صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و بیست و چهار - ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و بیست و چهار - ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۲

اخبــــار

تماس تلفنی آیت‌الله رئیسی
با رؤسای جمهور سوریه و ترکیه
آیت‌الله رئیسی، روز گذشته در تماس تلفنی جداگانه‌ای با رؤسای‌جمهور کشورهای زلزله‌زده سوریه و ترکیه، ضمن ابراز همدردی، بر آمادگی کشورمان برای تأمین نیازهای امدادی تأکید کرد.رئیس‌جمهور در گفت‌و‌گوی تلفنی با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، ضمن تسلیت و ابراز همدردی با دولت و ملت ترکیه گفت: ایران و ترکیه علاوه بر همسایگی دوست و برادر هستند و ملت و دولت ایران در این هنگامه سخت، در کنار دولت و ملت ترکیه هستند.آیت‌الله رئیسی با اعلام آمادگی کشورمان برای اجابت فوری نیازهای امدادی طرف ترکیه‌ای، ابراز امیدواری کرد که با تلاش و تدابیر دولت ترکیه آلام مردم این کشور هر چه سریع‌تر تسکین یابد.«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه نیز در این مکالمه ضمن قدردانی و تشکر از حسن نیت و ابراز همدردی آیت‌الله رئیسی با دولت و ملت ترکیه اظهار داشت: این بزرگترین زلزله در ۵۰ سال اخیر ترکیه بوده است.رئیس‌جمهور ترکیه همچنین ابرازامیدواری کرد که بتوانند هر چه سریع‌تر اقدامات امدادی اولیه را به پایان برسانند.
ایران همواره در روزهای سخت کنار ملت و دولت سوریه بوده است
آیت‌الله رئیسی در گفت وگوی تلفنی با «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه نیز، با اعلام تسلیت و ابراز همدردی دولت و ملت ایران با برادران و خواهران سوری بابت وقوع زلزله در این کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره در روزهای سخت کنار ملت و دولت سوریه بوده و اکنون نیز برای امدادرسانی فوری به زلزله‌زدگان سوریه‌ای آمادگی دارد.
«بشار اسد» رئیس جمهور سوریه نیز در این مکالمه تلفنی با تشکر از تماس و ابراز همدردی رئیس جمهور کشورمان اظهارکرد: با توجه به اینکه این اولین زلزله در سوریه در ۲۵۰ سال گذشته بود، خواستار بهره‌مندی از تجارب و توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران برای امدادرسانی بهتر به زلزله‌زدگان هستیم. در این گفت وگوی تلفنی همچنین رئیس جمهور با درخواست بشار اسد برای استفاده از تجارب و توانمندی‌های کشورمان در امر امدادرسانی در حوادث طبیعی از جمله زلزله و اعزام یک تیم فنی به این کشور موافقت کرد.
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان نیز در گفت‌و‌گوی تلفنی با مولود چاووش اوغلو، همتای ترکیه‌ای خود، با ابراز تأسف و تألم نسبت به خسارت‌های جانی و مالی زلزله در این کشور، اعلام کرد:‌ بر اساس دستورات رئیس محترم جمهوری، سازمان هلال احمر جمهوری اسلامی ایران برای همکاری کامل با شما و ارائه کمک‌های لازم آمادگی دارد.
ضرورت دسترسی آسان مردم به اینترنت با هدف تسهیل در کسب و کار
آیت‌الله رئیسی در جلسه عصر دیروز شورای‌عالی فضای مجازی با تأکید بر لزوم اعمال و اجرای قانون در زمینه سامانه‌ها و پلتفرم‌های خارجی تصریح کرد: دسترسی آسان مردم به اینترنت با هدف تسهیل در امور، گشایش کسب و کارها و ارائه سریع‌تر خدمات، امری ضروری است که تحقق آن تلاش بیشتر دست‌اندرکاران این بخش را می‌طلبد.
در این جلسه گزارش پیشرفت کار شبکه ملی اطلاعات مطرح و راهکارهای سرعت بخشیدن به تکمیل این طرح مهم بررسی شد و رئیس جمهور نیز بر تسریع بیشتر در روند تکمیل این شبکه تأکید کرد.
بر اساس گزارش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، میزان پیشرفت اجرای شبکه ملی اطلاعات در مدت ۱۰ سال دولت‌های قبل ۲۳ درصد بوده و در دولت سیزدهم این رقم به بیش از ۵۷ درصد رسیده است.

ابلاغ قانون پیوستن ایران به سازمان شانگهای
رئیس جمهور قانون پیوستن ایران به سازمان شانگهای را ابلاغ کرد. به گزارش ایرنا،  آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی، «قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری شانگهای» را که در جلسه علنی ۴ بهمن ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۱۵ بهمن به تأیید شورای نگهبان رسیده برای اجرا به وزارت امور خارجه ابلاغ کرد. جمهوری اسلامی ایران از سال ۲۰۰۵ عضو ناظر سازمان همکاری شانگهای بود. درخواست کشورمان برای عضویت رسمی و کامل در این سازمان نیز پس از ۱۶ سال، در اولین حضور آیت‌الله رئیسی به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران، در بیست و یکمین نشست سران در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان، در شهریور ۱۴۰۰ به تأیید هشت عضو سازمان همکاری شانگهای رسید و ایران نهمین عضو این سازمان مهم منطقه‌ای شد.

رونمایی از 2 ماهواره بومی
روز گذشته ماهواره‌های «طلوع ۳» و «ناهید ۲» به عنوان دستاوردهایی از صنعت فضایی کشور پس از پایان طراحی و ساخت، رونمایی شدند. به گزارش تسنیم، ماهواره طلوع 3 ماهواره‌ای سنجشی است که با سفارش سازمان فضایی ایران در شرکت صنایع مخابراتی ایران (صا ایران) ساخته شده و با وزن 150 کیلوگرم سنگین‌ترین ماهواره ساخته‌شده در کشور تلقی می‌شود و با دقت تصویربرداری 5 متر سیاه‌وسفید و 10 متر رنگی در مدار 500 کیلومتری زمین قرار می‌گیرد. بیش از 80 درصد تجهیزات و زیرسامانه‌های این ماهواره بومی است و با بهره‌گیری از زیرسامانه‌های پیشرانش فضایی بومی، دارای قابلیت اصلاح و مانور مداری در فضاست.ماهواره ناهید 2 هم که به‌ سفارش سازمان فضایی ایران و در پژوهشگاه فضایی ایران ساخته شده، ماهواره‌ای مخابراتی و از سری ماهواره‌های راهبردی دستیابی به ماهواره‌های مخابراتی زمین‌آهنگ است که مسیر دستیابی به ارتباطات مخابرات فضاپایه را برای کشور فراهم کرده است. این ماهواره با طول عمر حداقل 2 سال در ارتفاع مداری 500 کیلومتری از زمین قرار خواهد گرفت و مأموریت‌های متعدد مخابراتی همچون ارتباط تلفنی همزمان و ذخیره و ارسال داده‌های امن را انجام خواهد داد. «طلوع 3» و «ناهید۲» تمام آزمایش‌های خود را با موفقیت پشت‌سر گذاشته و آماده پرتاب‌ هستند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی