صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و بیست و چهار - ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و بیست و چهار - ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۶

اخبــــار

اعدام دو شیعه دیگر توسط آل سعود
دو شهروند شیعه عربستانی که با محکومیت‌های طولانی حبس، در زندان‌های این کشور به سر می‌بردند، به اعدام محکوم شدند.
به گزارش ایسنا به نقل از سایت اروپایی-سعودی حقوق بشر با انتشار این خبر نوشت، در اقدامی خطرناک، دادگاه کیفری عربستان سعودی برای علی محمد آل ربیع و علی حسن الصفوانی حکم اعدام را صادر کرد. طبق این گزارش، صدور این حکم در شرایطی است که پیش‌تر دادستانی عربستان خواستار صدور حکم حداکثر بیست سال حبس برای این دو مرد عربستانی شده بود. این دو شهروند شیعه از اهالی منطقه شیعیان نشین قطیف هستند که چندی قبل و در جریان یورش مسلحانه به منزلشان بدون حکم بازداشت، دستگیر شده بودند. دادگاه عربستان آل ربیع و الصفوانی را به عضویت در سازمان تروریستی، حمایت از ایدئولوژی تروریستی، کمک و پناه دادن به تعدادی از تروریست‌ها و استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای برقراری ارتباط با تروریست‌ها متهم کرده است.
جدی شدن تنش پیونگ‌یانگ و واشنگتن
کره شمالی با محکومیت رزمایش‌های امریکا و متحدانش و تأکید بر تهدیدآمیز بودن اقدامات آنها برای امنیت پیونگ‌یانگ، به افزایش رزمایش‌های نظامی و آمادگی جنگی کشورش متعهد شد. به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در نشست کمیسیون نظامی مرکزی حزب حاکم کره شمالی ریاست جلسه‌ای را داشت که طی آن مقامات درباره وظایف اصلی نظامی و سیاسی و همچنین مسائل بلندمدتی نظیر پیشرفت و ساخت ارتش برای سال 2023 گفت‌و‌گو و رایزنی کردند. این در حالی است که واشنگتن متعهد شده بازدارندگی گسترده‌ای در برابر تهدیدهای نظامی کره شمالی ارائه کند. و ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا نیز با تأکید بر تعهد واشنگتن به امنیت کره جنوبی، گفت: «امریکا با دقت کره شمالی و مانور نظامی قریب‌الوقوعش را زیر نظر دارد. این مانورها برای کره شمالی بیشتر از ارزش واقعی، تبلیغاتی است اما ما ناظر بر آنها هستیم.» وی خاطرنشان کرد: «کره شمالی یکی از جدی‌ترین چالش‌های پیش روی امریکا و متحدانش در منطقه اقیانوس آرام- هند است. آنتونی بلینکن و همتایش در کره جنوبی در جریان دیدار اخیرشان درباره طیف وسیعی از چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی این کشور در این منطقه مذاکره کردند.» پیونگ‌یانگ به تازگی اعلام کرده است که در هفتاد و پنجمین سالروز تأسیس نیروهای مسلحش آماده برگزاری مانور نظامی خواهد شد.
اعتصاب در ۱۶ فرودگاه اسپانیا
کارکنان برج مراقبت در ۱۶ فرودگاه اسپانیا اعتصاب کردند و شماری از آنها اعلام کردند به این اعتصاب تا یک ماه آینده ادامه خواهند داد. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، اعتصاب در 16 فرودگاه اسپانیا در حالی به وقوع پیوسته که فرودگاه‌های والنسیا و پالما دو مایورکا اسپانیا قرار است تا اواخر فوریه (اوایل اسفند) سال‌جاری میلادی به اعتصاب خود ادامه دهند. البته به دلیل حداقل خدماتی که کارکنان برج‌های مراقبت از منظر قانونی در زمان اعتصاب موظف به انجام آنها هستند، اختلالات در پروازها تاکنون بسیار کم بوده است. کارمندان برج‌های مراقبت از ۱۶ فرودگاه اسپانیا که همگی برای شرکت‌های خصوصی کار می‌کنند، می‌گویند، بدترین میزان دریافتی را در اروپا دارند و تنها کسانی هستند که هزینه آموزش‌های خود را می‌دهند. این در حالی است که مذاکرات بین اتحادیه‌ها و کمپانی‌هایی که کارمندان برج مراقبت فرودگاه‌ها را استخدام می‌کنند در ژانویه سال‌جاری میلادی شکست خورد.
اتحادیه‌ها مدعی‌اند که تمدید قرارداد سال جدید به این معناست که آنها قدرت خرید را از دست می‌دهند و مجبورند بیشتر کار کنند و هدف شرایط بد کاری قرار می‌گیرند. اتحادیه کارکنان برج مراقبت اسپانیا می‌گوید، مذاکرات مؤثر در این زمان که ترافیک هوایی دارد به سطح عادی خود برمی‌گردد، یک امر کلیدی است، چون وجهه فعالیت اقتصادی اصلی گردشگری اسپانیا نیز به‌واسطه تأخیر در فعالیت‌های فرودگاهی آسیب‌دیده است.
جستجو
آرشیو تاریخی