فوتبال ایران

13562
عبور از جهنم، لبخند زیر باران

گاریدو و پرسپولیس از هفته‌های سخت گذشتند

عبور از جهنم، لبخند زیر باران


روزی که نام خوان‌کارلوس گاریدو به عنوان سرمربی پرسپولیس از قوطی درویش بیرون آمد حتی با مرور رزومه نسبتاً قابل قبول او و سابقه لالیگایی‌اش تردیدهایی بسیار جدی درباره موفقیت او وجود داشت. پرسپولیس شش ماه قبل از آن یحیی گل‌محمدی را به عنوان یکی از موفق‌ترین مربیان تاریخ باشگاه از دست داده و اوسمار هم با وجود موفقیت بزرگی که به دست آورده بود حاضر به ماندن نشد. انتخاب گاریدو اول به خاطر ناآشنایی‌اش با مختصات فوتبال ایران نگران‌کننده بود چرا که او با وجود حضور در فوتبال امارات بیشتر با فوتبال شمال آفریقا خو گرفته و البته از سطح لالیگایی‌اش فاصله گرفته بود. گاریدو فقط یک ماه زمان داشت که تیمش را بشناسد و آماده فصل تازه کند ضمن اینکه به موازات همین بازه زمانی نسبتاً کوتاه تیم او به مرور تکمیل می‌شد.

نکته دیگری که تردیدها درباره موفقیت این مربی اسپانیایی را بیشتر می‌کرد تغییرات اسکواد تیم پرسپولیس بود. ورود گاریدو با جدایی سه ستاره مهم تیم؛ بیرانوند، اسماعیلی‌فر و ترابی همراه شد و در ادامه تغییرات با تعدد ورودی‌ها و خروجی‌ها آن‌قدر گسترش یافت که بیم این می‌رفت استراکچر تیم دچار تغییرات اساسی شده و این‌طوری تردیدها درباره موفقیت پرسپولیس و گاریدو بیشتر شود. این اتفاق البته مصادف شد با تحرک شدید سه مدعی دیگر در فصل نقل و انتقالات و از آنجایی که با وجود جذب هر بازیکنی درویش و مدیریت باشگاه پرسپولیس به کم‌کاری در این حوزه متهم می‌شدند و البته عطش گاریدو برای فربه‌تر کردن اسکوادش ادامه داشت، تصور می‌شد تیم پرسپولیس ضعیف‌تر از سه مدعی دیگر بسته شده و با سرمربی جدید که نه تیم خود را می‌شناسد نه با شناسه‌های فوتبال ایران آشنایی دارد بعید است سرخ‌ها بتوانند برای قهرمانی شانه به شانه رقبا بجنگند و شانس کمتری برای تکرار موفقیت‌ها خواهند داشت.

شروع پرسپولیس با گاریدو هم خوب نبود و تا حدی این نگرانی‌ها با دو تساوی متوالی ادامه یافت اما برد مقابل فولاد و آن نیمه دوم درخشان شرایط را تغییر داد. بازی با الاهلی همان مسابقه‌ای بود که پرسپولیس گاردیو با وجود شکست به خودباوری کامل رسید و با برد مقابل آلومینیوم آماده دربی شد.گاریدو دربی را هم برد تا بعد از شش بازی تبدیل به مربی محبوب هواداران شود. البته که این محبوبیت با آنچه برانکو و یحیی بعد از چهار سال موفقیت به دست آوردند فاصله دارد اما برای مربی‌ای که یک ماه قبل از شروع فصل آمده، تیمش کاملاً دگرگون شده و دو بازی نخست حکم جدی‌ترین بازی‌های تدارکاتی‌اش را داشته این یک برد بزرگ به حساب می‌آید.

شرایط گاریدو و پرسپولیس درست مثل هفته‌هایی بود که پشت سر گذاشتیم و روزهایی است که وارد آن شدیم. او و تیمش یک تابستان سوزان و طاقت‌فرسا را پشت سر گذاشتند. بازیکنان زجر کشیدند و عرق ریختند اما از تمرینات جهنمی بدنساز اختصاصی او جان سالم به در بردند تا امروز زیر باران پاییزی و هوای مطبوع زیر آواز پیروزی بزنند و در آستانه یکی از مهم‌ترین بازی‌های فصل خشنود به نظر برسند.

مرور تصاویر تمرین دیروز پرسپولیس حکایت از این سرخوشی محض دارد، لبخند فصل مشترک در چهره همه اعضای تیم است حتی آنها که به نیمکت میخ شده‌اند و بازی نمی‌کنند. سیر موفقیت گاریدو را می‌توان بازی به بازی در نحوه تغییرات حین مسابقه او پیدا کرد. مهمترین ویژگی مربی غیر از نظم و دیسیپلین، همین کوچینگ حین بازی است. ماجرایی که هفته به هفته سیر تکاملی‌اش را طی کرد و در 15 دقیقه پایانی سند موفقیت او در مقطع نخست فصل را امضا کرد.

حالا پرسپولیس از 5 بازی حداقل میانگین لازم برای قرار گرفتن در کورس قهرمانی را به دست آورده و رسماً مدعی قهرمانی است. پرسپولیس با گاریدو حالا فاصله‌ای با صدرنشینی لیگ برتر ندارد و در لیگ نخبگان ترس تیم از مواجهه با ستاره‌ها ریخته و انتظار می‌رود با یک برد خانگی در آن تورنمنت هم روی ریل موفقیت قرار بگیرد.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین‌های فوتبال ایران