صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و شانزده - ۰۹ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و شانزده - ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱۰

«ایران» از معاملات بازار سهام گزارش می‌دهد

شاخص بورس به 6 1 میلیون واحد بازگشت

فرار سهامداران از سهام خودرویی همراه با کارشکنی در تداوم عرضه خودروی بورسی

گروه اقتصادی/ بازار سهام هفته دوم بهمن ماه را قرمزپوش آغاز کرد.
در پایان معاملات روز شنبه 8 بهمن ماه 1401، شاخص کل پس از 11 هزار و 875 واحد کاهش و ثبت بازدهی منفی 0.74 درصد، در ارتفاع یک میلیون و 600هزار واحد آرام گرفت.
 کاهش ارتفاع شاخص کل بورس در حالی اتفاق افتاد که این شاخص در پایان دی ماه به محدوده یک میلیون و 700 هزار واحد رسیده و بیش از 12 درصد بازدهی برای سرمایه‌گذاران به ارمغان آورده بود و برخی از کارشناسان ادامه‌دار بودن روند صعودی شاخص کل را انتظار می‌کشیدند.
 با این حال نه تنها بازار در هفته اول بهمن ماه رخت قرمز برتن کرد، بلکه با خروج مقدار قابل توجهی پول حقیقی از معاملات خرد روبه‌رو بودیم.
روندی که در اولین روز هفته جاری نیز ادامه یافت و بازار سهام  کار خود را با خروج حدود یک هزار و 200 میلیارد تومان پول حقیقی از معاملات خرد آغاز کرد. یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند این خروج پول را توجیه کند، بحث عرضه ربع سکه در بورس است. بانک مرکزی جهت ایجاد یک بستر شفاف و تأمین تقاضای موجود در بازار اقدام به عرضه ربع سکه در بازار بورس کالا به صورت حراج چند قیمتی کرده است. از این رو این امر می‌تواند منجر به خروج پول از بازار سرمایه شده تا معامله‌گران با استفاده از آن اقدام به ثبت سفارشات خود برای خرید ربع سکه کنند.
با وجود این آمار نشان می‌دهد در روز چهارشنبه گذشته  ورود پول حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت نیز اتفاق افتاده و درآمد ثابت‌ها بخشی از پول‌های خارج شده از معاملات سهام را جذب کرده‌اند.
 باید توجه داشت که معامله‌گران خرد اغلب با هدف کسب سود‌های کوتاه مدت در این بازار اقدام به خرید و فروش می‌کنند، بر این اساس می‌توان چنین تحلیل کرد که عده‌ای از این معامله گران، در پی قرمزپوشی بازار، روند کاهش قیمت‌ها را ادامه‌دار تصور کرده‌اند و جهت گریز از ریسک‌های احتمالی برای حفظ سرمایه‌هایشان، اقدام به انتقال پول‌های خود به صندوق‌های درآمد ثابت کرده‌اند.
 خروج حقیقی‌ها از سهام خودرویی در پی افزایش نااطمینانی‌ها
نکته‌ای که در جریان معاملات روز شنبه توجه را جلب می‌کند، این است که بیشترین خروج پول حقیقی از نمادهای خودرویی و به میزان 296 میلیارد تومان اتفاق افتاده است.
 این در حالی است که همزمان با اجرای عرضه خودرو در بورس کالا مطابق تصمیمات مشترک وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت صمت، شاهد خوش‌بینی معامله‌گران بازار سرمایه نسبت به صنعت خودرو و بهبود روند معاملات در سهام آن بودیم.
مشاهدات حاکی از آن است  در روزهای اخیر، افزایش کارشکنی‌ها در مورد ادامه عرضه خودرو در بورس کالا باعث شده سهامدارانی که با خوش‌بینی نسبت به بهبود روند سودسازی خودروسازها، اقدام به خرید بیشتر سهام آنها کرده بودند، از سهام این صنعت رویگردان شوند.
بدیهی است زمانی که چند صدایی بین عوامل اجرایی در هر سیاست اقتصادی رخ می‌دهد، در پی آن نااطمینانی نیز حول آن سیاست ایجاد می‌شود. از این رو کاهش تقاضا در پی افزایش نااطمینانی‌ها امری اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.
براساس گفته کارشناسان، ادامه عرضه خودرو در بورس کالا در کنار افزایش منفعت متقاضیان اصلی خودرو و حذف رانت از بازار، می‌تواند خودروسازان را از بحران زیان انباشته خارج کند. موضوعی که در صورت‌های مالی 9 ماهه ایران خودرو نیز نمایان شد و زیان عملیاتی این خودروساز جاده مخصوص پس از 12 سال متوقف شد.

جستجو
آرشیو تاریخی