صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و شانزده - ۰۹ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و شانزده - ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۲۲

اخبار

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت مطرح کرد
کاهش پرداختی خدمات دندانپزشکی از جیب مردم
مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت از گسترش پوشش بیمه‌ای خدمات دندانپزشکی و کاهش پرداخت از جیب مردم برای دریافت این خدمات خبر داد.
دکتر زهرا سیدمعلمی با اشاره به پیگیری‌های معاونت بهداشت وزارت بهداشت که منجر به دریافت مصوبه کاهش پرداخت از جیب مردم در خدمات دندانپزشکی از سوی هیأت وزیران شده است، گفت: بر این اساس، ارائه خدمات دندانپزشکی در مراکز خدمات جامع سلامت در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر برای گروه‌های هدف، شامل مادران باردار و شیرده و کودکان زیر ۳ سال، کودکان ۳ تا ۶ سال و کودکان ۶ تا ۱۴ سال رایگان بوده و برای سایر مردم تا سقف ۶۵ درصد کاهش داده شده است.
وی افزود: این خدمات، ۲۲ ردیف خدمتی در دندانپزشکی، شامل ترمیم یا پرکردن دندان‌های شیری و دائمی، جرم‌گیری، فلوراید درمانی و شیارپوش (فیشورسیلنت) دندان‌های دائمی، کشیدن و پالپوتومی دندان‌ها و درمان پالپ زنده است.
سیدمعلمی با بیان اینکه برای تسهیل برخورداری مردم از خدمات دندانپزشکی، علاوه‌ بر کاهش پرداخت از جیب، لازم بود آن‌دسته از خدمات این حوزه که عمده نیاز درمانی جامعه را شامل می‌شود تحت پوشش بیمه قرار گیرد، ادامه داد: به همین منظور دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت پیگیری‌های بسیاری برای گسترش پوشش بیمه‌ای خدمات دندانپزشکی انجام داد و خوشبختانه با همکاری شورای عالی بیمه و بیمه‌های پایه شامل بیمه سلامت، تأمین اجتماعی و خدمات درمانی نیروهای مسلح، خدمات ترمیم یا پرکردن دندان‌ها برای تمامی دندان‌های شیری و دائمی و در تمامی سنین، تحت پوشش بیمه‌های پایه قرار گرفت.


برای جلوگیری از مهاجرت پزشکان
سقف حقوق در مراکز درمانی برداشته شد
معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بحث مهاجرت پزشکان تنها مشکل وزارت بهداشت نیست و به دلایل مختلف ازجمله اجتماعی و اقتصادی رخ می‌دهد، بنابراین به دستور وزیر بهداشت، پلکان و سقف حقوق پزشکان شاغل در مراکز درمانی برداشته شد تا انگیزه کار بیشتر شود. ابوالفضل باقری‌فرد در نشست خبری روز گذشته گفت:  قبل و بعد از انقلاب در زمینه تعداد کادر درمان دچار مشکل بودیم. از پاکستان و هندوستان پزشک به کشور می‌آمد در حالی که برخی از آنها دکترای پزشکی نداشتند و لیسانس داشته و برای ما کار طبابت انجام می‌دادند، در حال حاضر ۲۵۰ هزار دانشجو در رشته‌های مختلف علوم پزشکی تحصیل می‌کنند، ۲۱ هزار هیأت علمی داریم که حدود ۱۰ هزار نفر از آنها بانوان هستند و ۸۰۰ مرکز تحقیقاتی در کشور وابسته به رشته‌های پزشکی داریم و این موارد دستاوردهای بزرگ است که ما را نسبت به کشورهای منطقه سرآمد کرده است.
باقری‌فرد اظهار داشت: اکنون ۱۵۰ رشته تخصصی، فوق‌تخصصی و فلوشیپ داریم و دیگر نیازی نیست کسی برای تحصیل رشته‌های بالینی به خارج برود.  تمرکز روی بومی‌سازی رشته‌های تخصصی و فوق‌تخصصی پزشکی نیز در مناطق محروم است و اکنون دانشگاه‌های علوم پزشکی حدود ۸۰۰ نفر را برای پذیرش دانشجوی بومی در رشته تخصصی درخواست داده‌اند. باقری‌فرد تصریح کرد: هر یک از دانشجویان خارجی می‌توانند سفیران علمی و فرهنگی باشند و به دنبال توسعه آموزش پزشکی در حوزه بین‌الملل هستیم. کمیته تطبیق و متناسب‌سازی برای دانشجویان بین‌المللی ایجاد شده و تغییرات لازم برای این دانشجویان ایجاد شد تا پس از بازگشت، مشکل مدرک تحصیلی نداشته باشد. وی با بیان اینکه هفت هزار و ۳۰۰ دانشجوی بین‌الملل داریم که شمار آنها رو به افزایش بوده و آنها می‌توانند سفیران فرهنگی کشورمان باشند، گفت: از طریق تأسیس شعب بین‌المللی علوم پزشکی و تبادل استاد و دانشجو می‌توان آموزش و درمان را در سطح وسیعی ارائه داد.

جستجو
آرشیو تاریخی