صفحات
شماره هشت هزار و دویست و پنج - ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و پنج - ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

مقایسه بازی‌های تدارکاتی ایران با دیگر تیم‌های مطرح آسیا

کافا کافی نیست!

حامد جیرودی
روزنامه نگار

 

«باید در بازی‌های کافا شرکت می‌کردیم اما فکر می‌کنم کمک خاصی به ما نکند.» این جمله‌ای است که حرف دل کارشناسان فوتبال ایران و رسانه‌ها در چند وقت اخیر بوده اما حالا از زبان مهدی طارمی بیرون آمده است. تیم ملی فوتبال ایران در حالی باید در روزهای 23 و 26 خرداد، یعنی سه‌شنبه و جمعه در تورنمنت کافا به مصاف افغانستان و قرقیزستان برود که رقبای تقریباً ساده‌ای محسوب می‌شوند. تیم ملی کشورمان در صورت اولی در گروه B کافا، به مصاف تیم برتر گروه A خواهد رفت. برخلاف تصور برخی از اهالی فوتبال، مسابقات جام کافا نیمه‌نهایی نخواهد داشت و ایران باید با تیم برتر گروه مقابل مسابقه دهد که بطور قطع تیم برتر آن گروه، یکی از دو تیم ازبکستان یا عمان خواهد بود. به هر حال، شاگردان امیر قلعه‌نویی، قطعاً نمی‌توانند در این مسابقات، هم برابر ازبکستان و هم برابر عمان بازی کنند و بطور قطع با تنها یکی از این دو تیم بازی خواهند کرد. تیم اول گروه مقابل در فینال با ایران بازی خواهد کرد و اگر ما در گروهمان دوم شویم که احتمالش پایین است، باید در دیدار رده‌بندی با تیم ناکام بین عمان یا ازبکستان بازی کنیم، به عبارتی ایران تنها یک بازی به‌درد‌بخور در مسابقات کافا خواهد داشت. این نشان می‌دهد که همان‌طور که در روزهای گذشته عنوان شد، چه بهتر بود که تیم ملی با همان 24 بازیکن دعوت شده به مینی‌کمپ که 13 نفر آنها بازی ملی هم نداشتند، در مسابقات کافا شرکت می‌کرد تا بازیکنانی مانند طارمی و سردار آزمون که هم در جام جهانی بازی کرده‌اند و هم در مسابقاتی مانند لیگ قهرمانان اروپا به میدان رفته‌اند. در این شرایط، بازیکنان جوان هم تجربه‌اندوزی می‌کردند و هم با توجه به رقبای درجه دو و سه آسیایی، شأن تیم ملی حفظ می‌شد. نکته‌ای که در این بین همه به آن تأکید دارند، این است که درست است که تیم ملی در مرحله گروهی جام ملت‌ها به قرعه تقریباً آسانی برخورد کرده و با امارات، هنگ کنگ و فلسطین همگروه است، اما برای آماده‌سازی‌اش برای حضور در جام ملت‌های آسیا، باید با حریفانی قدرتمندتر روبه‌رو شود تا با آمادگی کامل پا به قطر بگذارد.

ایران و بازی با حریفان خاص
تیم ملی از زمان شروع به کار قلعه‌نویی، روز سوم فروردین ماه به مصاف روسیه رفت که آن مسابقه با تساوی 1-1 به پایان رسید و پس از آن هم با کنیا دیدار کرد که آن بازی با پیروزی 2-1 تیم کشورمان خاتمه یافت. روسیه تیمی است که با توجه به شرایط فعلی کشورش، بازی با آن چندان سخت نیست و کنیا هم حریفی بود که تازه از تعلیق فیفا در آمده بود و حدود دو سال بود که با هیچ تیمی مسابقه نداده بود. در این شرایط، انگین فیرات سرمربی این تیم بازی با ایران را فرصتی بسیار خوب برای کشورش خوانده بود. حالا تیم ملی پس از بازی با روسیه و کنیا، باید با افغانستان و قرقیزستان بازی کند و یک بازی هم با عمان یا ازبکستان انجام دهد. در این بین فوتبالدوستان منتظرند تا ببینند تیم ملی با چه تیم خوب یا درجه یکی مسابقه خواهد داد.

نگاه عربستان به کافا
عربستان که یکی از مدعیان قهرمانی در جام ملت‌هاست، در سال 2023 و پس از جام جهانی در جام عربی خلیج فارس با یمن، عراق و عمان مسابقه داد و پس از آن هم دو دیدار دوستانه با ونزوئلا و بولیوی برگزار کرد. البته عربستان در این دیدارها از لحاظ نتیجه‌گیری ناموفق بود و فقط یمن را برد و سایر دیدارهایش را واگذار کرد. این تیم در جام ملت‌ها با عمان، قرقیزستان و تایلند همگروه است و قطعاً نگاهی به مسابقات کافا خواهد داشت که عمان و قرقیزستان در آن هستند.

برنامه‌ریزی مناسب کره جنوبی
کره جنوبی هم که یکی از حریفان سنتی ایران در جام ملت‌ها بوده، پس از بازگشت از قطر و در سال 2023، با کلمبیا (2-2) مساوی کرده و (2-1) به اروگوئه باخته است. شاگردان یورگن کلینزمن، در دیدارهای دوستانه بعدی‌شان 26 و 30 خرداد با پرو و السالوادور بازی می‌کنند و پس از آن هم بازی دوستانه‌ای را برابر ولز برگزار خواهند کرد تا به این ترتیب، حریفان تدارکاتی خوبی را برای خود دست و پا کرده باشند. این تیم در جام ملت‌ها با بحرین، اردن و مالزی همگروه است.
آلمان در فهرست حریفان ژاپن
ژاپن که در مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا 2019، ایران را 3-0 شکست داد، پس از درخشش در جام جهانی 2022، حالا به فکر آماده‌سازی‌اش برای حضور در جام ملت‌هاست. چشم‌بادامی‌ها، پس از تساوی (1-1) با اروگوئه، به کلمبیا (2-1) باخته و حالا قرار است در ادامه تورتمنت چلنج کاپ با پرو نیز مسابقه دهند. ژاپنی‌ها یک بازی جذاب با آلمان هم در دستور کار خود دارند. این تیم در جام ملت‌ها با ویتنام، عراق و اندونزی همگروه است.

آماده‌سازی استرالیا با اکوادور
از استرالیا دیگر تیم مدعی فوتبال آسیا هم نباید غافل شد. این تیم که در جام جهانی دو برد برابر تونس و دانمارک به‌دست آورد و در مرحله یک‌هشتم نهایی برابر آرژانتین قهرمان جام حذف شد، در سال 2023 دو بازی دوستانه با اکوادور برگزار کرده که یکی را 3-1 برده و دیگری را هم 2-1 باخته است. استرالیا در جام ملت‌ها با هند، سوریه و ازبکستان همگروه است و برای همین آنها هم بازی‌های کافا که ازبک‌ها در آن حاضر هستند را دنبال می‌کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی