صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و بیست و چهار - ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و بیست و چهار - ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۲۳

اخبار

برگزیدگان «دوسالانه عکس نور» معرفی شدند
اسامی برگزیدگان و راه‌یافتگان به پنجمین دوسالانه سراسری عکس نور که با موضوع «خانواده باشکوه ایرانی»، برگزار شده بود، اعلام شد. به گفته دبیرکل پنجمین دوسالانه سراسری عکس نور، پس از پالایش و انتخاب اولیه عکس‌ها، بیش از 4 هزار اثر از 800 عکاس به مرحله داوری راه پیدا کردند که شامل 1633 تک‌عکس در بخش آزاد حرفه‌ای، 70 مجموعه عکس با بیش از 800 فریم‌عکس، 82 مجموعه عکس پروژه محور شامل بیش از 980 فریم عکس و همچنین 722 فریم عکس موبایلی می‌شد و در نهایت هیأت داوران این جشنواره آقایان سیدعباس میرهاشمی، محمدمهدی رحیمیان، امیرعلی جوادیان، علی‌اصغر داوودآبادی‌فراهانی و سیدشهاب‌الدین واجدی با نظارت دبیرکل و دبیر اجرایی این دوسالانه، از میان آثار بخش تک‌عکس آزاد حرفه‌ای، 43 اثر از 30 عکاس، در بخش مجموعه‌عکس آزاد حرفه‌ای 7 مجموعه از 7 عکاس، در بخش مجموعه‌عکس ویژه پروژه‌محور 17 مجموعه از 17 عکاس سراسر کشور و در بخش پویش مردمی عکاسی با تلفن‌همراه 21 تک عکس از 13 عکاس را شایسته راهیابی به نمایشگاه دانستند. گفتنی‌ است مراسم اختتامیه این رخداد هنری در هفته پایانی بهمن ماه 1401 در شهر شیراز، سومین حرم اهل‌بیت علیهم السلام و در جوار بارگاه مطهر احمد بن موسی شاهچراغ علیه السلام برگزار خواهد شد.
 
۳۶ نویسنده از «تئاتر و مهاجرت» نوشتند
دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری به عنوان دبیرخانه‌ پروژه‌ جامع ملی آموزش نمایشنامه‌نویسی برای خارج از پایتخت اعلام کرد در فصل دهم از پروژه «چهارفصل تئاتر ایران» تعداد ۴۸ طرح اولیه از ۱۳ استان کشور به قلم ۳۶ نویسنده برای گزینش اولیه با مضمون «تئاتر و مهاجرت» به این دبیرخانه رسیده است. ایوب آقاخانی طراح و مدیر این پروژه‌ آموزشی و مدیر دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه‌ هنری با اعلام این خبر عنوان کرد که نتیجه‌ گزینش ایده‌های اولیه همزمان با برگزاری کارگاه‌های فصلی دوره‌ نهم با عنوان «تئاتر و ماورا» روز نوزدهم بهمن ۱۴۰۱ اعلام خواهد شد. این کارگاه حضوری با حضور ۷ نویسنده از استان‌های گیلان، قزوین، فارس، بوشهر با مدیریت رامتین شهبازی عضو هیأت علمی این فصل در محل حوزه‌ هنری برگزار خواهد شد.
 
۱۰ انیمیشن در طرح «کانون مدرسه»
۱۰ انیمیشن از محصولات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در طرح «کانون مدرسه» به نمایش گذاشته می‌شود. اسامی این ۱۰ انیمیشن عبارت است از: «قدم یازدهم» به کارگردانی مریم کشکولی‌نیا، «جایگزین» به کارگردانی عبدالله علیمراد، «سگی که مرض داشت» به کارگردانی پروین تجوید، «حکایت کلاه غیبی» به کارگردانی فاطمه جعفری، «پسران تشمال» به کارگردانی ابوالفضل رازانی، «سایه‌ای که نور شد» به کارگردانی نازنین سبحان‌‎سربندی، «سلطان، پنیر و موش» به کارگردانی علی احمدی، «قلب مترسک» به کارگردانی غلامرضا کزازی، «ماهیگیر و بهار» به کارگردانی سیدحسین سلطانی و «قهرمان» به کارگردانی کیانوش عابدی. طرح «کانون مدرسه» با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و وزارت آموزش و پرورش به منظور بهره‌گیری دانش‌آموزان مدارس از امکانات آموزشی و فرهنگی کانون اجرا می‌شود.
 
خندیدن از ته دل در «نطنز»
بیست و پنجمین شب طنز انقلاب اسلامی با نام «نطنز» برگزار می‌شود. این برنامه به همت باشگاه طنز و کاریکاتور انقلاب اسلامی هر ماه در تهران و به‌صورت حضوری برگزار می‌شود. موضوع بیست و پنجمین «نطنز»، بهار چهل و چهارم درخت تنومند انقلاب اسلامی است و در آن برنامه‌هایی نظیر متن‌خوانی طنز، شعرخوانی طنز، استندآپ کمدی، نمایش، دوبله زنده و کلیپ تصویری اجرا می‌شود. همچنین در حاشیه آن نیز کاریکاتوریست‌ها به اجرای زنده کاریکاتور با موضوعات روز و موضوع اصلی برنامه خواهند پرداخت. این برنامه از ساعت ۱۸ تا ۲۰ روز ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ در سالن ابن‌سینای دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

هدیه ای برای تو
کتاب «هدیه‌ای باشد برای تو؛ خاطرات پشتیبانی مردم کاشان از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس» به قلم محمد قاسم‌زاده به‌تازگی توسط انتشارات راه‌یار منتشر و روانه بازار نشر شده است. قاسم‌زاده مؤلف این‌کتاب می‌گوید: «پیرزن‌ها و پیرمردهای غیوری که نام‌شان در هیچ جای دفتر جنگ به چشم نمی‌آید. جوان‌هایی که بی‌ادعا و بی‌شهرت، واجبات جبهه را راست و ریس می‌کردند. کارزاری که این زنان و مردان میدان‌دارش بودند، «پشت جبهه» نام داشت؛ اما هم اهمیت با خط مقدم، راهبردی و ضروری بود. فرماندهان و سرلشکران این سپاه همین مردم کوچه و بازار بودند که از تعهد خواهر و برادری، با غیرت پدرانه و مهر مادری بار جبهه را بر دوش کشیدند...» این کتاب در ۲۶۴ صفحه، شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۸۵ هزار تومان عرضه شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی