صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و شانزده - ۰۹ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و شانزده - ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۲۲

پیشرو بودن ایران در دسترسی به واکسن

واکسیناسیون 15 هزار پاکبان شهر تهران در مقابل هپاتیت

گروه اجتماعی/ روز گذشته طرح واکسیناسیون هپاتیت کارگران آغاز شد. با توجه به اینکه یکی از مشاغل پر خطر در شهرداری تهران، کار پاکبانان است با حمایت وزارت بهداشت و درمان و دانشگاه علوم پزشکی تهران تأمین واکسن‌های مورد نیاز انجام و طرح آغاز شد. واکسن هپاتیت B در ۳ دوز به کارگران تزریق می‌شود که با تعامل با وزارت بهداشت ۲۷۰۰ واکسن آنفلوانزای دوز دوم برای کارگران و کارکنان شهرداری تأمین شده است.
علیرضا زاکانی شهردار تهران نیز در این مراسم گفت: توجه به دهکده‌های سلامت برای ما اهمیت ویژه‌ای داشت تا به سمتی برویم که در چند نقطه تهران دهکده سلامت داشته باشیم. لذا برخی مناطق همچون مناطق ۴ و ۵ برای این اقدام هدفگذاری شده است.زاکانی ادامه داد: توسعه زیرساخت‌های بهداشتی شهر و پس از آن توسعه ارائه خدمات سلامت به اقشار مختلف بویژه سالمندان در دستور کار ما قرار دارد و بعد اقتصادی ظرفیت بالای سلامت در تهران نیز باید مورد توجه باشد. در همین راستا کمک خواهیم کرد شرایط سلامت کشور و بالا رفتن توانمندی‌ها در بخش توسعه خدمات محقق شود.
به گفته وی ۱۵ هزار نفر در بخش کارگری پایش شده‌اند و ۲۰۰۰ نفر دیگر پایش آنها باقی‌مانده تا این واکسن‌ها را دریافت کنند.حسین قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در آغاز طرح واکسیناسیون هپاتیت B کارگران شهرداری تهران گفت: هپاتیت یک بیماری خطرناک است که علاوه بر ضعف و بیماری می‌تواند تبدیل به سرطان شده و قابل انتقال نیز هست.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به آمار مرگ و میر در اثر این بیماری در کشور افزود: سالانه بین ۵ تا ۱۰ هزار نفر در کشور بر اثر این بیماری فوت می‌کنند. این در حالی است که یک و نیم میلیون نفر در کشور مبتلا به این بیماری هستند.قناعتی افزود: انجام واکسن برای پاکبانان و نیروهای شهرداری اقدام پسندیده‌ای است که شهرداری تهران در آن پیشی گرفته است.وی ادامه داد: در اقتصاد سلامت، ارزش یک کارگر سالم، ۵۰۰ هزار دلار تخمین زده می‌شود که در صورت بیماری، فوت یا مهاجرت همین کارگر سالم ۵۰۰ هزار دلار خسارت به کشور وارد می‌شود. حال محاسبه کنیم که این میزان خسارت وقتی تعداد بیشتری را شامل شود تا چه میزان به اقتصاد کشور آسیب می‌زند.
قناعتی تأکید کرد: آمارها نشان می‌دهد میزان ورود توریست‌های سلامت در تهران ۱.۵ برابر افزایش پیدا کرده که خبر خوبی است. مسأله مهمی که باید به آن توجه کرد، این است که در حوزه سلامت باید عدالت برقرار شود. طبق قولی که شهردار تهران به دانشگاه علوم پزشکی تهران داده، قرار است در ۸۰ نقطه در جنوب تهران مراکز سلامت ایجاد شود.
دسترسی 100درصدی نوزادان کشور به واکسن هپاتیت
محمد رئیس‌زاده، رئیس کل سازمان نظام پزشکی در مراسم آغاز طرح واکسیناسیون هپاتیت B کارگران شهرداری تهران گفت: زیربنای توسعه و پیشرفت پایدار هر کشوری منابع انسانی سالم آن هستند. در شهر تهران نیز اگر می‌خواهیم این شهر الگوی جهان اسلام باشد باید شهروندان سالمی داشته باشد.
وی افزود: بسیاری از اقدامات در حوزه سلامت پرسنل در مجموعه شهرداری تهران انجام شده  یا در حال انجام است اما اگر یک کارگر با سهل‌انگاری ما مبتلا به بیماری همچون هپاتیت B شود، این موضوع قابل بخشش و گذشت نیست. هپاتیت B در کشور ما به دلیل سبک سالم زندگی و همچنین واکسیناسیونی که انجام می‌دهد، بسیار از سطح دنیا پایین‌تر است که از افتخارات کشور ما محسوب می‌شود.وی ادامه داد: تزریق دوز واکسن هپاتیت B برای متولدین قبل از سال ۱۳۷۳ ضروری است، چراکه برای نوزادان پس از این سال به صورت فراگیر این واکسیناسیون انجام می‌شود. لذا این واکسیناسیون برای پرسنل شهرداری تهران یکی از اقدامات برجسته در میان اقدامات همه هفته‌های شنبه‌های امید و افتخار است.
رئیس سازمان نظام پزشکی کشور با تأکید بر اینکه حفظ و پاسداری سلامت پرسنل شهرداری تهران کار بسیار ارزشمند، علمی و کمک به حوزه بهداشت و درمان کشور است، افزود: پرسنل باید از این اقدام بجد استقبال کنند و سایر نهادها نیز نسبت به این کار اهتمام ورزند. در حوزه اقتصاد سلامت، هر یک دلار که در پیشگیری هزینه می‌کنیم ۲۰ دلار صرفه‌جویی محقق می‌شود. دسترسی به واکسن هپاتیت برای نوزادان و کودکان در کشور ما ۱۰۰ درصدی است، در حالی‌ که این دسترسی در دنیا تنها ۴۳ درصد است.
جستجو
آرشیو تاریخی