صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و بیست و چهار - ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و بیست و چهار - ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۲۳

گشت‌و‌گذار «ایران» در چهل‌سرا

غرفه‌داران «شهر خانواده» در انتظار حمایت دولت هستند

سیده‌مریم سادات گوشه
روزنامه‌نگار

 

هر سال نزدیک عید نوروز، نمایشگاهی با غرفه‌های متعدد با قیمت‌های مناسب برای خانواده‌ها در چهل‌سرا برگزار می‌شود. امسال هم با تأکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نمایشگاه «شهر خانواده» از روز 13 بهمن‌ماه در مجموعه چهل‌سرا در مصلی امام خمینی(ره) برگزار شده است و به گفته غرفه‌داران، این نمایشگاه تا پایان بهمن‌ماه ادامه دارد.این نمایشگاه قرار بود طبق گفته سید مجید امامی، رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور از 14 دی‌ماه به مدت دو ماه در همین مکان برگزار شود، اما به بهمن‌ماه موکول شد؛ نمایشگاهی که قرار بود از 10 صبح تا 10 شب برپا باشد، اما درهای نمایشگاه از ساعت 13 بعد‌ازظهر روی شهروندان باز می‌شود. این در حالی است که به خاطر عدم اطلاع‌رسانی بموقع، بسیاری از مردم صبح با درهای بسته نمایشگاه روبه‌رو شدند. یکی از غرفه‌دارانی که از صبح برای باز کردن و چیدن غرفه‌اش به نمایشگاه آمده بود با نشان دادن کیسه لباس‌ها به «ایران» می‌گوید:«با اینکه نمایشگاه خوبی است و 150 غرفه مد و لباس در آن برپا است اما به خاطر عدم اطلاع‌رسانی درست هنوز با استقبال خوب مردم روبه‌رو نشده است و مشکل دیگری هم که دارد اینکه زودتر از ساعت یک به ما غرفه‌داران اجازه حضور نمی‌دهند و مجبوریم در محوطه بیرونی منتظر باز شدن غرفه‌هایمان بمانیم.»
ساعت دو بعدازظهر دوباره وارد محوطه چهل‌سرا شدم. سمت راست ورودی نمایشگاه غرفه محصولات طبیعی از جمله آجیل، شیرینی و روغن گیاهی است و کمی جلوتر سمت چپ، ورودی غرفه پوشاک و لباس است. لباس‌های اولین غرفه دلنشین است؛ از همان لباس‌هایی است که به سختی در بازار دیده می‌شود. به قولی لباس‌های پوشیده و جلودکمه‌داری که اکثر خانم‌ها به دنبالش هستند. از غرفه‌دار درباره قیمت لباس‌ها که پرسیدم، قیمت‌ها بسیار مناسب بود اما استقبال زیادی از این غرفه نشده بود. جلوتر غرفه‌دار دیگری هم از عدم استقبال مخاطبان به خاطر اطلاع‌رسانی ضعیف نمایشگاه گلایه داشت و وقتی قیمت لباس‌هایش را پرسیدم بالای یک میلیون تومان بود که بسیار تعجب کردم.غرفه عفاف و حجاب که چادرهای مختلفی می‌فروخت، قیمت چادرهایش بالای یک میلیون تومان بود. این در حالی است که همیشه قیمت چادرهای غرفه‌های عفاف و حجاب در نمایشگاه‌های مختلفی که در مصلی برگزار شده از قیمت مغازه‌دار پایین‌تر و به صرفه‌تر بوده است. یکی از غرفه‌دارانی که لباس کودک می‌فروخت، قیمت‌های مناسبی برای پیراهن‌های دخترانه گذاشته بود. او هم قیمت چادرها را نجومی توصیف می‌کرد و درباره فروش لباس‌هایش می‌گفت:«فروش خوبی داشتم و مخاطبان بسیاری بخصوص در روزهای تعطیل به غرفه‌ام آمدند. همه لباس‌هایمان طراحی خودمان است و همیشه به خاطر قیمت‌های معقولی که روی اجناس‌مان می‌گذاریم فروش خوبی هم داریم.» او معتقد بود برخی غرفه‌داران که مخاطب کمی دارند به خاطر قیمت بالای اجناس‌شان مردم از آنها استقبال نمی‌کنند.انتهای راهروی غرفه مد و لباس که رسیدم سالن نمایشگاه متنوع‌تر شد. کیف‌های سنتی زیبا با قیمت‌های مناسب و غرفه صنایع‌دستی اثر دست هنرمندان نیز به چشم می‌خورد. انتهای سالن آقای جوانی که غرفه‌دار بود، میز بزرگی از گلدان‌های شیشه‌ای و آیینه‌های سنتی با ظرف‌های لعابی زیبای سبزرنگ و آبی را با نظم خاصی برای خرید شب عید چیده بود. او هم معتقد بود فروش خوبی داشته است حتی بعضی از کارهایش را کلاً تمام کرده و دوباره منتظر رسیدن سفارش‌ها بود. او می‌گفت: «قیمت اجناسش نسبت به بیرون از نمایشگاه 20 تا 30 درصد ارزان‌تر است.»
گلدان‌ها حال و هوای آدم را بهاری می‌کرد. خوبی این نمایشگاه این بود که همه چیز کنار هم قرار داشت. غرفه محصولات و لوازم خانگی یا غرفه فروش حوله تمام‌قد یا مبلمان، همه و همه اجناس ایرانی بودند که در این سالن گردهم آمده بودند. غرفه‌دار صنایع‌دستی که پسر جوانی بود، می‌گفت: «همه غرفه‌داران 17 میلیون تومان اجاره بهای غرفه می‌دهند. کاش مسئولان فرهنگی بیشتر از ما تولیدکنندگان حمایت کنند و اطلاع‌رسانی بیشتری انجام دهند تا استقبال خوبی از نمایشگاه شود.»
چندی پیش هم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حیاط هیأت دولت قول داده بود از این نمایشگاه و تولیدکنندگان ایرانی که با قیمت مناسبی عرضه محصول می‌کنند، حمایت شود. اکنون چشم غرفه‌داران به این حمایت‌ها است.فروشنده پوشاک زنانه که صبح دیده بودمش در غرفه‌اش نشسته بود. او هم از حمایت دولت حرف می‌زد؛ از اینکه در همه جای دنیا از فروشندگان ضعیف یا تازه‌کار حمایت می‌کنند، فضایی رایگان در اختیارش می‌گذارند تا اجناسش را بفروشد و وقتی شهرتی کسب کرد و به قولی کار و بارش گرفت، جایش را به فروشنده دیگری می‌دهد و این همان حمایتی است که تولیدکنندگان ایرانی از دولت انتظار دارند.

جستجو
آرشیو تاریخی