پریسا غفاری

پریسا غفاری

توپ و تور

8569
سخنرانی الهام‌بخش و شنیدنی “دکتر راجر” در دارتموث

اعطای دکترای افتخاری به استاد سوئیسی؛

سخنرانی الهام‌بخش و شنیدنی “دکتر راجر” در دارتموث

راجر فدرر تنیس از سوی دانشگاه دارتموث دکترای افتخاری دریافت کرد.

به گزارش ایران ورزشی؛راجر فدرر نفر اول سابق تنیس جهان روز یکشنبه در دانشگاه دارتموث دکترای افتخاری دریافت کرد و با ایراد یک سخنرانی گیرا و شنیدنی حضار را تحت تأثیر قرار داد.

اسطوره بازنشسته سوئیسی که در حضور یازده هزار نفر از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه سخنرانی می‌کرد، با لحنی طنزآمیز در مورد دریافت دکترای افتخاری گفت: «واقعا نمی‌دانید چقدر هیجان‌زده هستم. توجه کنید که این دومین بار در زندگی من است که پا به یک دانشگاه می‌گذارم. دومین بار!‌ اما به دلایلی به من مدرک دکترا می‌دهند!»

او با شوخ‌طبعی افزود: «من فقط برای سخنرانی آمده‌ام، اما به عنوان “دکتر راجر” به خانه برمی‌گردم. جایزه بسیار خوبی است. دکتر راجرغیرمنتظره‌ترین پیروزی عمر من است.»

فدرر سال ۲۰۲۲ با ۱۰۳ عنوان قهرمانی، از جمله ۲۰ قهرمانی گرند اسلم، به دوران حرفه‌ای خود پایان داد و اعلام بازنشستگی کرد. با این حال او گفت که به بازنشستگی به معنای سنتی آن اعتقادی ندارد و این کلمه برای او صرفاً به معنای “فارغ‌التحصیلی” از دنیای تنیس است.

قهرمان هشت دوره ویمبلدون در مورد فعالیت‌های روزمره خود پس از بازنشستگی توضیح داد: «وقتم را چگونه می‌گذرانم؟ اول از همه من یک پدر هستم پس احتمالاً فرزندانم را به مدرسه می‌برم و یا به صورت آنلاین با غریبه‌ها شطرنج بازی می‌کنم و یا خانه را جاروبرقی می‌‌زنم… اما راستش را بگویم، من در حقیقت از زندگی به عنوان یک فارغ‌التحصیل تنیس لذت می‌برم.»

این بازیکن ۴۲ ساله در ادامه در مورد کارهای خیریه و فعالیت‌های دیگر خود نیز صحبت کرد و حتی به طور مختصر توصیه‌های فنی ارائه داد.

فدرر گفت: «آقای رییس می‌توانم راکت خودم را برای یک لحظه داشته باشم؟ بسیار خب، برای ضربه فورهند از گریپ ایسترن استفاده کنید. انگشت‌هایتان را کمی از هم باز نگه دارید. واضح است که نباید دسته راکت را خیلی محکم فشار دهید… تعویض از فورهند به بک‌هند باید آسان باشد… همچنین، به یاد داشته باشید که همه چیز با فوت‌ورک (حرکات پا) شروع می‌شود و به عقب بردن راکت به اندازه ادامه ضربه مهم است. نه، این استعاره نیست! این فقط یک تکنیک خوب است.»

در پایان، این تنیس‌باز افسانه‌ای خاطرنشان کرد: «هر بازی را که انتخاب می‌کنید، تمام تلاش خود را انجام دهید. ریسک کنید. آزادانه بازی کنید. همه چیز را امتحان کنید. و از همه مهم‌تر، با یکدیگر مهربان باشید و خوش بگذرانید.»


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین‌های توپ و تور