صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و بیست و چهار - ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و بیست و چهار - ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۲

مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضائیه در گفت‌وگو با «ایران» از شرایط عفوشوندگان گفت

پرونده اغتشاشگرانی که متنبه شده‌اند، مختومه می‌شود

گروه سیاسی/ با موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامی با عفو و تخفیف مجازات ده‌ها هزار نفری متهمان و محکومان، سؤالی از سوی برخی رسانه‌ها مطرح شد مبنی بر اینکه آیا پس از آزادی این افراد پرونده ای از آنها بجا خواهد ماند؟ مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضائیه در گفت‌وگو با «ایران»، در پاسخ به این سؤال، این عفو را بیشتر ناظر بر محکومان و متهمان اغتشاشات اخیر دانست و اعلام کرد: من این نوید را می‌دهم که پرونده افرادی که در اغتشاشات اخیر حضور داشتند و آنهایی که متنبه شده‌اند در هر مرحله‌ای که باشد، مختومه خواهد شد. این گفت‌وگو را از نظر می‌گذرانید:
 در اعیاد و مناسبت‌های گوناگون شاهد عفوهای مختلفی بوده‌ایم که از سوی رئیس دستگاه قضا پیشنهاد و با موافقت مقام معظم رهبری اجرا می‌شد. اما این بار شرایط عفو با ادوار گذشته متفاوت است. چه شرایط و ویژگی‌هایی این عفو را از سایر عفوهای گذشته متمایز کرده است؟
به دنبال اقتضائات موجود و تشخیص عالمانه و با استفاده از نظرات کارشناسان مجموعه‌های ذی‌مدخل، پیشنهاد عفو محکومان و متهمان تقدیم رهبر انقلاب اسلامی شد.  در حقیقت پیشنهاد این بود که با عفو و تخفیف مجازات جمع قابل توجهی از «متهمان» و «محکومان» موافقت صورت بگیرد. در عفوهای قبلی، چیزی ناظر بر «متهمان» وجود نداشته است، اما این‌بار این مهم ناظر بر حوادث اخیر و همچنین محکومان دادگاه عمومی و انقلاب و سازمان قضایی نیروهای مسلح است. یعنی دامنه تسری آن زیاد شده است.  بنابراین سازکار این عفو در دو بخش مشخص شده است؛ بخش اول ناظر بر اغتشاشات اخیر است که شامل محکومان و متهمان آن می‌شود و بخش دوم هم ناظر بر سایر محکومان خواهد بود.  این موضوع در بندهایی احصا شده‌اند و با استثنائاتی مورد نظر قوه قضائیه قرار گرفته است. قرار بر این است که مرتکبان به کارهای خلاف قانون، تفکیک شده و صف آنهایی که با هیجان  به میدان آمده و تحریک شده‌اند از عاملان اصلی جرم و سردمداران، جدا شود.
 شرایط و ضوابط عفو و تخفیف مجازات چه بوده است؟
این عفو بیشتر ناظر بر محکومان و متهمان اغتشاشات اخیر بوده است.  کارهای کارشناسی گسترده‌ای هم در این زمینه انجام شده است. مشورت‌های خوبی هم با مقامات ذیصلاح صورت گرفت و در نهایت جمع‌بندی آنها به خدمت مقام معظم رهبری تقدیم شد.   از آثار با برکت این عفو این است که پرونده همه متهمان و محکومان در بخش اول یعنی اغتشاشات، در هر مرحله‌ای که باشد مختومه اعلام می‌شود.
پس باید بخش اعظم عفوشوندگان را از جمع متهمان و محکومان در اغتشاشات اخیر دید؟
من این نوید را می‌دهم. پرونده افرادی که در اغتشاشات اخیر حضور داشتند و آنهایی که متنبه شده‌اند در هر مرحله‌ای که باشد مختومه می‌شود. این یک عیدی برای مردم و خانواده دستگیر شدگان در آستانه سالروز انقلاب شکوهمند اسلامی است.  عده‌ای از دستگیر شدگان که جوانان هم جزو آن بودند به طور آگاهانه و به محض اینکه متوجه توطئه دشمنان شده و اقدامات خبیثانه آنان را دیدند، بلافاصله صف خود را جدا کرده و برائت جستند. آنان نشان دادند که به هیچ وجه قائل به این‌گونه اعمال نیستند. بنابراین، این عفو ناظر بر این گونه افراد است. که ان‌شاءالله منجر به مختومه شدن پرونده بسیاری از محکومان و متهمان خواهد شد.  
این آزادی‌ها چه زمانی انجام خواهد شد؟
سعی خواهیم کرد که تا 22 بهمن یا تا آخر این ماه، تعداد نهایی عفوشوندگان مشخص شود.
جستجو
آرشیو تاریخی