صفحات
شماره هشت هزار و دویست و پنج - ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و پنج - ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

استقبال سرد هواداران استقلال از مربیان خارجی مطرح شده

گزینه‌های عجیب اما باسابقه!

محمدمحمدی سدهی
روزنامه نگار

استقلال به دنبال معرفی سرمربی جدید است و برای انتخاب سرمربی گزینه‌های خارجی و ایرانی دارد و در حال مذاکره با این مربیان است. حجت کریمی، سرپرست باشگاه استقلال پس از ابقا در سمت خود، شخصاً با مربیانی خارجی مذاکره می‌‌‌‌کند. در این بین صحبت‌هایی هم درخصوص گزینه‌های داخلی استقلال بخصوص جواد نکونام به گوش می‌‌‌‌رسد اما مدیران این باشگاه بیشتر به جذب مربی خارجی تمایل دارند. البته با توجه به قانون جدید انعقاد قرارداد ریالی با خارجی‌ها بعید است که مربی‌ای این موضوع را قبول کند و با استقلال قرارداد ریالی ببندد. با این وجود آبی‌ها در حال مذاکره با چند گزینه خارجی هستند که خوان لوپز کارو سرمربی اسپانیایی، روبرتو بوردین سرمربی ایتالیایی- لیبیایی، حکمت کارامان سرمربی ترکیه‌ای و جوزپ گامبائو مربی اسپانیایی جزو گزینه‌های مورد نظر باشگاه استقلال هستند. البته باشگاه استقلال در تلاش است که این گزینه‌ها را به ایران بیاورد و با این مربیان در کشور خودمان مذاکره کند.
 
حضور خوان لوپز با هزینه شخصی!
خوان لوپز کارو، اولین خارجی مدنظر استقلال برای نیمکت این تیم است. مربی‌ای که فصل گذشته هم به باشگاه استقلال پیشنهاد شد اما توافق با ساپینتو باعث شد تا این مربی به ایران نیاید. این سرمربی اسپانیایی پیش از این هدایت تیم شنزن چین را در سال 2019 برعهده داشت و با این تیم از دسته دوم به دسته اول صعود کرد و پس از آن با هیچ تیمی همکاری نکرد. او پیش از این هدایت تیم رئال مادرید را هم برعهده داشت و بیشتر به واسطه حضور در این تیم شناخته شده است. البته او در 33 بازی روی نیمکت رئال نشست و در این تیم کارنامه درخشانی نداشت. لوپز کارو در سال‌های 2014 و 2016 سرمربی تیم‌های ملی عربستان و عمان بود و به واسطه حضور او در خاورمیانه مدیران استقلال تمایل دارند که او روی نیمکت استقلال بنشیند. این مربی 60 ساله در مقطعی هم هدایت تیم ملی زیر 21 سال اسپانیا را برعهده داشت. در این بین حجت کریمی ادعا کرد که خوان لوپز کارو بلیت ایران را تهیه کرده و به تهران خواهد آمد تا امکانات باشگاه استقلال را ببیند. اما نکته عجیب درخصوص این مربی اسپانیایی این است که در شرایطی که باید استقلال هزینه سفر مربی خارجی را پرداخت کند، لوپز کارو خودش هزینه سفرش را پرداخت کرده است تا شاید مدیران استقلال راضی به عقد قرارداد با او شوند. شنیده می‌‌‌‌شود که این مربی روز سه‌شنبه با حضور در باشگاه استقلال مذاکرات نهایی‌اش را انجام خواهد داد. البته توافقات کلی با لوپز کارو صورت گرفته و بعید است در مذاکراتی که در تهران انجام می‌شود، مشکلی برای عقد قرارداد وجود داشته باشد. نکته کلیدی درخصوص این مربی اسپانیایی این است که با انتشار اخبار مربوط به سرمربیگری لوپز کارو در استقلال با توجه به عملکرد نه چندان خوب این مربی در دوره‌های آخر مربیگری‌اش، حضور او چندان با استقبال خوب از سوی فوتبال‌دوستان و بخصوص طرفداران استقلال مواجه نشده است.
 بوردین گزینه ارزان آبی‌ها
روبرتو بوردین، سرمربی ایتالیایی- لیبیایی هم یکی از گزینه‌های استقلال است. او پیش از این هدایت باشگاه شریف مولداوی را برعهده داشت و علاوه بر این با تیم نفتچی باکو هم همکاری داشت. این مربی 58 ساله در سال 2018 هدایت تیم مولداوی را برعهده داشت. جالب اینجاست که بوردین سال گذشته قبل از انتخاب حمید مطهری به عنوان سرمربی نساجی، حاضر بود با مبلغی معادل ۲۵۰ هزار دلار به ایران بیاید. قرار است این مربی با مدیران باشگاه استقلال بر سر مسائل مختلف به صورت آنلاین گفت‌وگو کند.
 
سابقه بالای کارامان ترکیه‌ای
حکمت کارامان نام سرمربی ترکیه‌ای است که سابقه پرباری در فوتبال ترکیه دارد. او ابتدا کار را با دستیاری راینهارد سافتیغ، سرمربی سابق دورتموند و بایرن مونیخ در کوچلیسپور ترکیه آغاز کرد و به همراه این مربی راهی گالاتاسرای شد. بعد از جدایی این مربی آلمانی از گالاتاسرای، دستیار مصطفی دنیزلی سرمربی اسبق تراکتور و پرسپولیس در تیم سابقش کوچلیسپور شد. او مجموعاً برای 87 بازی دستیاری این مربیان را تجربه کرد و مدت کوتاهی سرمربی این تیم شد و بعد از جدایی در چند تیم کوچک فعالیت کرد تا در سال 2000 و شروع قرن جدید به تیم سابقش برگردد و در همان فصل این تیم را به قهرمانی جام حذفی ترکیه برساند. او بعد از این قهرمانی در ترکیه به مربی معروفی بدل شد و در تیم‌های مختلفی مثل آنکاراسپور، کایسری اسپور، آداناسپور و ریزه اسپور فعالیت کرد. درخصوص این مربی هم شنیده می‌‌‌‌شود که او برای مذاکره با مدیران استقلال به ایران خواهد آمد.

گزینه بارسلونایی آبی‌ها
جوزپ گامبائو، مربی اسپانیایی یکی از مربیان باتجربه است که به استقلال لینک شده است. این مربی 47 ساله پیش از این دستیار سرمربی تیم‌های پایه بارسلونا و اسپانیول بود. این مربی بعد از جدایی از تیم جوانان بارسلونا به لیگ هنگ‌کنگ پیوست و در این لیگ به چندین قهرمانی از جمله دو قهرمانی لیگ برتر و دو قهرمانی جام حذفی رسید. او بعد از این تجربه موفقیت‌آمیز در روزهای اول سرمربیگری تیم‌های بزرگسالان راهی آدلاید یونایتد استرالیا شد و با این تیم به قهرمانی جام حذفی دست یافت و مدتی نیز سرمربی تیم ملی استرالیا و تیم ملی جوانان این کشور شد. او از سال 2021 تاکنون هدایت تیم اودیشا هند را برعهده دارد.
 
علاقه مدیران استقلال به گزینه‌های خارجی
استقلال چند سالی است که با حضور مربیان خارجی در مسابقات حاضر می‌‌‌‌شود. مربیانی همچون وینفرد شفر، آندره‌آ استراماچونی و ریکاردو ساپینتو که با این تیم موفق به قهرمانی در لیگ برتر نشدند. البته در این بین مربیانی همچون محمود فکری و مجید نامجو مطلق هم به صورت موقت روی نیمکت این تیم نشستند اما این تیم برعکس رقیب سنتی خود پرسپولیس، نتوانست همکاری خود را  با گزینه‌های ایرانی ادامه دهد. آبی‌ها تنها در سال‌های اخیر با فرهاد مجیدی توانستند به قهرمانی برسند که البته این همکاری دوامی نداشت و این مربی به امارات رفت.

جستجو
آرشیو تاریخی