پریسا غفاری

پریسا غفاری

توپ و تور

10838
فتح دوگانه رولان گاروس-ویمبلدون توسط نابغه اسپانیایی

آلکاراس باز هم کابوس جوکوویچ شد؛

فتح دوگانه رولان گاروس-ویمبلدون توسط نابغه اسپانیایی

کارلوس آلکاراس برای دومین سال پیاپی نواک جوکوویچ را در فینال ویمبلدون مغلوب کرد و مانع از تاریخ‌سازی تنیسور صرب شد.

به گزارش ایران ورزشی، کارلوس آلکاراس مرد سوم تنیس جهان نواک جوکوویچ صربستانی را به راحتی و در سه ست متوالی شکست داد تا به فاصله یک ماه از قهرمانی در رولان گاروس دومین گرند اسلم متوالی خود را فتح کند.

اعجوبه ۲۱ ساله اسپانیایی بازی فینال را طوفانی شروع کرد و دو ست اول را در میان بهت همگان قاطعانه و با نتایج مشابه ۶-۲ به سود خاتمه داد. دو ست اول هیچ شباهتی به فینال حماسی سال قبل نداشت و باور آنچه در زمین مرکزی در حال رخ دادن بود برای همه دشوار بود. جوکوویچ که همواره با ذهنیت پولادین خود شناخته می‌شد در دو ست اول هیچ نشانی از آن بازیکن مقتدر نداشت و اشتباهات عجیب و غریبی مرتکب می‌شد. با این همه اسطوره صرب در ست سوم تمام تلاش خود را به کار بست تا ورق را برگرداند. قهرمان هفت دوره رقابت‌ها در این ست بسیار بهتر کار کرد و بازی برابر دنبال می‌شد تا اینکه در گیم نهم‌ این آلکاراس بود که جوکوویچ را بریک کرد و در آستانه قهرمانی قرار گرفت. جوان اسپانیایی در حالی که نتیجه ۵-۴ و ۴۰-۰ به سود او دنبال می‌شد سه “مچ پوینت” هم به دست آورد اما این بار نوله او را ناکام گذاشت و نتیجه را ۵-۵ مساوی کرد. روزنه امید برای بازگشت جوکوویچ پدیدار شده بود و خیلی‌ها یاد بازگشت‌های حماسی او در گذشته افتادند، اما این بار قرار نبود بازگشتی در کار باشد. نابغه اسپانیایی که می‌دانست غفلت در این ست ممکن است برایش گران تمام شود در ادامه ست سوم را هم در تایبریک برد تا با پیروزی قاطع ۳-۰ برای دومین بار قهرمان ویمبلدون شود.

درحالی‌که انتظار می‌رفت همانند پارسال یک نبرد حماسی را میان فوق ستاره‌های دو نسل مختلف تنیس شاهد باشیم، اما این بار شور جوانی بر تجربه چربید و زمین مرکزی ویمبلدون به صحنه درخشش آلکاراس ۲۱ ساله تبدیل شد تا او بار دیگر جام قدیمی‌ترین تورنمنت تنیس جهان را بالای سر ببرد.

این چهارمین گرند اسلم آلکاراس به حساب می‌آید و او حالا بعد از بوریس بکر، بیورن بورگ و متس ویلاندر چهارمین بازیکنی است که در ۲۱ سالگی این تعداد گرند اسلم کسب می‌کند.

آلکاراس پس از قهرمانی گفت: «بردن این جام برایم مانند یک رویا است… در مصاحبه‌ای که در ۱۱ یا ۱۲ سالگی‌ انجام دادم، گفتم که رویایم بردن ویمبلدون است و امروز دوباره به آن رسیدم و می‌خواهم همچنان ادامه بدهم. رقابت در این زمین زیبا و بالا بردن این جام شگفت‌انگیز حس فوق‌العاده‌ای دارد. این زیباترین تورنمنت، زیباترین زمین و زیباترین جام است.»

او در ادامه با تمجید از اسطوره صرب افزود: « نواک تو چند هفته سخت را سپری کردی. کاری که تو و تیمت انجام دادید باورکردنی‌نیست. بعد از اوپن فرانسه جراحی داشتی و نمی‌دانستید که به مسابقات می‌رسید یا نه. اما تو به فینال رسیدی که واقعا عالی است. به مربیانم می‌گفتم که درک کاری که تو انجام دادی واقعاً خارج از تصور است. من برای تو و اعضای تیم‌ات احترام زیادی قائلم.»

با فتح دوگانه رولان گاروس و ویمبلدون، آلکاراس نامش را در کنار اساطیر تنیس قرار داد و بعد از بیورن بورگ، راد لیور، رافائل نادال، راجر فدرر و نواک جوکوویچ به ششمین مردی تبدیل شد که موفق به فتح این دوگانه ارزشمند می‌شود.

بعلاوه، کارلیتوس بار دیگر نشان داد که جانشین شایسته‌ای برای رافائل نادال است و بعد از او به دومین تنیس‌باز اسپانیایی در تاریخ تبدیل شد که حداقل دو مرتبه موفق به فتح ویمبلدون می‌شود.

اما از سوی دیگر، رویای جوکوویچ برای رسیدن به رکورد تاریخی ۲۵ عنوان گرند اسلم بار دیگر نقش بر آب شد. اسطوره صرب که ماه گذشته مینیسک زانویش را جراحی کرد، با یک بازتوانی فوق‌العاده که کمتر کسی انتظارش را داشت خود را به ویمبلدون رساند و تا دیدار پایانی بالا آمد اما در گام آخر کم آورد تا فصل کابوس‌وارش بدون کسب هیچ عنوانی ادامه پیدا کند.

این بازیکن ۳۷ ساله همچنین به دنبال هشتمین قهرمانی ویمبلدون و برابری با رکورد راجر فدرر بود که برای دومین سال متوالی ناکام ماند.

جوکوویچ در مراسم اهدای جام با اشاره به چند هفته دشواری که بعد از جراحی زانو سپری کرد گفت: «باید به خودم خیلی افتخار کنم. بدیهی است که ده دقیقه پس از پایان بازی کمی ناامیدی وجود دارد. اما وقتی به آنچه در ۵ هفته اخیر به همراه اعضای تیم و خانواده‌ام از سر گذراندم می‌اندیشم باید بگویم که بسیار راضی هستم. همیشه دوست داشتم اینجا باشم و در زمین مرکزی بازی کنم. سعی می‌کنم تا به خودم یادآوری کنم حضور در اینجا تا چه اندازه خیال‌گونه است. هر بار که پا به این زمین می‌گذارم، انگار بار اولم است. من بار دیگر رویای کودکی‌ام را زندگی کردم.»

اسطوره صربستانی هم‌چنین به دنبال فتح هشتمین قهرمانی ویمبلدون و رسیدن به رکورد راجر فدرر سوئیسی بود که ناکام ماند.جوکوویچ حالا دو هفته فرصت دارد تا به زمین‌خاک رس باز گردد و خود را برای المپیک پاریس در مجموعه رولان گاروس آماده کند. مدال طلای المپیک تنها افتخاری است که نوله تاکنون به دست نیاورده و با توجه به سنش، بازی‌های پاریس احتمالاً آخرین شانس او برای تکمیل ویترین افتخاراتش در دنیای تنیس خواهد بود.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین‌های توپ و تور