داوود عطایی

داوود عطایی

سرمقاله

13095
شب موعود پرسپولیس و استقلال

شب موعود پرسپولیس و استقلال

امشب پرسپولیس قهرمان لیگ برتر و استقلال نایب قهرمان لیگ در چهارچوب لیگ نخبگان آسیا ماراتن طولانی جدال با غول‌های قاره کهن برای صعود به دور دوم رقابت‌ها را آغاز می‌کنند. در فرمت جدید پیکار‌ها که هر تیم در چهار مسابقه میزبان و در چهار مسابقه میهمان است و در هشت مسابقه با هشت تیم مختلف از کشورهای آسیا مبارزه می‌کند هیجان و زیبایی رقابت‌ها را دوچندان می‌کند.
پرسپولیس راهی جده عربستان شده تا با هدایت گاریدو نخستین مصاف آسیایی‌اش را در ورزشگاه 23 هزار نفری امیرعبدالله فیصل جده با الاهلی تیم استخوان‌دار و با رهبری ماتیاس یایسله مربی 35 ساله از نسل مربیان جوان و با دانش آلمان برگزار کند. نبرد تجربه خوان کارلوس گاریدو با تاکتیک‌های منحصر به فرد نسل جدید مربیان آلمانی که در یک دهه اخیر اسم و رسمی در فوتبال جهان با مکتب خاص فوتبال کلاسیک و به روز شده ژرمن‌ها برای خود به دست آورده‌اند.
آنچه مشخص است سرمربی آلمانی الاهلی با ترکیبی از بازیکنان نامدار فقط به امید صید سه امتیاز به میدان جده پا می‌گذارد. ماتیاس با داشتن ادوارد مندی دروازه‌بان سابق چلسی، فرانک کسیه هافبک سابق بارسا، روبرتو فیرمینوی لیورپولی، مریح دمیرال مدافع قدرتمند ترک، ایوان تونی مهاجم نام آشنای انگلیسی، راجر ایبانز مدافع سابق رم و گابریل ویگا هافبک سرشناس و آینده‌دار اسپانیایی کار چندان دشواری مقابل پرسپولیس ندارد.
شاه کلید این رویارویی بسیار حساس به عنوان گام نخست بی‌گمان در دستان سرمربی سرخ پوشان است. اینکه گاریدو چه استراتژی و تاکتیکی انتخاب می‌کند. اگر با ترکیبی دفاعی به امید یک امتیاز در خارج از خانه به میدان برود، نوع چینش و البته آمادگی ذهنی و بدنی شاگردانش می‌تواند نتیجه‌ای قابل قبول برای نماینده ایران به همراه داشته باشد. اما اگر کادر فنی پرسپولیس با ترکیبی هجومی و با ریسک بالا به مصاف نماینده عربستان برود ثبت هر نتیجه‌ای امکان پذیر است. این در حالی است که احتمال حضور نود دقیقه‌ای ریاض محرز فوق ستاره زرد پوشان تا این لحظه پایین است و گاریدو با توجه به تجربه فراوان و قدرت بازیخوانی حریف می‌تواند در نیمه اول ارزیابی دقیقی از شرایط رقیب انجام داده و با آنالیزنقاط قوت و ضعف حریف به ضدحملات تیمش چشم بدوزد.
اما در شهرقدس و ورزشگاه کوچکش آبی‌های پایتخت با مربیگری جواد نکونام میزبان الغرافه قطرهستند. شکست ناباورانه استقلال در بازی با استقلال خوزستان و حاشیه‌های عجیب و سؤال برانگیز پس از آن که بحرانی بی‌دلیل برای نماینده ایران در لیگ نخبگان ایجاد کرد چند روزی است فروکش کرده و با تمهیداتی که فدراسیون برای تیم‌های باشگاهی حاضر در پیکارهای آسیایی در نظر گرفته نکونام این بار بدون هیچ عذر و بهانه‌ای با تمام قوا باید به مصاف یکی از ساده‌ترین رقبایش در جمع هشت تیم مرحله مقدماتی لیگ نخبگان برود.
صرف نظر از شرایط میزبانی که باید یادآور شویم به هیچ عنوان در شأن نماینده باشگاهی ایران در آسیا نیست، این مبارزه حساس در حقیقت عیارسنجی واقعی نکونام برای هواداران دوآتشه و متعصب از یک سو و مدیران استقلال از سوی دیگر محسوب می‌شود. پیروزی در این بازی حساس بی‌تردید تا مدتی کادر فنی به رهبری نکونام را از زیر فشار انتقادات خارج می‌کند و اگر به هر دلیلی نکونام و شاگردانش موفق به کسب سه امتیاز در رویارویی با حریف نه چندان قلدر قطری نشوند، مدیران و هواداران باید چشم انتظار پیروزی در مقابل کدام تیم آسیایی باشند؟ السد قطر که به مراتب قوی‌تر از الغرافه است یا النصر عربستان که اول آبان میهمان آبی‌ها است.
خوسلو مهاجم نامدار سابق رئال، فرحان ساسی بازیساز باهوش تونسی، کومان مهاجم سرحال رومانیایی، ماتیاس نانی آرژانتینی و سیدو سانو سنگالی مهم‌ترین چالش‌های نکونام و شاگردانش در بازی امشب محسوب می‌شوند. فاصله مرگ و زندگی در لیگ نخبگان برای قدم اول ارائه فوتبال متهورانه در زمین خودی است. اتفاقی که هواداران استقلال با حمایت همه‌جانبه از تیمشان از کادر فنی و بازیکنان توقع دارند. شاید برای نکونام و بازیکنان آبی‌پوش دیگر چنین فرصتی مهیا نشود، بنابراین باید قدر فرصت استثنایی شب موعود آغاز لیگ نخبگان آسیا در خانه خود را بدانند و حداکثر تلاششان را برای یک پیروزی شیرین به کار بگیرند.
انتهای پیام/
دیدگاه ها