فوتبال ایران

342
فرجام 9 سال نزول مکرر برای آبی‌های خوزستان

فرجام ۹ سال نزول مکرر برای آبی‌های خوزستان

قهرمان لیگ پانزدهم در قعر جدول لیگ برتر شرایطی بحرانی دارد.

وصال روحانی؛ 9 سال بعد از کسب غیرمنتظره‌ترین قهرمانی در تاریخ 23 ساله برگزاری لیگ برتر، استقلال خوزستان به قعر جدول چسبیده و در 10 دیدارش حتی یک برد هم کسب نکرده است.

اینکه در حدفاصل لیگ‌های پانزدهم تا بیست و سوم چه گذشته، نکات مشخصی است که تاریخ هم درباره آن قضاوت آشکاری دارد. تعدد تغییر و تبدیل‌ها در سطح کادر فنی، نبود استمرار در روش‌های مدیریتی باشگاه، فقدان حمایت مالی و البته کمبود پرسنل کارآمد، تنگنا و دردسر را یار همیشگی آبی‌پوشان شهر اهواز کرده است. عبدالله ویسی که آن قهرمانی شگفت‌انگیز را برای آنها پی ریخت، در هر دو مرتبه‌ای که به این تیم بازگردانده شد تا آن شکوه از دست رفته را احیا کند، کوچک‌ترین توفیقی در این زمینه نداشت زیرا معجزه در خوش‌بینانه‌ترین حالات نیز فقط هر 50 سال یک بار روی می‌دهد. سیروس پورموسوی هم که در اولین فصل بعد از جدایی ویسی جای او را گرفت و کارنامه‌ای قابل قبول بخصوص در لیگ قهرمانان آسیا داشت، در دو نوبت بعدی رجعت‌اش ناکام ماند و این بار هم هدایت استقلال خوزستان را در دست دارد.

فشارهای منفی روحی، مشکلات اقتصادی و در کار نبودن برنامه‌های درازمدت سبب شدند آبی‌های اهواز طی 9 سال فاصله زمانی بین شکوهمندترین ایام حیات‌شان و اوضاع سیاه فعلی خود طعم سقوط به «لیگ یک» را هم بچشند. آنها همین فصل پیش با کسب رتبه دوم این لیگ مجوز بازگشت به لیگ برتر را گرفتند اما بر اثر مشکلاتی که برشمردیم، در ایام «پیش‌فصل» مهره‌هایی را که قادر به کسب نتایج مورد نیاز باشند، به حد کفایت جذب نکردند و پورموسوی در اداره این تیم تنها ماند. نه مسئولان محلی تیم او را تغذیه مالی کردند و نه سران باشگاه توانستند در سلسله عملیات خارج از میدان که شاید سهمی به اندازه اتفاقات فنی داخل میدان در توفیق یا ناکامی تیم‌ها داشته باشد، گره‌ها را بگشایند. این مدیران نتوانستند استقلال را به لحاظ لجستیکی طوری پشتیبانی و تقویت کنند که با همان نیروها و پرسنل در اختیارش نتایجی بگیرد که از نتایج بسیار ضعیف در 10 هفته نخست لیگ امسال بهتر باشد و استقلال در اکثر دیدارها به لحاظ فنی کم آورده است. در این هفته‌ها تیم پورموسوی 6 شکست را متحمل شده و فقط به چهار نتیجه تساوی رسیده و 4 امتیاز حاصل از این تساوی‌ها استقلال خوزستان را در رده آخر جدول نشانده.

بازی بعد مردان پورموسوی مقابل سپاهان است که با توجه به آمادگی فراوان تیم اصفهانی دیدار بسیار سخت و مهمی برای آنها خواهد بود. اما پراهمیت‌تر از آن، نحوه برنامه‌ریزی پورموسوی و دستیارانش برای ادامه این فصل بسیار طولانی و فرسایشی، ترسیم یک نقشه راه عقلایی از سوی مدیران برای سه تا پنج سال بعدی و تلاش برای جذب چند مهره کلیدی و جدید در زمان نقل و انتقال‌های «میان‌فصل» لیگ بیست و سوم است. بی‌توجهی به هر یک از این امور، دردسرها و اندوه‌ها را در اردوی استقلال خوزستان بیشتر کرده و سقوط مجدد به دسته‌ای پایین‌تر را برای آنها قطعی‌تر خواهد کرد و البته بعید است که در مسیر این سراشیبی ناگزیر، پورموسوی نیز پست‌اش را از دست ندهد و سران باشگاه دست به تغییر کادر فنی خود نزنند.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین‌های فوتبال ایران