صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و چهل و شش - ۱۰ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و چهل و شش - ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۳

دیگه‌چه‌خبر؟

انتقاد ایران از استاندارد دوگانه انگلیس در قبال تروریسم
 خبر اول اینکه، سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: در ۸ شهریور ۱۳۶۰، رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر ایران توسط مجاهدین خلق، گروهکی که مدت‌ها توسط جامعه جهانی به عنوان تروریست شناخته می‌شد، ترور شدند. در این پیام با اشاره به اینکه ماهیت این گروهک تروریستی تغییری نکرده است، افزوده شده: اما نام‌ آنها برای اعمال فشار روی ایران از فهرست (سازمان‌های تروریستی) حذف شد. در همین پیوند برخی از نمایندگان پارلمان بریتانیا به‌طور تکان‌دهنده‌ای، سالانه میزبان رهبر این گروه هستند و برخی از روزنامه‌های بدنام جناح راست در انگلیس بستری را برای آنها فراهم می‌کنند. سفارت ایران در لندن با اشاره به استاندارد دوگانه مقام‌های انگلیس تصریح کرد: تروریسم زمانی که ایرانیان را هدف قرار می‌دهد قابل تحمل و در جای دیگر محکوم است.

آغاز گفت‌و‌گوهای انتقادی 
میان اصلاح‌طلبان
 خبر دیگر اینکه، نامه عباس عبدی، تحلیلگر سیاسی اصلاح‌طلب خطاب به سیدمحمد خاتمی که در آن خواستار بازنگری در استراتژی و راهبردهای اصلاح‌طلبان شده بود، بازتاب‌هایی در این جریان داشت. این بازتاب‌ها که پس از یک سکوت چند روزه اتفاق افتاد، بیشتر در یادداشت‌های له یا علیه نامه عبدی نمود یافت. به عنوان مثال افشین علا با انتشار یادداشتی، نامه سرگشاده‌ عباس عبدی به خاتمی را «زبان حال بسیاری از خیرخواهان و دلسوزان جریان اصلاحات» دانست و نوشت که این حرف‌ها، از جنس حرف‌هایی است که «سال‌ها تلنبار شده بود، اما هرکس به دلیلی از بیان آن خودداری می‌کرد.» در مقابل عباس آخوندی به طرح پرسش‌هایی در مورد یادداشت انتقادی عبدی پرداخت. وی با اشاره به این سخن عبدی که «انتخابات عامل تغییر نیست وگشایش نسبی در انتخابات 1403 نتیجه تغییر است» پرسش‌هایی را درباره منشأ این تغییر، علت آن و هدف و عاملان تأثیرگذار بر این تغییر مطرح کرد. در مقابل احمد بخارایی، جامعه شناس هم این نقد را به عبدی وارد کرد که یادداشت او حاوی مغالطه‌هایی است که نویسنده نمی‌خواهد به آنها توجه کند. درهر صورت، به نظر می‌رسد پس از چند روز سکوت، یادداشت انتقادی عباس عبدی اکنون درحال تبدیل شدن به بحث و گفت‌و‌گوی نخبگانی و درون جریانی میان اصلاح‌طلبان است. ایده اصلی عبدی در آن یادداشت این بود که اصلاح‌طلبان می‌بایست در رویکرد خود بازنگری کنند. 

پاسخ ایران در راه است
 دست آخر اینکه، «سید عبد الملک بدرالدین الحوثی» رهبر انصارالله یمن با بیان اینکه مقاومت لبنان با اجرای «عملیات اربعین» ضربه قدرتمندی را به رژیم صهیونیستی وارد کرد، گفت که «ایران تأکید دارد پاسخ به دشمن قطعی است و طرف امریکایی در تلاش برای مهار این پاسخ در وضعیت آماده‌باش بزرگی است». در روزهای اخیر عمق و شدت نگرانی‌ها نسبت به اقدام نظامی ایران علیه فلسطین اشغالی افزایش یافته است. این نگرانی بویژه پس از حمله گسترده‌ای که چند روز پیش از سوی حزب‌الله لبنان علیه فلسطین اشغالی انجام شد، تشدید شده و به شکل‌گیری موج جدید هراس در تل‌آویو از قریب‌الوقوع بودن حمله نظامی ایران علیه این رژیم انجامید. به اعتقاد بسیاری حمله اخیر حزب‌الله مقدمه‌ای برای حمله گسترده ایران خواهد بود. بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود جمهوری اسلامی در یک عملیات ترکیبی همه جانبه اقدام تروریستی تل‌آویو علیه اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران را پاسخ دهد.

جستجو
آرشیو تاریخی