سینا حسینی

سینا حسینی

یادداشت

13193
لطفاً کمی حرفه‌ای رفتار کنید

لطفاً کمی حرفه‌ای رفتار کنید

تجربه میزبانی دیدار استقلال - الغرافه در ورزشگاه شهدای شهرقدس یک بار دیگر نشان داد فوتبال ایران نیازمند ساختار هدفمند در بخش میزبانی رویدادهای بین المللی است. اتفاقات حاشیه ای این دیدار از جمله ناهماهنگی میان ارکان اجرایی و عملیاتی ناآماده بودن زیرساختهای موجود و فراهم نبودن امکانات نرم افزاری و سخت افزاری باعث شد تا میزان حوادث غیرمنتظره در جریان برگزاری این بازی به شکل عجیبی افزایش پیدا کند.

عدم شناخت کافی از قوانین و مقررات تورنمنت‌های بین‌المللی همیشه مشکلات ریز و درشتی برای ما به وجود آورده اما نکته عجیب و بحث برانگیز اینجاست علی‌رغم هشدارهای متعدد کنفدراسیون فوتبال آسیا و فدراسیون فوتبال، مجریان و عوامل برگزاری رویدادهای مهم هیچ گاه توجهی به قواعد و مقررات بین‌المللی ندارند تا این بی‌خیالی منجر به شکل‌گیری مشکلات متعددی برای فوتبال ایران شود.
 کنفدراسیون فوتبال آسیا و کمیته اجرایی مسابقات لیگ نخبگان به منظور برگزاری استاندارد و باکیفیت این رقابت‌ها، پیش از شروع بازی‌ها برای کلیه باشگاه‌های حاضر در مسابقات کارگاه آموزشی فشرده‌ای برگزار کرد تا باشگاه‌ها در جریان کم و کیف مسابقات قرار گیرند، کلیدواژه این کارگاه آموزشی احترام به قوانین مسابقات بود اما به رغم این هشدارها و حساسیت‌ها، شامگاه دوشنبه کلکسیونی از تخلفات ریز و درشت در ورزشگاه شهرقدس رخ داد تا ناظران کنفدراسیون فوتبال آسیا دست به کار شوند و تخلفات روی داده در مسابقات را گزارش کنند.
 مطمئناً اگر فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ در جریان برگزاری رقابت‌های لیگ برتر قوانین حاکم بر مسابقات بین‌المللی را بدون کم و کاست به اجرا در می‌آوردند هرگز چنین چالشی در تورنمنت‌های بین‌المللی گریبانگر فدراسیون و باشگاه‌های حاضر در مسابقات آسیایی نمی‌شد اما از آنجا که در فوتبال ایران قوانین بازدانده‌ای وجود ندارد بروز چنین اتفاقاتی کاملاً طبیعی است. در تمام دنیا حوزه فعالیت رسانه، پلیس، عوامل اجرایی و... کاملاً روشن و تفکیک شده است و هیچ کسی فراتر از حوزه تعیین شده رفتار نمی‌کند اما در فوتبال ما نه تنها چنین قاعده‌ای رعایت نشده بلکه همان رفتارغلط تبدیل به عادت شده تا چالشی بزرگ به وجود بیاید.
 مطمئناً اگر فرهنگ حاکم بر رقابت‌های داخلی منطبق با استانداردسازی جهانی بود هرگز چنین چالش‌هایی به وجود نمی‌آمد اما وقتی با سهل‌انگاری و شوخی همه چیز را در قالب یک دورهمی دوستانه سپری می‌کنیم بروز چنین اتفاقاتی دور از ذهن نیست، موضوع فرهنگ‌سازی و اجرای قوانین در فوتبال ما بایستی ریشه‌ای حل و فصل شود، تا مادامی که پدیده موبایل به دست‌ها در فوتبال ایران برطرف نشود، داستان به همین منوال است، تا زمانی که بلیت الکترونیکی و شماره‌گذاری صندلی‌ها رعایت نشود اوضاع به همین ترتیب باقی خواهد ماند، تا روزی که قانون و مقررات جای سفارش و پادرمیانی را نگیرد جریمه و توبیخ و محرومیت باقی می‌ماند، نیاز امروز فوتبال ایران فرهنگ قانون پذیری به جای قانون‌گریزی است.
 باید بپذیریم فوتبال به عنوان یک رشته وارداتی از سلسله قوانین و مقررات جهانی تبعیت می‌کند، ایرانیزه کردن این رشته ورزشی مهیج و جذاب نه تنها شدنی نیست بلکه آسیب‌های بزرگی را برای ما به دنبال خواهد داشت که ثمره آن جریمه، محرومیت و دردسرهای انضباطی است؛ پس لطفاً کمی حرفه‌ای باشید.


انتهای پیام/
دیدگاه ها