صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و بیست و چهار - ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و بیست و چهار - ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۲۳

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در جشنواره فیلم فجر بیان کرد

اجازه نمی‌دهیم عده‌ای سینما را گروگان بگیرند

 فرهنگی/ «عده‌ای نباید با سیاسی‌کاری معیشت اهالی سینما را گروگان بگیرند، ما با این روش نادرست و خطرناک مخالف هستیم.» این عبارات بخشی از صحبت‌های محمدمهدی اسماعیلی در بازدید از خانه جشنواره است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه سه‌شنبه - ۱۸ بهمن ۱۴۰۱- به پردیس سینمایی ملت رفت و در جمع خبرنگاران از ضریب بالای اشغال سینماها وحضور امیدوارکننده فیلم‌اولی‌ها گفت و البته در بخش اصلی صحبت‌هایش در پیامد وقایع اخیر، از لزوم همدلی سخن گفت. محمد مهدی اسماعیلی در صحبت‌هایش بر دو قطبی نشدن خانواده سینما تأکید کرد و از استقبال از بازگشت هنرمندان گفت و همدلی را نیاز امروز سینمای ایران دانست.
برخی نباید با سیاسی‌کاری معیشت اهالی سینما را گروگان بگیرند
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در محل برگزاری چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر گفت:‌ «من از چند ماه پیش این صحبت را خدمت اهالی سینما گفته‌ام، عده‌ای نباید با سیاسی‌کاری معیشت اهالی سینما را به گروگان بگیرند. این کار خطرناک است و ما با این روش مخالفیم و آن را نادرست می‌دانیم.»اسماعیلی با تأکید بر اینکه فضا را برای کار جمعی اهالی سینما فراهم کردیم و ادامه خواهیم داد اظهار داشت: «اجازه نخواهیم داد عده‌ای سینما و اهالی سینما را با بازی‌های سیاسی به گروگان خودشان بگیرند.»
مردم اهل قهر با سینما نیستند
طبق گزارش ایرنا، او با اشاره به رونق جشنواره تئاتر فجر گفت: «در تئاتر چنان استقبالی شد که در سالن‌های تئاتر مردم روی زمین نشسته بودند. من در حیاط دولت وقتی گفتم سالن‌ها مملو از جمعیت است، یکی دو عکس از افتتاحیه را نشان دادند. بعد که مشخص شد چه استقبال فزاینده‌ای رخ داده، تئاتر را بایکوت کردند. در سینما هم همین است.»وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: «در جشنواره شهرستان‌ها که دیروز شروع شده موج استقبال و همراهی را شاهد هستیم. در سینماهای مهم تهران عدد اشغال سینماهایمان بسیار بالا و در مواردی بالای ۹۰ درصد است. این نکته نشان می‌دهد مردم اهل قهر با سینما نیستند. با سیاست‌های خوبی که اتفاق افتاده و فیلم‌هایی که به جشنواره رسیده، فضای الفت، وفاق و همبستگی بین خانواده‌های ایرانی و سینما تقویت شده است.»
زنده و جوان بودن جشنواره با فیلم‌اولی‌ها
اسماعیلی حضور فیلم اولی‌ها در جشنواره را یک مطالبه خواند و گفت: «سال‌ها بود که از ما می‌خواستند افراد جدیدی را به سینمای کشور معرفی کنیم. امسال در جشنواره تعداد زیادی فیلم اولی آمده است که نشان‌دهنده زنده بودن و جوان بودن و امیدواری هر چه بیشتر به آینده سینماست.»
خانواده سینما دوقطبی‌شدنی نیست
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سؤالی درباره تحریم بازیگران اظهار داشت: «جشنواره فیلم فجر و سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد را خانه همه هنرمندان می‌دانیم. همه با هر سلیقه‌ای جزو خانواده فرهنگ و هنر و سینما هستند. از همه آنها می‌خواهیم این کار را که هویت و عشق و علاقه آنها است، با همین حمیت ادامه دهند. خانواده سینما دوقطبی شدنی نیست. همه زیر چتر واحد معتقد به نظام و قانون هستند و ما هم با این دو شرط در خدمت همه هنرمندان هستیم.»
استقبال از بازگشت تمام هنرمندان
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره عفو رهبری و نظرات هنرمندان اظهار داشت: «از همان روزهای اول اعلام کردم آغوش وزارت ارشاد به روی همه هنرمندان باز است، اگر کسی اشتباهی هم مرتکب شده، فضا بسته نشده و از بازگشت همه هنرمندان استقبال می‌کنیم.»اسماعیلی افزود: «هنرمندانی که برای همه مردم کشور لحظات خوبی را خلق کردند، اگر هم جایی دچار خطا و لغزشی شده‌اند، ما در وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی فضا را باز کردیم تا همه کسانی که علاقه‌مند هستند بدون دغدغه کار کنند.»او خاطرنشان کرد: «هر هنرمندی که خطایی کرده و به آن واقف شد در مراحل قانونی وزارتخانه و سازمان سینمایی مسأله‌اش حل خواهد شد.»
سینما متعلق به همه سینماگران است
او  توضیح داد:‌ در این حوزه قهر وجود ندارد، سینما متعلق به همه سینماگران است، ما هم با افتخار در خدمت همه اهالی سینما هستیم.
همدلی نیاز امروز سینمای ایران است
اسماعیلی در بخشی دیگری گفت: «امروز نیازمند وفاق و همگرایی هستیم، وحدت و همدلی بزرگترین نیاز امروز سینمای ایران است. اهالی سینما باید خودشان بیش از همه دلسوز این وضعیت باشند، پیشکسوتان و هنرمندان با تجربه افرادی که حتی نگاه‌های متفاوت دارند، همه باید مسائل اختلافی را کنار بگذارند و در سینما فعالیت خود را در چهارچوب قوانین انجام بدهند.»وی تصریح کرد: «ما این بستر را آماده کردیم و خط‌کشی نداریم. از همه اهالی سینما استقبال می‌کنیم و دنبال دو قطبی‌سازی نیستیم و با آن مخالف هستیم.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی