صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و چهل و شش - ۱۰ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و چهل و شش - ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۳

عارف به مناسبت هفته دولت با معاونان اول رؤسای جمهور پیشین دیدار کرد

وفاق در عمل

محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور به مناسبت هفته دولت در راستای تکریم جایگاه و قدردانی از زحمات معاونین اول پیشین رؤسای جمهوری اسلامی ایران، به دیدار همتایان پیشین خود و خانواده‌هایشان رفت. 
دیدارهای صمیمانه عارف با محمد مخبر، اسحاق جهانگیری، محمدرضا رحیمی و همچنین خانواده‌های مرحومین حسن حبیبی و پرویز داوودی معاونان فقید رؤسای جمهور پیشین اگر چه در ابتدا اقدامی نمادین به نظر می‌رسید اما در واقع از حقیقی بودن شعار دولت چهاردهم درباره وفاق ملی و عمق اعتقاد رئیس‌جمهور و معاونانش به ضرورت بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌ها و تجارب انباشته در دولت‌های گذشته حکایت داشت. همچنان‌که معاون اول رئیس‌جمهور نیز روز پنجشنبه در روایت خود از این دیدارها، نوشت: «بنای ما در دولت وفاق ملی، استفاده از تمامی ظرفیت‌ها و تجارب مدیران است».
 ضرورت هم‌افزایی 
همه جناح‌های سیاسی
معاون اول رئیس‌جمهور همچنین در جریان این دیدارها با تأکید بر استفاده از نظرات و تجربیات دولتمردان سابق برای پیشبرد امور کشور، گفت: با توجه به شرایط حساس کنونی کشور، هم‌افزایی تمام جناح‌های سیاسی ضروری است تا برای تحقق مطالبات بحق مردم گام‌های بلندتری برداشته شود.
ارتباط مسعود پزشکیان با دولت‌های گذشته، موضوعی بود که از آغاز رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری دستاویز هر دو گروه رقیب و حامی قرار گرفت. احزاب اصلاح‌طلب و جبهه اصلاحات از جایگاه حامی در آوردگاه انتخاباتی، او را امتدادی بر دولت اصلاحات و دولتش را دولت سوم خاتمی تبلیغ می‌کردند و رقبا به اعتبار برخی وزرای دولت‌های یازدهم و دوازدهم با تعبیر دولت سوم روحانی به محاجاتش می‌کشاندند. 
پزشکیان اما پاسخ راسخی داشت و آن اینکه دولتش قرار نیست دولت سوم هیچ رئیس‌جمهور دیگری باشد، در عین آنکه تأکید می‌کرد برای بهره‌مندی از توانمندی مدیران منتسب به همه دولت‌ها و جریان‌های سیاسی آغوشی گشاده دارد.
 واقعیتی به نام دولت فراجناحی
او در عمل نیز در انتخاب وزرا و معاونان کابینه چهاردهم نشان داد که وابسته به هیچ حزب و جریان خاصی نیست و اعتقادش به اصلاحات نه اعتقادی مبتنی بر مناسبات قدرت و برآمده از رقابت‌های سیاسی که اعتقادی از جنس ملتزم دانستن تحقق حق و تعین عدالت به اصلاح روندها و فرآیندها و تغییر ساختارهای معیوب است؛ اصلاحاتی که به باور رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران جز از طریق وفاق ملی و همکاری و هم‌فزایی همه نیروها و نهادها ممکن نیست.
با چنین پس‌زمینه‌ای دیدارهای روز پنجشنبه معاون اول رئیس‌جمهور را نمی‌توان و نباید به اقدامی نمادین تقلیل داد. بلکه باید آن را قدم‌هایی در مسیر شکل‌گیری و نضج یافتن گفتمان فراگیری در اتمسفر سیاسی جمهوری اسلامی ایران ارزیابی کرد که در قالب آن آغاز به کار دولت جدید نه با انداختن تقصیر مشکلات موجود یکسره بر دوش دولت یا دولت‌های گذشته که با تلاش برای استفاده از تجربیات مدیران کارآزموده و قدردانی از زحمات و موفقیت‌هایشان همراه می‌شود و در این اعتقاد و رفتار استثنایی وجود ندارد. وفاق ملی حالا گفتمان در حال تسری عرصه سیاسی کشور است که قدم به قدم با همین سلسله اقدامات فراگیر می‌شود.
 
احترام و تمجید از دستاوردهای دولت‌های پیشین
محمدرضا عارف به مناسبت هفته دولت به دیدار همتایان پیشین خود رفت و ضمن گفت‌و‌گو در فضایی صمیمی بر آمادگی دولت «وفاق ملی» در بهره‌گیری از تجربیات و نظرات کارشناسانه آنها در اداره بهتر امور کشور تأکید کرد. 
او در دیدار با محمد مخبر از زحماتش در دولت سیزدهم و کمک خالصانه و متواضعانه‌اش در مقطع آغاز به کار دولت جدید قدردانی کرد. 
مخبر نیز در این گفت‌و‌گو، عارف را مدیری باتجربه و مطلع از امور کشور دانست و با استقبال از رویکرد وفاق ملی دولت چهاردهم برای کمک و همراهی با اهداف آن بویژه در اجرای برنامه هفتم توسعه اعلام آمادگی کرد.
دیدار عارف با اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم نیز با مرور خاطرات همکاری‌های برادرانه و صمیمانه‌شان همراه بود و بر بهره‌گیری از تجربیات و تربیت نسل جدید مدیریتی در کشور تأکید شد. جهانگیری در این دیدار تأکید کرد که همه جریان‌های سیاسی کشور باید برای موفقیت دولت بدون نگاه سهم‌خواهانه تمام تلاش و مساعی خود را به کار گیرند. معاون اول رئیس‌جمهور در دیدار و گفت‌و‌گو با محمدرضا رحیمی پنجمین معاون اول رئیس‌جمهور ایران به سوابق مدیریتی وی در قوه مجریه، قضائیه و مقننه اشاره و خاطرنشان کرد: دولت چهاردهم به دنبال هم‌افزایی و بهره‌گیری از نظرات تخصصی ارکان کشور است که در این مسیر قطعاً از دیدگاه‌های کارشناسی معاونین اول پیشین رؤسای جمهوری بهره‌گیری خواهد کرد.
رحیمی نیز در این دیدار تجربه بلند مدیریتی عارف در سمت معاون اولی رئیس‌جمهور در دولت هشتم و وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف کشور را نقطه امیدی برای حل مشکلات و مسائل اقتصادی کشور و مردم عنوان کرد و گفت: شما با این اقدام پسندیده خود به ما درس انسانیت دادید. محمدرضا عارف سپس با حضور در منزل مرحوم پرویز داوودی معاون اول رئیس‌جمهور در دولت نهم و در دیدار با خانواده مرحوم حسن حبیبی بر فراموش‌نشدنی و ارزشمند بودن خدمات و تلاش‌های مدیران نظام جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی