منهای فوتبال

831
فحاشی تماشاگران تکراری‌ترین اتفاق لیگ برتر والیبال

از توجیه تا بی‌خیالی کمیته انضباطی

فحاشی تماشاگران تکراری‌ترین اتفاق لیگ برتر والیبال

تماشاگران شهداب یزد، درست ۷ روز بعداز فحاشی به پیکانی ها، در هفته نهم لیگ برتر و بازی تیم محبوبشان مقابل فولاد سیرجان، تیم میهمان را به الفاظ رکیک بستند.

مهری رنجبر/تکرار سناریوی جنجال و فحاشی تماشاگران تیم والیبال شهداب یزد، این بار در هفته نهم لیگ برتر و روزی که شهداب میزبان فولاد سیرجان ایرانیان بود. درست 7 روز بعد از جنجالی که در بازی تیم محبوب‌شان مقابل پیکان تهران رقم زده بودند.
اگر دو هفته پیش هواداران شهداب از همان اول بازی با شعار علیه مبین نصری ملی‌پوش تیم والیبال پیکان می‌خواستند تمرکز او را بهم بریزند، اواسط بازی هم با فحاشی به او از خجالتش درآمدند.
از پیمان اکبری هم نگذشتند و با فحاشی و سر دادن شعارهایی علیه‌اش، می‌خواستند سرمربی تیم والیبال پیکان را وارد حاشیه کنند. حتی در پایان بازی با حمله به رختکن تیم پیکان، اجازه خروج به آنها را ندادند و در نهایت با کمک مأموران نیروی انتظامی تیم پیکان از سالن بیرون رفت.
این سناریو، دوباره در سالن اختصاصی شهداب اتفاق افتاد. آن هم در بازی حساس هفته بین شهداب یزد و فولاد سیرجان. با این تفاوت که هواداران شهداب یزد وقتی بازیکنان در سالن گرم می‌کردند، آنها یکدست علیه بهروز عطایی سرمربی فولاد سیرجان شعر می‌خواندند و فحاشی می‌کردند تا تمرکز او را بهم بریزند. آنها البته اواسط بازی هم با الفاظ رکیک بدجوری میهمان نوازی‌اش کردند. در حالی که بعضی از اعضای کادر فنی شهداب یزد با اشاره از آنها می‌خواستند از این کار دست بردارند. تماشاگرنماهای منتصب به تیم شهداب وقتی بازی هم تمام شد با فحاشی فولاد سیرجانی‌ها را بدرقه کردند. البته بعد از بازی لیدرها به تماشاگرانی که می‌خواستند با بازیکنان و مربیان تیم فولاد عکس یادگاری بگیرند، بد و بیراه گفته بودند و بعد هم به کادر فنی فولاد فحاشی کردند.
 
زارع: نمی‌دانم چه کسی تماشاگران را هدایت می‌کند؟
مهران زارع دستیار بهروز عطایی و مربی تیم فولاد سیرجان در این باره می‌گوید: «تا دو سال پیش یزد بهترین تماشاگران را داشت. من خودم یک سال در تیم پیشگامان یزد بازی کرده‌ام و هیچ وقت چنین چیزهایی ندیده‌ام. همیشه تماشاگران از اول تا آخر بازی تنها تیم خودشان را تشویق می‌کردند، اما در بازی یکشنبه شرایط خیلی فرق داشت. همه تماشاگران هماهنگ و یکصدا به کادر فنی بی‌ادبی کردند و آخر بازی هم با الفاظ رکیک ما را بدرقه نمودند. من نمی‌دانم چه جریانی است که این اتفاق را رقم می‌زند و چه کسی تماشاگران را هدایت می‌کند. در حالی که مردم یزد، خیلی آرام، ساده و میهمان‌نواز هستند. این اتفاق برایم دور از انتظار بود. البته همین اتفاق در بازی با پیکان هم افتاده بود. یادم نمی‌آید قبلاً تماشاگران یزدی به حریفی توهین کرده باشند.»
 
من تا درگیری فیزیکی
هم پیش رفتم

به گفته مربی تیم والیبال فولاد سیرجان، تماشاگران شهداب، فصل قبل یکی از منظم‌ترین تماشاگران بودند: «دو سال است که تیم شهداب یزد قهرمان لیگ برتر شده و تماشاگرانش باید الگو باشند. هر چند آنها فصل قبل منظم‌ترین تماشاگران لیگ بودند و در دور نهایی هم خیلی خوب بودند. این همه هزینه برای تیم شده و سالنی به این زیبایی دارد و ستاره‌ها در آن بازی می‌کنند و کادر فنی خوبی هم دارد، باشگاه هواداران هم دارد، نمی‌دانم چرا این کارها را می‌کنند. شاید باور نکنید بعد از بازی چند نفر از تماشاگران یزدی آمدند تا با بازیکنان فولاد و کادر فنی عکس یادگاری بگیرند، اما دو، سه لیدر شهداب به آنها بد و بیراه گفتند و بعد هم به کادر فنی ما فحاشی کردند. شرایط به حدی بد بود که حتی من تا درگیری فیزیکی هم پیش رفتم. در حالی که می‌دانم مردم یزد این‌گونه نیستند.»
 
ما شکایت نکردیم
زارع معتقد است تیمش بابت فحاشی هواداران شهداب شکایت نکرده: «ما شکایت نکردیم و به طور حتم  پورکاشیان ناظر بازی گزارش را به سازمان لیگ می‌دهد. به هر حال تماشاگران یزد در بازی با پیکان هم این کار را انجام دادند. اما این درست نیست که سازمان لیگ برای تنبیه هواداران منتظر تکرار آن رفتار باشد. مثل اینکه تماشاگر ما بد‌اخلاقی مرتکب شود و ما بگوییم حق دارد و اگر تکرار شود، جریمه می‌شود. یادم می‌آید سال 89-88 که من بازیکن کاله بودم، شکایت از تماشاگر پیش آمد و ما در حساس‌ترین بازی یعنی نیمه‌نهایی مقابل پیکان جریمه شدیم و بازی بدون تماشاگر شد. ما آن بازی حساس را 3-2 به پیکان باختیم. اما مدتهاست این محرومیت‌ها اجرا نشده است. در واقع محرومیت آن موقع بلافاصله هفته بعد از صدور رأی کمیته انضباطی اجرا نشد. به نظرم اگر یک بار تیمی را محروم کنند، دفعه بعد تکرار نمی‌شود. مثل دوربین کنترل سرعت می‌ماند اگر یک بار جریمه شوی، دفعه بعد تکرار نمی‌شود.»
 
میرزایی: شعار سوراخ، سوراخ فحاشی نیست
ابوالقاسم میرزایی سرپرست تیم والیبال شهداب یزد، اما فحاشی تماشاگرانش به سیرجانی‌ها را قبول ندارد: «من نمی‌دانم چه اتفاقی افتاده، اما شعار: «سوراخ، سوراخ» را ما فحاشی نمی‌دانیم. فحاشی وقتی است که به ناموس مردم توهین شود. پارسال هم شعار: «عطایی بزن تو گوشش» را می‌دادند. فقط بازی که تمام شد شاید 20 نفر حدود 10 ثانیه به تیم سیرجان فحاشی کردند و مورد خاص دیگری نبود. حتی نماینده فدراسیون هم از ما و بازی خوب و زیبایی که برگزار شد، تشکر کرد.»
 
ترابی: دیروز
کمیته انضباطی داشتیم

با اینکه سرپرست شهدابی فحاشی هواداران تیمش، به فولاد سیرجان را قبول ندارد، اما محسن ترابی سرپرست دبیری فدراسیون والیبال حرف از برگزاری کمیته انضباطی برای بررسی این مسأله زد: «ما دیروز برای بررسی مسأله جنجال‌سازی تماشاگران شهداب یزد، کمیته انضباطی داشتیم. به هر حال جنجال وجود دارد اما گاهاً فرهنگ‌های دو تیم متفاوت است، بنابراین ناظران گزارش می‌دهند، درگزارش اول تذکر می‌دهیم اما به محض تکرار بد‌رفتاری کمیته انضباطی تشکیل می‌شود. دیروز جنجال تماشاگران یزد را بررسی کردیم و بعد هم نوبت تماشاگران مشهد است.»
او می‌داند شاید محرومیت یک جلسه‌ای تماشاگران از حضور در سالن، شاید تأثیرگذار نباشد: «ما همه مسائل را بررسی می‌کنیم و نهایت به محرومیت تماشاگران یا جریمه نقدی رأی می‌دهیم. شاید تأثیرگذار نباشد. اما نمی‌توانیم به جریمه دیگری مثل کم کردن امتیاز از تیم رأی بدهیم، چرا که ممکن است مخالفان آن تیم با سوء‌استفاده از شرایط و شانتاژ عده‌ای جنجال‌سازی کنند تا این اتفاق برای آن تیم رقم
بخورد.»
انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین‌های منهای فوتبال