صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و شانزده - ۰۹ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و شانزده - ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۱۰

روی خط بازار

رئیس سازمان بورس:
3 شاخص‌ جدید به فرابورس اضافه می‌شود
مجید عشقی گفت: به دلیل تمرکز و ناهمگن بودن ارزش بازار ناشران حاضر در فرابورس، نیاز دسترسی به شاخص‌های متنوع‌تر از جنس شاخص‌های هم وزن وجود داشت که با تصمیم کمیته شاخص، این اتفاق رخ داد و طی روزهای آتی این سه شاخص جدید به فرابورس اضافه می‌شود.
مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، اظهار کرد: مطابق برنامه‌ریزی صورت گرفته، مصوبه لازم برای محاسبه و انتشار سه شاخص جدید در بازار فرابورس، از کمیته شاخص اخذ شد.
عشقی تشریح کرد: مطابق آخرین تصمیماتی که در کمیته شاخص اتخاذشده، مقرر شد، محاسبه و انتشار سه شاخص هم وزن، کل قیمت و هم‌وزن قیمت در بازار فرابورس اجرایی شود. با توجه به لزوم تمهیدات فنی، این تصمیم به‌طور تقریبی طی روزهای آتی عملیاتی شده و سه شاخص مذکور به صورت عمومی در وب‌سایت مدیریت فناوری(tsetmc.ir)  منعکس و منتشر خواهد شد.
وی با اشاره به ضرورت تنوع شاخص‌ها در بازار سرمایه، بیان کرد: در بازار فرابورس تنها یک شاخص (شاخص کل فرابورس) وجود داشت اما با محاسبه و انتشار شاخص‌های جدید، فعالان می‌توانند با سنجه‌های بیشتری بازار فرابورس را مورد تحلیل و ارزیابی قرار دهند. به دلیل تمرکز و ناهمگن بودن ارزش بازار ناشران حاضر در فرابورس، نیاز دسترسی به شاخص‌های متنوع‌تر از جنس شاخص‌های هم وزن وجود داشت که با تصمیم کمیته شاخص این اتفاق رخ داد.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار مطرح کرد: فرمول و مفهوم شاخص‌های جدید فرابورس، مشابه شاخص‌هایی نظیر خود در بورس تهران است.


مدیر پیگیری تخلفات سازمان بورس:
سازمان بورس مدیران یک شرکت بورسی را سلب صلاحیت کرد
سمیه سادات آقامیری گفت: با توجه به شدت تخلفات واقع شده، هیأت تخلفات سازمان بورس اقدام به صدور رأی مبنی بر سلب صلاحیت مدیران وقت شرکت، اعم از مدیرعامل و اعضای هیأت‌مدیره از تصدی سمت مدیریت در کلیه ناشران اوراق بهادار، نهادهای مالی و تشکل‌های خودانتظام به مدت چهار سال و همچنین پرداخت جریمه نقدی تا میزان سقف مقرر برای تخلفات مذکورکرد.
سمیه سادات آقامیری، مدیر پیگیری تخلفات سازمان بورس در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه گفت: پیرو ارسال گزارش تخلف یکی از شرکت‌های تحت نظارت سازمان بورس به معاونت حقوقی سازمان، رسیدگی انضباطی نسبت به پرونده در دستور کار مراجع رسیدگی به تخلفات سازمان بورس و اوراق بهادار قرار گرفت. بر همین مبنا مدیران شرکت جهت ارائه توضیحات به جلسه کمیته رسیدگی به تخلفات دعوت شدند.
آقامیری افزود: در ادامه با توجه به عدم پذیرش دفاعیات مطروحه و متعاقباً احراز وقوع تخلف، با ارجاع پرونده به هیأت رسیدگی به تخلفات، هیأت مذکور با توجه به شدت تخلفات واقع شده، اقدام به صدور رأی مبنی بر سلب صلاحیت مدیران وقت شرکت اعم از مدیرعامل و اعضای هیأت‌مدیره از تصدی سمت مدیریت در کلیه ناشران اوراق بهادار، نهادهای مالی و تشکل‌های خودانتظام به مدت چهار سال و همچنین پرداخت جریمه نقدی تا میزان سقف مقرر برای تخلفات مذکور نمود. رأی صادره به محکومین ابلاغ شده و در فرجه تجدیدنظرخواهی است.
وی در ادامه با تشریح تخلفات صورت گرفته مدیران شرکت مذکور، گفت: تخلفات صورت گرفته در این پرونده عبارتند از: ۱- عدم رعایت صرفه و صلاح سهامداران، موضوع ماده ۲۵۸ لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت و بند ۳۳ مصوبه در خصوص هنجارها و اصول رفتاری مدیران نهاد مالی ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار مصوب ۱۳۹۸/۰۴/۱۲ هیأت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار؛ ۲- مشارکت یکی از اعضای هیأت‌مدیره در رأی‌گیری هیأت‌مدیره درخصوص معامله با شرکت وابسته به عضو مذکور، موضوع ماده ۱۲۹ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت و مواد ۸ و ۹ دستورالعمل الزامات افشای اطلاعات و تصویب معاملات اشخاص وابسته ناشران بورسی و فرابورسی مصوب ۱۳۹۰/۱۰/۰۳ هیأت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار؛ ۳- عدم افشای فوری تغییرات بااهمیت در عملکرد شرکت‌های تحت کنترل با توجه به سرمایه‌گذاری شرکت فرعی در دو شرکت دیگر در سال مالی ۱۴۰۰، موضوع ماده ۱۳ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان مصوب ۱۳۹۸/۰۵/۰۳ هیأت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار».
وی افزود: سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای وظیفه ذاتی خود که حمایت از حقوق سهامداران و تنظیم بازار سرمایه است در مواجهه با تخلفات، هیچگونه مماشاتی با متخلفین نداشته و متخلفینی که موجب تضییع حقوق سهامداران و یا برهم زدن نظم بازار سرمایه شوند به اشد مجازات محکوم می‌شوند.
   

۶ هزار خودروی بورسی زودتر از موعد تحویل مردم شد
قائم مقام توسعه محصول، کیفیت و پروژه‌های ایران خودرو از تحویل زودتر از موعد خودروهای عرضه شده در بورس کالا خبر داد و گفت: فاکتور حدود ۱۲ هزار از ۳۸ هزار دستگاه عرضه شده در بورس کالا صادر و تاکنون نزدیک به شش هزار دستگاه نیز زودتر از سررسید تعهد شده تحویل مشتریان شده است. قائم مقام توسعه محصول، کیفیت و پروژه‌های ایران خودرو از تحویل زودتر از موعد خودروهای عرضه شده در بورس کالا خبر داد و گفت: فاکتور حدود ۱۲ هزار از ۳۸ هزار دستگاه عرضه شده در بورس کالا صادر و تاکنون نزدیک به شش هزار دستگاه نیز زودتر از سررسید تعهد شده تحویل مشتریان شده است.
عادل پیرمحمدی در نشست با قائم مقام بورس کالای ایران، ضمن تأکید بر تسهیل شرایط خرید مشتریان واقعی از بورس کالا افزود: درصدد هستیم نسبت به افزایش تعداد عرضه اقدام کنیم تا مصرف کنندگان بتوانند خودرو را با قیمتی کم‌تر از بازار آزاد خریداری کنند.
وی با اشاره به روند افزایشی تولید در ایران خودرو تصریح کرد: با توجه به اینکه در ماه‌های پایانی سال تولید روند افزایشی دارد، میزان عرضه نیز متناسب با آن افزایش خواهد یافت.
پیرمحمدی در ادامه توضیحاتی در خصوص شرایط تولید و عرضه به مشتریان و همچنین برنامه‌های مربوط به عرضه در بورس کالا ارائه کرد.
لزوم رشد تنوع و حجم عرضه خودروها در بورس کالا
قائم مقام بورس کالای ایران نیز در این نشست گفت: با توجه به رشد عرضه خودروها در بورس کالا و استقبال خوب مردم، روزانه حجم بالایی کد بورسی برای مشتریان متقاضی خرید خودرو صادر می‌شود و یکی از موارد مهم، تحویل زودتر از موعد خودروسازان به خریداران خودرو از بورس کالا است. سید جواد جهرمی افزود: با اقدامات صورت گرفته توسط ایران خودرو، دیگر خودروی ناقص و دارای کسری قطعات تولید نمی‌شود و این امر در رضایتمندی و عرضه مطلوب خودرو به بازار تأثیر مثبت داشت.
وی با بیان اینکه با توجه به عرضه خودرو در بورس و خرید خودرو توسط مشتریان واقعی استقبال خوبی از عرضه محصولات در بورس توسط مردم صورت گرفته، یادآور شد: بورس کالا با توجه به وظایف و براساس مقررات آماده همکاری با خودروسازان برای عرضه محصولات آنان در بورس است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی