صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و چهل و پنج - ۰۸ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و چهل و پنج - ۰۸ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۴

بزرگ‌ترین حمله رژیم صهیونیستی به کرانه باختری آغاز شد

جنون جنایت؛ از غزه به کرانه

گروه جهان/ مقارن با وقت‌کشی ایالات متحده در طرح آتش‌بس جدید، رژیم صهیونیستی با هدف تکمیل پازل نسل‌کشی و کوچ اجباری فلسطینیان حملات خود را به این منطقه افزایش داده است. این وقاحت در رژیم صهیونیستی تا جایی پیش رفت که یسرائیل کاتس، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی خواستار برخورد با کرانه باختری همانند غزه شد. اظهاراتی که حماس آن را فاشیستی و گویای مصونیت رهبران تروریستی اسرائیل از مجازات عنوان کرد.
روز گذشته ارتش رژیم صهیونیستی عملیات نظامی گسترده‌ای را علیه نیروهای مقاومت فلسطین در جنین و طولکرم واقع در کرانه باختری اشغالی آغاز کرد. در همین راستا، روزنامه عبری‌زبان یدیعوت آحارونوت نوشت که عملیات در شمال کرانه باختری چند روز به طول خواهد انجامید و بالگردها و جنگنده‌های رژیم صهیونیستی نیز در آن مشارکت خواهند داشت. رادیو رژیم صهیونیستی گزارش داد که عملیات در شمال کرانه باختری بزرگ‌ترین عملیات از سال ۲۰۰۲ میلادی در این منطقه خواهد بود. علاوه بر آن، ارتش اشغالگر به فلسطینی‌ها دستور داد که خانه‌های‌شان در اردوگاه نورالشمس در طولکرم در شمال کرانه باختری را تخلیه نمایند.
 
واکنش به خشونت اسرائیل در کرانه باختری
رئیس جنبش حماس در کرانه باختری در اظهاراتی در واکنش به حملات گسترده رژیم صهیونیستی به مناطق مختلف این منطقه بر مقابله تمام‌قد مقاومت با این حملات از طرق مختلف تأکید کرد. زاهر جبارین، عدم نفع و کارآیی صلح جامعه بین‌المللی برای فلسطینی‌ها را دلیلی بر مقابله با اشغالگران و در نتیجه به دست آوردن همه حقوق خود دانست. وی در بخش دیگری از اظهاراتش خواستار اتحاد میان فلسطینی‌ها شد و از تشکیلات خودگردان فلسطین خواست که به هماهنگی امنیتی با رژیم صهیونیستی پایان دهد و در کنار ملت فلسطین باشد. وی با صدور فراخوانی برای اهالی کرانه باختری به‌منظور وحدت در مقابل اشغالگران، گفت: «آنچه امروز در کرانه باختری رخ می‌دهد با آنچه «آریل شارون» ۲۰ سال پیش برای سرکوب فلسطینی‌ها انجام داد هیچ تفاوتی ندارد و در مقابل آن فلسطینی‌ها با تمامی راه‌ها و ابزارهای موجود به مقاومت خود ادامه خواهند داد.»
همچنین کمیته پیگیری گروه‌های ملی و اسلامی در نوار غزه طی بیانیه‌ای هدف از تجاوز گسترده رژیم صهیونیستی به شمال کرانه باختری را ادامه جنگ، نسل‌کشی و کوچاندن ملت فلسطین دانست و خاطرنشان کرد که مقاومت اهداف رژیم اشغالگر را ناکام خواهد گذاشت. جنبش مجاهدین فلسطین در بیانیه‌ای با دعوت از تمامی ساکنان کرانه باختری برای مقابله با یورش گسترده ارتش اشغالگر، دولت امریکا را مسئول این تهاجم گسترده دانست.
دستیار وزیر امور خارجه فلسطین نیز با محکوم کردن دستور تخلیه اردوگاه نوالشمس توسط رژیم اعلام کرد که این وزارتخانه به حالت آماده‌باش درآمده و برای توقف تجاوزات اسرائیل به مردم با همه طرف‌ها ارتباط برقرار کردند. 
هراس از تجدید 7 اکتبر در کرانه باختری
این اقدام وحشیانه رژیم صهیونیستی البته با انگیزه ممانعت از وقوع عملیاتی قدرتمندتر از طوفان‌الاقصی نیز صورت گرفته است. پیش از این برخی مقام‌های رژیم صهیونیستی به نتانیاهو برای تشدید درگیری در کرانه باختری نسبت به برانگیختن احساسات و تقویت انگیزه برای مقاومت فلسطینیان در برابر صهیونیست‌ها هشدار داده بودند. در همین رابطه شبکه 12 اسرائیل گزارش داد که بعد از حملاتی که توسط فلسطینی‌ها علیه نیروهای این رژیم در کرانه باختری انجام شد نگرانی‌ها نسبت به تشدید جبهه کرانه باختری افزایش یافته است و نهادهای امنیتی و نظامی برای انجام فعالیت‌های گسترده در کرانه باختری آماده می‌شوند. پیشتر نیز شعبه اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی (امان) در گزارشی به دستگاه‌های امنیتی پیش‌بینی کرد که تنش در کرانه باختری تشدید شود و در حد یک انتفاضه باشد و طی آن عملیات‌های شهادت‌طلبانه‌ای توسط گروه‌های مقاومت فلسطین انجام شود و انفجار اخیری که توسط مقاومت فلسطین در تل‌آویو رخ داد، احتمالاً شاهدی بر این مسأله است. اتهامات وزیر خارجه اسرائیل مبنی بر تلاش ایران برای ایجاد یک جبهه خشونت در کرانه باختری علیه اسرائیل براساس الگوی غزه و لبنان نیز مؤید همین دیدگاه است.
 
آغاز عملیات «وحشت از اردوگاه‌ها»
در مقابل یورش گسترده صهیونیست‌ها به کرانه باختری، جنبش جهاد اسلامی نیز عملیات فشرده‌ای را تحت عنوان «وحشت از اردوگاه‌ها» کلید زد. گردان‌های القدس طی بیانیه‌ای دلیل نامگذاری عملیات را چنین عنوان کرد که دشمن پس از شکستش در طول ۱۰ ماه گذشته در مقابل نیروهای مردمی ما در غزه و کرانه باختری، اکنون در جست‌و‌جوی یافتن تصویری از پیروزی نیروهایش را جمع کرده اما آنها طعم ترس از اردوگاه‌ها را خواهد چشید. گردان‌های القدس در اجرایی کردن عملیات مذکور، با انفجار یک بمب در اردوگاه نورالشمس، نظامیان صهیونیست را هدف قرار دادند. همچنین آنها موفق شدند در جریان درگیری با نظامیان متجاوز در محور غربی جنین، آنها را گلوله‌باران کرده و یک پهپاد اسرائیلی را در محور المنشیه ساقط کنند.
 
جبران ناکامی در نوار غزه
به‌نظر می‌آید نتانیاهو عدم دستیابی به اهدافش در نوار غزه را با تشدید خشونت در کرانه باختری جبران می‌کند. ناکامی اسرائیل در برآورده شدن دو هدف مهمش چون نابودی حماس و کوچ اجباری مردم فلسطین که از ابتدای حملات به غزه بر آن تأکید داشت، سبب اتخاذ تصمیم تداوم جنگ در کرانه باختری شده است، چرا که در هفته‌های اخیر حملات مشترک جهاد اسلامی و حماس در کرانه باختری قوت یافته و ضرباتی را به ارتش وارد کرده است. از سویی دیگر گمان می‌رود که اسرائیل با تشدید حملات در کرانه باختری در تلاش برای بالابردن هزینه حماس در مذاکرات باشد. مذاکراتی که اکنون به رهبری ایالات متحده با درج شرایط جدید و مبهم کردن دائمی بودن آتش‌بس و عدم عقب‌نشینی ارتش صهیونیستی از غزه و گذرگاه‌های حیاتی چون فیلادلفیا و نتساریم، مسیر طولانی را طی می‌کند.

جستجو
آرشیو تاریخی