سفیر جدید فرانسه درحالی روز گذشته استوارنامه خود را تقدیم رئیس‌جمهور کرد که برخی کشورهای اروپایی در حمایت از آشوب‌ها تهدید به بازگشت سفرای خود کرده بودند

دست بالا در دیپلماسی

تماس تلفنی آیت‌الله رئیسی با رؤسای جمهور سوریه و ترکیه

گروه سیاسی/ روز گذشته سفرای جدید چهار کشور یونان، اروگوئه، زیمبابوه و فرانسه در دیدارهای جداگانه، استوارنامه‌های خود را تقدیم رئیس‌جمهور کردند. آیت‌الله رئیسی در دیدار سفرای جدید یونان، اروگوئه و زیمبابوه، بر گسترش مناسبات و بهره‌گیری از ظرفیت‌های متقابل ایران و کشورهای متبوع این سفرا تأکید کرد. اما آیین تقدیم استوارنامه سفیر جدید فرانسه، متفاوت برگزار شد. این تفاوت هم در زبان بدن آیت‌الله رئیسی هنگام دریافت استوارنامه و هم در نکاتی که رئیس‌جمهور خطاب به سفیر جدید این کشور اروپایی گوشزد کرد، دیده شد.
ابراز تأسف رئیسی از محاسبات غلط اروپا درباره ایران
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، آیت‌الله رئیسی در آیین دریافت استوارنامه «نیکولا رُش» سفیر جدید فرانسه، نسبت به غلبه افراط‌‌گرایی در فرانسه و حمایت از اسلام‌ستیزی هشدار داد. رئیس‌جمهور در ادامه، با ابراز تأسف از محاسبات غلط برخی کشورهای اروپایی درباره محیط داخلی ایران، آن را ناشی از عدم درک حقیقت ملت با عظمت ایران و وابستگی به منابع اطلاعاتی معاند دانست. آیت‌الله رئیسی به سفیر جدید فرانسه توصیه کرد که حقایق جامعه ایران را به درستی به هیأت حاکمه فرانسه منتقل کند و این مسأله را وظیفه اصلی خود بداند. سفیر جدید فرانسه نیز در این مراسم با ابراز امیدواری به بهبود و گسترش همکاری‌های فیمابین، تصریح کرد: از طرف رئیس‌جمهور فرانسه مأموریت دارم در جهت رفع سوءتفاهم‌های موجود در روابط و گسترش همکاری‌های دو کشور تلاش کنم.
سرزنش اقدامات خصمانه غرب
سخنان رئیس‌جمهور در مراسم دریافت استوارنامه سفیر جدید فرانسه را می‌توان به سرزنش غرب و اروپا، آن هم در تهران تعبیر کرد. این سرزنش، نه تنها در گفتار، بلکه در عمل و کردار رئیس‌جمهور هم دیده شد، آنجا که برخلاف دریافت استوارنامه سفرای دیگر کشورها، آیت‌الله رئیسی صرفاً با یک دست، استوارنامه سفیر جدید فرانسه را دریافت کرد. به این ترتیب زبان بدن، به عنوان مکمل گفتار یا مذاکرات این ملاقات، از موضع برتر ایران در مقابل غرب و اروپا حکایت کرد. اما این شیوه برگزیده شده از سوی آیت‌الله رئیسی در این مراسم، در واقع عکس‌العملی نسبت به کنش‌های غیرواقع‌بینانه و هیجان‌زده کشورهای اروپایی در ماه‌های اخیر بوده است. کشورهای اروپایی که نتوانسته بودند در میز مذاکرات هسته‌ای، خواست‌های خود را به طرف ایرانی تحمیل کنند، از اغتشاش و آشوب در شهرهای ایران، به عنوان فرصتی برای تلافی شکست و ابزاری برای اعمال فشار بر دولت و ملت ایران استفاده کردند. این فشارها، چندوجهی بود و از تصویب قطعنامه‌های سیاسی علیه نهادهای انقلابی و وضع تحریم‌های گوناگون به بهانه‌های حقوق بشری تا دیدار و ملاقات با عناصر بدسابقه ضدانقلاب را شامل شد. وقتی همه این اقدامات ایذایی دستاورد دیپلماتیک و سیاسی برای کشورهای اروپایی به همراه نداشت، داستان فراخوان سفیر هم در دستور کار قرار گرفت. هرچند فراخواندن سفیر، در نهایت فقط از سوی یک کشور، یعنی انگلیس و به بهانه اعدام جاسوس این کشور صورت گرفت، اما در نهایت سفیر این کشور هم، بدون آنکه از این اقدام طرفی بسته باشد، به تهران بازگشت. به این ترتیب، طرح برخی کشورهای اروپایی، برای بازطراحی و بازتکرار داستان فراخواندن سفرا پس از ماجرای میکونوس، پیش از اجرا، شکست خورد. براساس این پیشینه، تقدیم استوارنامه سفیر جدید فرانسه به آیت‌الله رئیسی، به این معنی است که آن همه هیاهو در سه چهارماهه گذشته، هیچ دستاوردی برای اروپا نداشته است. از این رو، آیین دیروز، به معنای شکست همه پروپاگاندای اروپا است، که زبان بدن و گفتار آیت‌الله رئیسی را می‌توان تکمیل‌کننده پازل این شکست دانست. هرچند این شکست، پیش‌تر از سوی مقام‌های سیاسی عالی اروپایی هم بیان شده بود، آنجا که برخی عناصر ضدایرانی ملاقات کننده با امانوئل مکرون، از قول رئیس‌جمهور فرانسه، به شکست پروژه آشوب و اغتشاش اعتراف کرده و حتی با لحنی تحقیرآمیز با این عناصر برخورد کردند که حاصل انقلاب ادعایی‌تان چه شد؟
نقش تمدن ایران و یونان در تکامل مدنیت
در دیگر آیین‌های دریافت استوارنامه سفرای جدید که روز گذشته در تهران برگزار شد، پیگیری و گسترش مناسبات دوجانبه، محور اصلی گفت‌و‌گوی آیت‌الله رئیسی با این سفرا بود. از جمله، رئیس‌جمهور در آیین دریافت استوارنامه «استلیانوس گاوری ایل» سفیر جدید یونان، با افتخارآمیز توصیف کردن نقش تمدن‌های کهن و ریشه‌دار دو کشور در پیدایش و تکامل مدنیت، ابراز امیدواری کرد که روابط صمیمی و دوستانه ایران و یونان بستر مناسبی‌ برای گسترش همکاری‌ها در عرصه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی باشد. سفیر جدید یونان نیز با بیان اینکه ایرانیان در دنیا و در نظر مردم یونان، ملت بزرگ و پرافتخاری هستند و امروز نیز جمهوری اسلامی نه تنها در منطقه، بلکه در دنیا کشور مهم و اثرگذاری است، اظهارکرد: ایران و یونان اشتراکات و همکاری‌های تاریخی با یکدیگر دارند و یونان بر اساس اصل احترام متقابل در سیاست خارجی خود به دنبال گسترش روابط با ایران در حوزه‌های مورد علاقه طرفین است.
اراده ایران برای گسترش مناسبات با امریکای لاتین
آیت‌الله رئیسی در دیدار «برالدو روکه نیکولا فلانگین» سفیر جدید اروگوئه نیز اظهارکرد: اراده جمهوری اسلامی ایران گسترش همکاری‌ها با کشورهای امریکای لاتین از جمله اروگوئه است. سفیر جدید اروگوئه نیز در این مراسم اظهارکرد: این اطمینان را می‌دهم که همه تلاش خود را برای ارتقای سطح همکاری‌ها و افزایش مبادلات و تعاملات دو کشور بویژه در عرصه اقتصادی و تجاری به کار گیرم.
بهره‌گیری از ظرفیت‌های متقابل ایران و زیمبابوه
رئیس‌جمهور در آیین دریافت استوارنامه «برایت کوپمبا» سفیر جدید زیمبابوه گفت: یگیری اجرایی شدن این اسناد می‌تواند از اولویت‌های کاری سفیر جدید زیمبابوه در تهران باشد.  «برایت کوپمبا» نیز با ابراز همدردی به مناسبت وقوع زلزله در خوی، پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران را با وجود اعمال تحریم‌های گسترده، بسیار قابل توجه دانست و گفت که در مدت زمان مأموریتش در تهران تلاش خواهد کرد علاوه بر بهره‌گیری از این پیشرفت‌ها، فرصت‌ها و زمینه‌های جدیدی برای همکاری میان دو کشور فراهم کند.

 

تماس تلفنی آیت‌الله رئیسی
با رؤسای جمهور سوریه و ترکیه
آیت‌الله رئیسی، روز گذشته در تماس تلفنی جداگانه‌ای با رؤسای‌جمهور کشورهای زلزله‌زده سوریه و ترکیه، ضمن ابراز همدردی، بر آمادگی کشورمان برای تأمین نیازهای امدادی تأکید کرد.رئیس‌جمهور در گفت‌و‌گوی تلفنی با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، ضمن تسلیت و ابراز همدردی با دولت و ملت ترکیه گفت: ایران و ترکیه علاوه بر همسایگی دوست و برادر هستند و ملت و دولت ایران در این هنگامه سخت، در کنار دولت و ملت ترکیه هستند.آیت‌الله رئیسی با اعلام آمادگی کشورمان برای اجابت فوری نیازهای امدادی طرف ترکیه‌ای، ابراز امیدواری کرد که با تلاش و تدابیر دولت ترکیه آلام مردم این کشور هر چه سریع‌تر تسکین یابد.«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه نیز در این مکالمه ضمن قدردانی و تشکر از حسن نیت و ابراز همدردی آیت‌الله رئیسی با دولت و ملت ترکیه اظهار داشت: این بزرگترین زلزله در ۵۰ سال اخیر ترکیه بوده است.رئیس‌جمهور ترکیه همچنین ابرازامیدواری کرد که بتوانند هر چه سریع‌تر اقدامات امدادی اولیه را به پایان برسانند.

جستجو
آرشیو تاریخی