توسعه حمل و نقل ریلی در ناوگان و خطوط به منظور رشد پایدار اقتصادی در برنامههای ششم و هفتم توسعه مورد تأکید قرار گرفته است. در برنامه ششم توسعه، رشد 30 درصد حمل بار و مسافر پیشبینی شده بود اما محقق نشد. دولت سیزدهم در کنار توسعه صنعت حمل و نقل ریلی، رشد ترانزیت را نیز جزو راهبرد اقتصادی قرار داد و برای این اهداف، سرعت بخشی به تکمیل شبکه سراسری بخصوص خطوط ترانزیتی برای تکمیل کریدورهای شرقی-غربی و شمالی-جنوبی، با برنامههای مختلف در حال انجام است. ورود سرمایه بخش خصوصی یکی از این اهداف است. مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این برنامهها توضیح داد: سرعت سیر کالاها در شبکه ریلی باید افزایش پیدا کند که این موضوع به سرمایهگذاریهای قابلتوجهی نیاز دارد و با وجود محدودیتهای منابع دولت، این مهم با مشارکت بخش خصوصی امکانپذیر خواهد بود.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در این زمینه چارهای جز ورود بخش خصوصی نداریم و به این منظور در حال طراحی مکانیزمهای تشویقی هستیم، گفت: در بخش توسعه ناوگان مشوقهایی در قالب تهاتر نفت و همچنین تسهیلات بانکی بهمنظور توسعه ناوگان بخش خصوصی تدارک دیده شده است که در همین راستا شاهد افتتاح تعدادی از واگنها در ماههای گذشته بودیم. وی ادامه داد: در حوزه واگنهای باری کمبود خاصی در کشور وجود ندارد، با این حال وزارت راه و شهرسازی به دنبال واگذاری بخش باری راهآهن به بخش خصوصی است.
بذرپاش تصریح کرد: در بخش مسافری اما به دلیل عدم سوددهی کافی، استقبال بخش خصوصی کمتر است، در این زمینه دولت نیز ملاحظات قیمتی خاص خود را دارد؛ اما در تلاشیم تا حد وسط را برای قیمت بلیتها در نظر بگیریم تا هم مردم از منافع این بخش منتفع شوند و هم شرکتها ضرر نکنند. وی ادامه داد: همکاری صنعت راهآهن با بخش خصوصی در دستور کار است و توفیق این صنعت که به توفیق اقتصادی کشور و مردم منجر میشود، با مشارکت بخش خصوصی ممکن خواهد بود.