معمایی روایی بسیار قوی برخوردار است و این چرخش‌های داستان موجب شده که تماشاگر ارتباطش را با فیلم حفظ کند.

منتقد سینما ادامه داد: در مجموع رها با اینکه فیلم بسیار تلخی است اما یک نمونه مناسب برای سینمای اجتماعی ایران محسوب می‌شود،‌ چون توانسته در دورانی مخاطب‌پسند باشد که شاهد سلطنت فیلم‌های کمدی بر سینمای ایران هستیم.

خوشخو در ادامه با اشاره به بازی بازیگران فیلم رها نیز عنوان کرد: حسام فرهمند کارگردان فیلم سعی کرده تا از حضور بازیگران سرشناس که در مارکت سینمایی ایران بسیار تاثیر گذارند در این فیلم بهره ببرد و سایر بازیگران را از میان بازیگران تئاتر انتهاب کرده که موجب شده تا با یک ترکیب خوب از هنرمندان روبرو باشیم و حاصل فیلم نیز بسیار خوب از آب درآمده است.

زحمت اصلی در فیلم رها بر روی دوش شهاب حسینی است

وی افزود: در این فیلم،‌ زحمت اصلی بر روی دوش شهاب حسینی است که نقش یک پدر منفعل را بر عهده دارد و همواره تصمیمات اشتباه اتخاذ می‌کند و در ادامه حرکت این پدر از یک شهروند منفعل به سمت یک مرد انتقام جوی خشمگین کشیده می‌شود. به نظر من شهاب حسینی توانسته نقش خود را به خوبی در این فیلم ایفا کند، مضاف بر اینکه «رها» بدون حمایت شهاب حسینی ممکن بود خوب از آب در نیاید.

منتقد سینما همچنین با اشاره به نقش غزل شاکری در فیلم رها گفت: بر خلاف خیلی‌ها من بر این باورم که نقشی که غزل شاکری در فیلم رها بر عهده داشت بسیار ساده بود از پیچیدگی چندانی برخوردار نبود و کار سختی در این فیلم نداشت.

خوشخو در پایان تاکید کرد: من بر این باور هستم که حسام فرهمند کارگردان رها به خوبی توانسته از عهده کارگردانی فیلم بر بیاید،‌ فرهمند پیش از این یک کارگردان تلویزیونی و دستیار کارگردان پر سابقه بوده و با حاصل کارش در فیلم رها بسیار متواضعانه برخورد کرده است و حالا وقت آن رسیده که حاصل زحماتش به خوبی دیده شود.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار هنر