توپ و تور

8474
تبریک نادال به ماتادور دیگر

جام رولان گاروس در دستان کارلوس آلکاراس

تبریک نادال به ماتادور دیگر

اعجوبه اسپانیایی به سومین گرند اسلم خود رسید.

به گزارش ایران ورزشی؛کارلوس آلکاراس مردم سوم تنیس جهان در نبردی جذاب و دیدنی الکساندر زورف را ۳ بر ۲ مغلوب کرد و برای اولین بار فاتح رقابت‌های رولان گاروس شد.

در دیدار نهایی این مسابقات که عصر یکشنبه در ورزشگاه فیلیپ شاتریه شهر پاریس برگزار شد، ستاره ۲۱ ساله اسپانیایی به‌رغم اینکه در ست شماری ۲-۱ از حریف آلمانی‌اش عقب افتاده بود، در نهایت این دیدار را در پنج ست با نتایج ۶-۳ ۲-۶ ۵-۷ ۶-۱ و ۶-۲ به سود خود پایان داد تا بعد از اوپن آمریکا ۲۰۲۲ و ویمبلدون ۲۰۲۳ سومین جام بزرگ دوران حرفه‌ای‌اش را فتح کند.

دیدار فینال با نمایش پرقدرت آلکاراس شروع شد و او ست اول را با نتیجه ۶ بر ۳ به سود خود پایان داد. در ست دوم اما الکساندر زورف خودی نشان داد و با پیروزی قاطع ۶ بر ۲ حساب کار را به تساوی ۱-۱ کشید. ست سوم نزدیک‌ترین ست مسابقه بود، جاییکه زورف با بازگشتی دیدنی عقب افتادگی ۵-۲ را با پیروزی ۷-۵ جابه‌جا کرد تا در آستانه قهرمانی قرار بگیرد. با این حال در ادامه ساشا با فرصت‌سوزی‌ها و اشتباهات مهلک خود حسابی هوادارانش را ناامید کرد و این آلکاراس بود که با قدرت‌نمایی ست‌های چهارم و پنجم را با حساب ۶-۱ و ۶-۲ از آن خود کرد و حسرت قهرمانی را بر دل رقیب آلمانی‌اش گذاشت.

با این پیروزی، کارلیتوس در ۲۱ سالگی به جوان‌ترین مردی در تاریخ تبدیل شد که در سه زمین مختلف قهرمان گرند اسلم شده است. او سال ۲۰۲۲ در زمین هارد اوپن آمریکا اولین گرند اسلم خود را گرفت و سال گذشته نیز در زمین چمن ویمبلدون جام قهرمانی را بالای سر برد.اعجوبه اسپانیایی هم‌چنین اولین مرد تاریخ تنیس لقب گرفت که سه گرند اسلم اول خود را در سه زمین مختلف کسب می‌کند.

آلکاراس در حالی فاتح رولان گاروس شد که او به علت مصدومیت از ناحیه ساعد دست راست عملکرد ضعیفی در فصل خاک داشت و با شک و تردید زیادی راهی پاریس شد. این ستاره جوان بعد از کسب قهرمانی با تقدیر از تیم خود در همین باره گفت: «در ماه گذشته با نهایت توان تلاش کردیم. مصدومیت مشکلات زیادی برای ما ایجاد کرده بود. وقتی به مادرید برگشتم احساس خوبی نداشتم، شک و تردیدهای زیادی وجود داشت. به اینجا آمدم بدون اینکه بتوانم ساعت‌های زیادی در زمین تمرین کنم… واقعاً از داشتن تیمی چون شما و افرادی که در اطرافم هستند خوشحال و سپاسگزارم. می‌دانم که همه در تیم من با تمام قلب و روح خود تلاش می‌کنند تا من به بازیکن بهتری تبدیل شوم و رشد کنم. واقعا از شما ممنونم. شما خانواده من هستید.»

قهرمانی آلکاراس در رولان گاروس را به نوعی باید انتقال نمادین قدرت از رافائل نادال به این اعجوبه جوان به حساب آورد. نادال برای سال‌ها پادشاه بی‌چون‌وچرای رولان گاروس بود و با کسب ۱۴ عنوان قهرمانی در پاریس رکوردی جاودانه را به ثبت رساند. اما حالا که ماتادور کهنه‌کار به ماه‌های آخر دوران حرفه‌ای خود نزدیک شده، اسپانیایی‌ها به یک نیروی تازه‌نفس برای ادامه راه او احتیاج داشتند و آلکاراس جانشین شایسته‌ای برای این اسطوره‌ بزرگ خواهد بود.

از یک ماتادور به ماتادور دیگر

رافائل نادال اسطوره ۳۷ ساله اسپانیایی دنیای تنیس و پرافتخارترین بازیکن تاریخ رولان گاروس بلافاصله بعد از قهرمانی هموطنش در پیامی به او تبریک گفت.«تبریک به تو بابت این پیروزی بزرگ. بسیار از موفقیت‌ات خوشحالم.»

از سال ۲۰۰۷ و بعد از قهرمانی سوم نادال در رولان گاروس، آلکاراس جوان‌ترین بازیکنی است که فاتح این گرند اسلم می‌شود. نادال در سال ۲۰۰۵ در ۱۹ سالگی اولین رولان گاروس خود را کسب کرد.

در طرف دیگر اما زورف که چهار سال بعد از فینال اوپن آمریکا ۲۰۲۲ برای دومین بار به دیدار نهایی یک گرند اسلم رسیده بود، به رغم آنکه در طول مسابقات عملکرد خوبی داشت و کار خود را با پیروزی مقابل رافائل نادال پادشاه رولان گاروس آغاز کرد، در فینال حریف هموطن جوان اسطوره اسپانیایی نشد تا حسرت قهرمانی در یک گرند اسلم همچنان برای او ادامه پیدا کند. این بازیکن ۲۷ ساله در صورت قهرمانی به اولین فاتح آلمانی رولان گاروس در دوران مدرن تنیس تبدیل می‌شد.

الکساندر زورف و کارلوس آلکاراس در کنار بیورن بورگ افسانه‌ای (راست) و ژیل مورتون رئیس فدراسیون تنیس فرانسه (چپ) – Peter Staples/ATP Tour ©با پایان مسابقات رولان گاروس رده‌بندی جهانی نیز دستخوش چند تغییر قابل توجه خواهد شد که مهم‌ترین آن کنار رفتن جوکوویچ از صدر جدول است. یانیک سینر ستاره جوان ایتالیایی به رغم آنکه در نیمه‌نهایی مغلوب آلکاراس شد فردا برای نخستین بار بر جایگاه نخست رده‌بندی تکیه خواهد زد. آلکاراس نیز با فتح پاریس به جایگاه دوم باز خواهد گشت تا دو سکوی اول تنیس جهان به دست ستارگان عصر جدید تنیس بیفتد.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین‌های توپ و تور