صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و بیست و چهار - ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و بیست و چهار - ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۲

پایگاه «عقاب۴۴» با قابلیت پذیرش و عملیاتی کردن انواع جنگنده‌های شکاری و بمب‌افکن و همچنین پرنده‌های بدون سرنشین رونمایی شد

پیام نیروی هوایی از پایگاه زیرزمینی

گروه سیاسی/ در نمایشی دیگر از قدرت نیروی هوایی ارتش، پایگاه زیرزمینی راه‌کنشی «عقاب۴۴» با قابلیت پذیرش و عملیاتی کردن انواع جنگنده‌های شکاری و بمب‌افکن و همچنین پرنده‌های بدون سرنشین رونمایی شد.
رونمایی از این پایگاه و چند دستاورد دیگر در صنعت موشکی و صنعت فضایی همزمان با تجدید میثاق فرماندهان و کارکنان نیروهای مسلح با آرمان‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی بر این حقیقت مهر تأییدی دیگر گذاشت که ایران امروز قوی‌تر از همیشه با اقتدار و تدبیر به سمت تحقق آرمان‌های انقلاب پیش می‌رود.
به گزارش ایرنا، سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در جریان این آیین تجدید میثاق با بنیانگذار انقلاب و تجدید عهد با مقام معظم رهبری که با حضور امیر خلبان عزیز نصیرزاده جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش، سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران، سردار احمدرضا رادان فرمانده کل انتظامی کشور و جمعی از فرماندهان عالی نیروهای مسلح کشورمان برگزار شد؛ بر اینکه ارتش و سپاه قوی‌تر از همیشه روز به روز وحدت و انسجام خود را افزایش می‌دهند، تأکید کرد. سرلشکر باقری در عین حال یادآور شد: روزهای آغازین انقلاب اسلامی کمتر از 5 درصد تجهیزات ما در داخل تولید می‌شد؛ اما امروز قدرت دفاعی و توان بازدارندگی جمهوری اسلامی آنچنان بارور شده که بیش از ۹۰ درصد محصولات مورد نیاز را خودش تولید می‌کند و تجهیزات دفاعی ما درخواست‌کنندگان فراوانی پیدا کرده است.
ساخت پایگاه‌های امن نظامی تداوم خواهد داشت
روز گذشته مراسم رونمایی از پایگاه هوایی راه‌کنشی عقاب ۴۴ با حضور سردار باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شد و رسانه ملی تحت مراقبت‌های حفاظتی ویژه توانست از این پایگاه گزارش تهیه کند.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در جریان بازدید از این پایگاه گفت: ساخت پایگاه‌های امن که این پایگاه یکی از چندین نمونه آنهاست، تداوم خواهد داشت تا توان بازدارندگی ما روزبه‌روز قوی‌تر، پایدارتر و ماندگارتر برای امنیت و آرامش ملت ایران پابرجا بماند.
سردار باقری با بیان اهمیت پایگاه‌های زیرزمینی و غیرقابل دسترسی گفت: دشمن معتقد است که می‌تواند با به‌کارگیری قدرت هوایی خود و با بهره‌گیری از برتری هوایی، پایگاه‌های هوایی، شیلترها و باندهای پروازی کشور مورد نظر را مورد انهدام قرار داده و با خیال راحت به مأموریت خود ادامه دهد؛ یعنی همان کاری که در تجاوز به کشورهای افغانستان، عراق و برخی کشورها با خوی تجاوزگری از خود نشان داد که چاره‌ آن علاوه بر پدافند عامل، داشتن پایگاه‌هایی امن، نفوذناپذیر، غیرقابل دسترسی و غیرقابل انهدام در زیر زمین است. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح همچنین درباره لفاظی‌ها و تهدیدات رژیم صهیونیستی با بیان اینکه ایران یک هدف آسان برای دشمن متجاوز نخواهد بود و آنها بخوبی می‌دانند که قدرت اعمال هیچ‌گونه تهدیدی را علیه ملت ایران ندارند، اظهار داشت: بازدارندگی دفاعی کشور ما اجازه بروز تهدیدات را نمی‌دهد، اما نیروهای مسلح ما حتی برای یک درصد تهدید احتمالی نیز، تمام امکاناتش را با هوشیاری کامل در وضعیت رصد قرار می‌دهد.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح همچنین با بیان اینکه عناصر رژیم صهیونیستی اغلب برای مصارف داخلی خود از الفاظ تهدیدآمیز استفاده می‌کنند، گفت: موقعیت رژیم صهیونیستی تا کشور ما فاصله دارد و سران این رژیم به سوخت‌گیری هواپیماها در آسمان دل بسته‌اند که این بهترین فرصت برای هدف قرار دادن هواپیماهای آنهاست. همچنین سعی در استفاده از پایگاه‌های پیرامونی کشور ما که بعضاً مسیر عادی‌سازی خیانت به جهان اسلام را در پیش گرفته‌اند، دارند، غافل از اینکه این مسأله در راهبرد و رهنامه عملیاتی جمهوری اسلامی ایران درج شده و همه فرماندهان ما این را می‌دانند، تمرین کرده‌اند و در رزمایش‌ها، این آموزه نهادینه شده است که اگر پایگاهی از یک کشور در هر کجای جهان برای تهاجم به جمهوری اسلامی ایران مورد استفاده قرار گیرد، علاوه بر رژیم صهیونیستی، آن پایگاهی که مبدأ حرکت رژیم صهیونیستی است، نیز مورد تهاجم سنگین قرار خواهد گرفت.
ویژگی‌های آخرین پایگاه هوایی زیرزمینی ایران
پایگاه هوایی زیرزمینی عقاب 44 با در اختیار داشتن اماکنی چون آلرت، پست فرماندهی، آشیانه‌های نگهداری جنگنده، مراکز تعمیر و نگهداری هواپیما، تجهیزات ناوبری و فرودگاهی، مخازن سوخت و ... این قابلیت را دارد تا انواع جنگنده‌های شکاری و بمب‌افکن و همچنین پرنده‌های بدون سرنشین نیروی هوایی ارتش را برای انجام مأموریت‌های محوله پذیرا باشد.
«عقاب ۴۴» البته یکی از چندین پایگاه هوایی راه‌کنشی زیرزمینی نیروی هوایی ارتش است که طی سال‌های گذشته متناسب با نیاز عملیاتی این نیرو و با در نظر گرفتن اصول پدافند غیرعامل در مناطق مختلف کشور احداث شده است. احداث این پایگاه‌ها در نقاط مختلف متناسب با نیازها و با ضریب ایمنی بالا با توجه به طراحی و استقرار در زیر کوه‌ها، قابلیت اجرای عملیات غافلگیرانه هوایی را از مکان و زمان دور از انتظار دشمنان فراهم می‌کند.
این پایگاه‌ها با نگهداری جنگنده‌ها در مکان‌های امن و تجهیز آنها به سامانه‌های جنگ الکترونیک، بمب‌ها و موشک‌ها از جمله یاسین، قائم و عاصف، امکان عملیات دورایستا و افزایش برد راهبردی برای اهداف دوردست را فراهم کرده است.
در حاشیه رونمایی از پایگاه زیرزمینی «عقاب 44»، موشک کروز هواپایه بردبلند «عاصف» نیز به نمایش درآمد. موشک عاصف، تولید متخصصان داخلی است و امکان نصب روی جنگنده سوخو 24 را دارد .
جستجو
آرشیو تاریخی