ایران گزارش می دهد؛

نارضایتی مردم از بیمه ها/ رتبه بندی بیمه ها به کما رفت

کلان

267
نارضایتی مردم از بیمه ها/ رتبه بندی بیمه ها به کما رفت

رتبه بندی بیمه ها، قانونی که به نظر می رسد کم کم با اهمال مسئولان سازمان بیمه باید قید آن را زد، این در حالی که به نظر می رسید می تواند سبب بهبود کیفیت و کارایی بیمه های کشور شود.

به گزارش ایران؛ بیمه به‌ عنوان صنعتی مجزا و همچنین مکمل و پشتیبان برای صنایع دیگر در حال نقش آفرینی در جهان است. طبق آخرین آمارهای ارائه شده در حال حاضر ضریب نفوذ بیمه در جهان بیش از ۷ درصد ولی در ایران این رقم به نزدیک  ۲ درصد می‌رسد. این درحالی است که رشد و توسعه این صنعت می‌تواند نقش مؤثری در حمایت از خانوارهای ایرانی و همچنین صنایع و فعالان اقتصادی داشته باشد.

با این حال این همه ماجرا نیست و مردم معتقدند که زمانی که مردم برای عقد قرارداد به یکی از شرکت‌ها مراجعه می‌کنند برخورد مؤدبانه و دوستانه‌ای با او می‌شود ولی زمانی که خسارتی رخ می‌دهد و پرداختی باید صورت گیرد با بهانه‌های مختلف از انجام تعهدات خود شانه خالی می‌کنند.

از این رو به صراحت می توان گفت شرکت‌های بیمه به دلیل همین رفتار چندان خوشنام نیستند و مردم اعتماد زیادی به آنها ندارند که البته عملکرد بیمه‌های خصوصی نیز دراین بخش تفاوت زیادی با بیمه‌های دولتی ندارد و حتی بدتر هم بوده، به همین دلیل به نظر می رسد باید نظامی برای رتبه بندی بیمه ها در کشور ایجاد شود.

رتبه بندی بیمه ها، قانونی که به نظر می رسد کم کم با اهمال مسئولان سازمان بیمه باید قید آن را زد، این در حالی که به نظر می رسید می تواند سبب بهبود کیفیت و کارایی بیمه های کشور شود.

شاید بتوان تجربه موفق بانکها در زمینه اعتبار سنجی را نمونه موفقی از رتبه بندی سازمانها و نهادهای مختلف در کشور عنوان کرد به طوری که این امر به راحتی می توانست در نظام بیمه ای کشور نیز تسری پیدا کند.

در همین خصوص هفته پیش علی استاد هاشمی، مدیرعامل بیمه مرکزی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص سرنوشت رتبه بندی بیمه ها به صراحت اعلام کرد که این امر هنوز پس از سالها اجرایی نشده است.

این در حالی بود که بیمه مرکزی اواخر سال گذشته نیز اعلام کرده بود که با انعقاد تفاهم نامه همکاری میان خود و شرکت مشاوره رتبه بندی اعتباری ایران،طرح اعتبار سنجی مشتریان و رتبه بندی شرکت های بیمه کلید خورده است.

به همین دلیل به نظر می رسد تا مادامی که این امر به سرانجام مطلوب نرسد باید شاهد افزایش اعتراضات و نگرانی مردم در خصوص عملکرد ضعیف بیمه های کشور باشیم.

یکی از این بیمه ها، بیمه رازی است که  یکی از اولین پیشگامان شرکت خصوصی بیمه در ایران بود که از سال 1380 شروع بکار کرد.

این شرکت بیمه ای با توجه عملکرد ضعیف و پوشش دهی نامناسب خسارات نارضایتی فراوانی را در بین مردم بوجود آورده ، و در عین حال نیز خود را موظف به پاسخگویی نمی داند.

این در حالی است که وظایف یک شرکت بیمه ای این است که در زمان بروز حوادث مختلف بتوانند در اسرع وقت خسارات بیمه گزاران را پرداخت کند.

از دیگر فاکتورهای برای انتخاب یک شرکت بیمه مناسب می توان به زمان رسیدگی به شکایت و رعایت انصاف در ارزیابی خسارات جست.

اخیرا نهادهای خصوصی به ارزیابی و رتبه بندی 20 شرکت بیمه ای در سه سطح رسیدگی به شکایت، رضایت از مبلغ خسارت دریافتی و سادگی و سهولت پرداخت خسارت پرداخته اند که در این بین بد نیست بدانیم شرکت بیمه رازی جایگاه 13 را از آن خود کرده و بیمه ایران در جایگاه نخست قرار دارد.

مشاهدات اعتراضات و نارضایتی مردم و شرکت های صنعتی از خدمات بیمه ای در اپلیکیشن های ازکی و بیمه دات کام نشان می دهد روز به روز به دامنه اعتراضات اضافه می شود این در حالی است که بیمه مرکزی واکنشی در قبال این خودسری های بیمه ها خصوصا بیمه راضی نشان نمی دهد.

به طوری که در بین ابراز نارضایتی مردم در این پلتفرم‌ها به موضوعاتی همچون عدم پاسخگویی شفاف پرسنل به مشترکین، عدم پرداخت صحیح خسارت از جمله مبالغ مربوط به بیمه تکمیلی کارکنان شرکت راه آهن جمهوری اسلامی، پوشش اندک بیمه‌ای، عدم پرداخت خسارت آتش سوزی به یکی از شرکت‌های زیر مجموعه گروه انتخاب توسط بیمه رازی اشاره داشتند.

البته داستان بیمه رازی متفاوت است به طوری که طی 5 سال اخیر به کرات مشاهده شده که بیمه شدگان این شرکت نسبت بی کفایتی و بی مسئولیتی مدیران این شرکت به ستوه آمدند و در زمان پرداخت خسارات به جای حمایت از بیمه گذران آنها را تنها گذاشته و در واقع حمایتی از آنها نداشته اند.

از این رو می توان گفت وضعیت بی‌ثباتی که بیمه رازی مدت‌هاست با آن درگیر است، به اندازه‌ای بغرنج شده که بسیاری از مشتری‌های رازی این شرکت را دروغگو و سودجو معرفی می‌کنند. 

حالا این سوال مهم پیش می‌آید با وجود اینکه شرکت‌های بیمه‌ای مانند بیمه رازی که مجوز رسمی سازمان بیمه مرکزی را دارند و به اصطلاح معتبر هستند، چرا براساس قانون با آنها برخورد نمی‌شود؟ طبق قانون حتی در صورت ورشکستگی هم دولت باید خسارت‌های موجود را به مردم جبران کند، این قانون چرا در باره بیمه رازی اعمال نمی‌شود؟ در پاسخ به این سوال دو موضوع مطرح است. یا این شرکت اینطور که عنوان می‌کند با کسری بودجه مواجه نیست و عادت به عدم پرداخت بیمه شدگان کرده، یا زیر نظر بیمه مرکزی فعالیت نمی‌کند. وگرنه این حجم از بی‌سامانی و فعالیت‌های بی‌اثر و بی‌تفاوت بودن نسبت به مشتریان دلیل دیگری نمی‌تواند داشته باشد.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار کلان