صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و بیست و چهار - ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و بیست و چهار - ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۶

موج سوم اعتراض های مردمی، دولت مکرون را فلج کرد

بهار اعتصاب‌ها در زمستان فرانسه

لاله مهرزاد/ یک روز پس از آغاز نشست‌های پارلمان فرانسه برای بررسی و تصویب احتمالی اصلاحات در قوانین بازنشستگی، هزاران نفر از مردم این کشور با حضور در خیابان‌ها و آغاز اعتصاب‌های گسترده، برای سومین هفته متوالی دولت امانوئل مکرون را به چالش کشیدند.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، حمل و نقل عمومی، مدارس، اداره برق و اداره نفت و گاز از جمله ادارات و نهادهای دولتی هستند که در سومین موج اعتصاب‌ها دست از کار کشیده‌اند تا مانع تصویب قانون بازنشستگی شوند. این در حالی است که به گفته دولت فرانسه در تظاهراتی که هفته پیش برگزار شد، حدود 1.27 میلیون نفر شرکت کرده بودند. با این حال روز گذشته انتظار می‌رفت شمار معترضان در تظاهرات این هفته افزایش قابل‌توجهی داشته باشد و به 2.8 میلیون نفر برسد. بر اساس این گزارش، روز گذشته در بخش آموزش نیز معلمان فرانسوی بویژه در شهر پاریس دست به اعتصاب گسترده‌ای زدند که باعث وقفه در کار آموزشی مدارس و دانشگاه‌ها شد، اما مشکل اصلی دولت مکرون در بخش خدمات عمومی بود. طبق اطلاعیه‌هایی که سرویس حمل و نقل فرانسه منتشر کرد، در نخستین ساعات اعتصاب بخش زیادی از شبکه ریلی این کشور مختل شده بود، به طوری که خطوط ریلی بین‌المللی فرانسه را در گذرگاه‌هایی که به سمت انگلیس و سوئیس در حرکت هستند، تحت تأثیر قرار داده و آنها را نیز مختل کرده بود. مشابه این وضعیت در شبکه برق فرانسه نیز مشاهده شد. اما بجز شبکه حمل و نقل در شرایطی که فرانسه روزهای سردی را سپری می‌کند، اعتصاب در ادارات برق موجب تشدید نارضایتی‌ها از دولت فرانسه شد. به گزارش خبرگزاری رویترز، بنا بر اطلاعیه‌های یکی از اصلی‌ترین شرکت‌های برق فرانسه، اعتصاب‌ها باعث خاموشی گسترده در برخی از مناطق این کشور شد. بر این اساس، عرضه برق از دو رآکتور هسته‌ای فرانسه و چند نیروگاه حرارتی کاهش یافت. این وضعیت می‌تواند در روز پنجشنبه با توجه به اعتصاب‌های گسترده‌ای که قرار است در ادارات برق رخ دهد، از وضعیت روز گذشته بدتر شود. اعتصاب در پالایشگاه‌ها و صنایع مربوط به عرضه بنزین نیز موجب اختلال در سوخت‌رسانی در فرانسه شد.
نشست در پارلمان، اعتراض در خیابان
اعتصاب دیروز که بنا بر گزارش‌ها نسبت به اعتصاب‌های قبلی بزرگ‌تر بود، یک روز پس از آن آغاز شد که پارلمان فرانسه کار بررسی لوایح مربوط به اصلاحات قوانین بازنشستگی را شروع کرد. هرچند مردم مخالف افزایش سن بازنشستگی از 62 به 64 سال هستند اما دولت مکرون مدعی است، با توجه به پیش‌بینی‌های مربوط به کسری بودجه در سال‌های آینده، چاره‌ای جز افزایش سن بازنشستگی ندارد. به همین دلیل نیز با وجود اعتصاب‌ها و اعتراض‌ها، دولت لوایح مربوط به اصلاح قوانین بازنشستگی را به پارلمان فرستاد. انتظار می‌رود روند بررسی این لوایح در پارلمان و مجلس سنای فرانسه چند هفته به طول انجامد و معترضان نیز اعلام کرده‌اند همزمان با نشست‌های پارلمان خیابان‌ها را ترک نخواهند کرد و دست از کار خواهند کشید. این در حالی است که احزاب مخالف دولت مکرون نیز در پارلمان جانب مردم را گرفته و مخالف تغییرات قانون بازنشستگی هستند. دولت نیز در یک عقب‌نشینی نسبی آخرین کارت خود را رو کرده و وعده داده است، کسانی که در سن 20 تا 21 سالگی مشغول به کار شده‌اند، می‌توانند از معافیت‌هایی استفاده کنند و در سن 63 سالگی بازنشسته شوند.
روند رو به رشد اعتراض‌ها
به گزارش فوربس، در ماه‌های اخیر به هر جایی در فرانسه سر می‌زدید، از مترو گرفته تا کافه‌ها و رستوران‌ها و ادارات و... مردم در حال بحث در این باره بودند که چرا باید دیرتر از زمانی که تاکنون مقرر بوده است، یعنی 62 سالگی کار کنند و در 64 سالگی بازنشسته شوند. این بحث‌های دامنه‌دار از حدود 20 روز پیش موجب به راه افتادن اعتصاب‌های فراگیر در فرانسه شد، به طوری که 19 ژانویه (27 دی‌ماه) برای اولین بار در 12 سال گذشته همه اتحادیه‌ها در یک روز دست به اعتصاب زدند و به خیابان رفتند. نزدیک به دو هفته پس از آن نیز در 31 ژانویه (11 بهمن‌ماه) اعتصاب‌ها در خطوط پرواز باعث لغو بسیاری از سفر‌های داخلی و خارجی شد. پس از آن نیز شبکه ریلی اعتصاب خود را آغاز کرد که بین دوشنبه تا چهارشنبه هفته قبل باعث ازدحام‌ کم‌سابقه‌ای در ایستگاه‌های قطار و مترو شد. اعتصاب دیروز که سومین موج اعتصابی فرانسه بود، موجب اختلال گسترده در بخش‌های مختلف شد.
جستجو
آرشیو تاریخی