صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و شانزده - ۰۹ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و شانزده - ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۲۱

آرتتا اولین جام فصل را به پپ واگذار کرد

درس دوباره استاد به شاگرد

گروه ورزشی/ استاد دوباره به شاگرد درس داد. این اتفاقی بود که منچسترسیتی با هدایت پپ گواردیولا با پیروزی مقابل آرسنال صدرنشین لیگ برتر با مربیگری میکل آرتتا که زمانی دستیار پپ بود، رقم زد. شاگردان گواردیولا در حالی در حساس‌ترین بازی مرحله چهارم FA کاپ از ساعت 23:30 جمعه شب در ورزشگاه اتحاد به مصاف شاگردان آرتتا رفتند که موفق شدند با یک گل از سد میهمان خود گذشته و به دور بعد راه پیدا کنند. در این دیدار که صحنه تقابل تیم‌های اول و دوم جدول رده‌بندی لیگ برتر انگلیس بود، هر 2 مربی ترجیح دادند اکثراً به بازیکنانی میدان بدهند که کمتر بازی کرده‌اند. در چنین شرایطی نیمه اول کم افت‌وخیز بود و گلی در بر نداشت. سیتی نیمه دوم را بهتر از آرسنال شروع کرد و دقیقه 64 شوت زیبای آلوارز از پشت محوطه جریمه بعد از برخورد به تیر دروازه در سمت راست محوطه جریمه آرسنال به جک گریلیش رسید. این بازیکن هم بعد از حفظ توپ و با آرامش کامل یک پاس رو به عقب برای ناتان آکه فرستاد تا این بازیکن هلندی با بغل پایی زمینی دروازه آرسنال را باز کرده و نتیجه را 1-0 به سود سیتی کند. در ادامه تلاش توپچی‌ها برای زدن گل تساوی نتیجه‌بخش نبود تا سیتی با برتری 1-0 به دور بعد راه یابد.
گواردیولا در پایان این دیدار به ستایش زننده تک گل پیروزی بخش تیمش پرداخت و گفت: «واضح است که ما در نیمه دوم عملکرد بهتری داشتیم. آرسنال یک گام به جلو برداشته و این یک بازی بسیار سخت برای ما بود. در این بازی فشرده همه دیدند که آرسنال چه تیم خوبی است. من انتظار این بازی را از آنها نداشتم. آنها در جنگ‌های تن به تن موفق بودند و ما را در امر بازی‌سازی با مشکل مواجه کردند. با این حال، پیروزی بسیار شیرینی بود چرا که ما با شکست دادن صدرنشین فعلی لیگ برتر به دور بعد صعود کردیم.» آرتتا هم در خصوص شکست تیمش و حذف از FA کاپ عنوان کرد: «این شکست واقعاً ناامیدکننده بود. فکر می‌کنم می‌توانستیم نتیجه بهتری کسب کنیم. اتفاقات نتیجه بازی را رقم زد و در تقابل فشرده‌ای که دو تیم داشتند، آن یک صحنه، تفاوت را رقم زد.»
گلزنی به سبک مسی و بکهام
گل تماشایی که سیتی وارد دروازه آرسنال کرد، تحسین بسیاری را برای او به همراه داشت. یکی از کاربران توئیتر با اشاره به این گل نوشت: «آکه باید در زندگی قبلی‌اش مهاجم بوده باشد. عجب ضربه پایانی زیبایی! این شوت او مانند ضربات پایانی مسی و به انعطاف شوت‌های دیوید بکهام بود.» یکی از هواداران سیتی با تمجید از آکه اضافه کرد: «او این کار را با پای غیرتخصصی‌اش انجام داد و این واقعاً دیوانه‌کننده است.» گواردیولا با تمجید از عملکرد این بازیکن گفت: «او در حال سپری کردن یک فصل فوق‌العاده است. او توانست یکی از سرسخت‌ترین رقیبان لیگ برتری خود یعنی ساکا را به خوبی مهار کند. آکه در نبردهای تن به تن عالی بود و به‌خوبی از دروازه محافظت کرد. او بازیکنی خاص است که هیچ گلایه‌ای در دورانی که بازی نمی‌کرد نداشت و حالا چنین عملکرد درخشانی به نمایش می‌گذارد.» آکه پس از دیدار برابر آرسنال و گلزنی‌اش در این دیدار گفت: «در نیمه دوم ما کمی بهتر کار کردیم و بیشتر بازی خودمان را انجام دادیم. بازی سختی بود. آنها از بالا پرس انجام می‌دادند و ما مجبور بودیم بیش از حد معمول از ارلینگ هالند استفاده کنیم. پاس خوبی از طرف جک برای من ارسال شد. اولین‌ بار بود که با پای راست گلزنی می‌کردم و خیلی از این بابت خوشحالم، مخصوصاً که پس از دورانی سخت، ما 2 بازی خوب انجام دادیم و روند رو به رشدمان بسیار خوب است. این برد به ما برای بازی‌های آینده روحیه می‌دهد. هنوز بازی‌های زیادی برای انجام دادن وجود دارد که بازی‌های سختی هستند. ما باید قدرتمند بمانیم و به هیچ‌وجه عقب نکشیم.
بردی بعد از زمان مظفر‌الدین شاه قاجار
این سیزدهمین باخت آرسنال طی 14 تقابل اخیر با سیتی بود. آرسنال در حال حاضر با یک بازی کمتر نسبت به سیتی و 5 امتیاز بیشتر از این تیم، در صدر جدول رده‌بندی لیگ برتر انگلیس حضور دارد. این تیم حالا اولین جام فصل را به شاگردان پپ واگذار کرد. جالب اینکه هیچ تیمی به اندازه آرسنال برابر گواردیولا شکست نخورده است. پپ هجدهمین پیروزی خود برابر آرسنال را به دست آورد. ضمن اینکه برای اولین بار در 120 سال اخیر، منچسترسیتی موفق به حذف آرسنال از جام حذفی انگلیس شد. سیتی برای نخستین‌بار از سال 1904 (1282 هجری شمسی) موفق به شکست آرسنال در جام حذفی انگلیس می‌شود. در آن زمان توپچی‌ها به نام وولویچ آرسنال شناخته می‌شدند و در مِینور گراوند بازی می‌کردند. تاریخ مذکور، تاریخ اولین رویارویی دو تیم در جام حذفی انگلیس بوده و پس از آن، هرگاه دو تیم در جام حذفی برابر یکدیگر قرار گرفته‌اند، آرسنال پیروز شده که تعداد این پیروزی‌ها برابر 4 است. برای درک بهتر، جالب است بدانید در آن زمان مظفر‌الدین شاه قاجار، پادشاه ایران بوده است.

جستجو
آرشیو تاریخی