پیام فدراسیون فوتبال به استقلال و پرسپولیس برای میزبانی در آسیا

منتظر مــــــــا نبــــــــــــــاشید!

محمد محمدی سدهی
خبر‌نگار


میزبانی تیم‌های استقلال و پرسپولیس در لیگ نخبگان به چالشی عظیم برای این دو تیم و حتی فدراسیون فوتبال تبدیل شده است چراکه ورزشگاه آزادی به دلیل تعمیرات دور از دسترس است و این موضوع باعث شده تا سرخابی‌ها در آستانه آغاز نخستین دوره لیگ نخبگان آسیا، تکلیف خود را ندانند.
 سال‌هاست که دو تیم نامدار کشورمان میزبانی آبرومندانه‌ای در ورزشگاه بزرگ آزادی داشتند؛ تیم‌هایی که به واسطه هواداران میلیونی خود گاهی مقابل تیم‌های متمول عربی و سایر تیم‌های آسیایی به پیروزی رسیدند و گاه شکست خوردند اما حالا با وجود عدم میزبانی دو تیم در ورزشگاه آزادی و احتمال میزبانی‌شان در خارج از کشور کار آنها برای پیروزی مقابل حریفان‌شان بسیار سخت خواهد شد.
در این شرایط استادیوم شهدای شهرقدس یکی از استادیوم‌هایی است که تیم‌ها برای میزبانی از رقبای آسیایی در نظر گرفتند که البته این استادیوم کمبودهایی دارد. در این میان کمبود استادیوم استاندارد در پایتخت باعث شده تا این دو تیم گزینه دیگری به‌جز ورزشگاه شهدای شهر قدس برای میزبانی نداشته باشند. 
بر همین اساس دیروز نشستی با حضور مدیران فدراسیون فوتبال و دو باشگاه استقلال و پرسپولیس برگزار و در این نشست آخرین وضعیت ورزشگاه‌ شهدای شهر قدس بررسی شد.مهدی محمدنبی، نایب رئیس فدراسیون فوتبال که یکی از حاضرین جلسه دیروز بود، در حاشیه این نشست این‌گونه از دو تیم استقلال و پرسپولیس انتقاد کرد: «در دنیا استادیوم برای خود باشگاه است و آنها مسئولیت دارند و سایرین هم کمک می‌کنند. اگر دو تیم استادیوم دیگری را در نظر دارند، معرفی کنند. اگر می‌خواهند بازی‌شان در ایران برگزار شود باید خودشان وسط میدان بیایند. باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس به هر دلیلی کنار ایستاده‌اند و فقط چالش‌هایی که دارند و نیازهایشان را عنوان کرده‌اند. آیا این دو باشگاه برای حل مشکلات کاری کرده‌اند؟ همه در این زمینه کمک می‌کنند اما خودشان نیز باید پای کار باشند.»
در این بین سرخابی‌ها به واسطه هواداران پرشمار خود خواستار حضور هواداران هستند. او در این خصوص بیان داشت: «اگر دو تیم می‌گویند حداقل ۲۰ هزار تماشاگر می‌خواهیم، استادیومی را معرفی کنند که مشکلی نداشته باشد تا همه مسائل به بهترین شکل مدیریت شود. تاکنون سرخابی‌ها استادیوم دیگری را معرفی نکرده‌اند و اگر معرفی نکنند، ما هیچ قدمی برنمی‌داریم.»
نایب رئیس فدراسیون فوتبال گفت: «اگر استقلال و پرسپولیس استادیوم آزادی را درست می‌کردند، این جلسه برگزار نمی‌شد. با حضور ستارگان تیم‌های حاضر در لیگ نخبگان قطعاً هواداران زیادی می‌آیند و باید در مورد افزایش تماشاگران فکری کنیم. باید در شهر پرده‌های سینمایی نصب شود تا تماشاگران بتوانند استفاده کنند. بردن بازی به خارج از کشور هم ظلم به دو تیم است و مصیبت‌های زیادی دارد.»
او در پاسخ به این سؤال «ایران» که میزبانی سرخابی‌ها در خارج از کشور نشانه چیست، افزود: «میزبانی لیگ نخبگان آسیا برعهده باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس است و آنها باید در این خصوص تصمیم‌گیری کنند. استقلال و پرسپولیس کلمه حرفه‌ای را یدک می‌کشند و خودشان باید در این خصوص پاسخگو باشند. چرا سکوت کرده‌اند؟ این دو تیم استادیومی انتخاب کنند تا بازی‌های‌شان به صورت آبرومندانه برگزار شود. آنها منتظر فدراسیون نباشند چراکه این موضوع برعهده فدراسیون فوتبال نیست.»
نبی در مورد اردوی تیم ملی و زمان حضور لژیونرها بیان داشت: «۲ بازی ما با تیم‌های قرقیزستان و امارات بازی سختی است. من فکر می‌کنم گروه ما نسبت به گروه دیگر سخت‌تر است. باید تمام تلاش خود را به کار ببندیم. امیر قلعه‌نویی و دستیارانش آنالیز خوبی از قرقیزستان و امارات داشته‌اند. برخی لژیونرها برای بازی با قرقیزستان مستقیم به اصفهان می‌آیند اما اکثر نفرات در تهران به اردو ملحق می‌شوند.»

 

شوک جدید به استقلال و پرسپولیس
ورزشگاه آزادی شاید از نیم‌فصل دوم لیگ برتر
 پس از برگزاری فینال جام حذفی فصل گذشته در ورزشگاه آزادی، مراحل بازسازی این استادیوم آغاز شد که وضعیت نامساعد و تخریب گسترده بسیاری از بخش‌ها ازجمله زمین چمن، تونل‌ها، جایگاه تماشاگران، پیست و... موجب شد میزبانی مسابقات خانگی پرسپولیس و استقلال و مهم‌تر از آن تیم ملی ایران هم در یک ورزشگاه دیگر باشد. عدم شرایط مناسب ورزشگاه آزادی کاری کرد تا استقلال و پرسپولیس در سه هفته ابتدایی فصل جدید لیگ برتر دور از این استادیوم بازی کنند و از سوی دیگر تیم ملی ایران هم نخستین دیدارش در مرحله مقدماتی جام جهانی 2026 مقابل قرقیزستان در ورزشگاه فولادشهر اصفهان انجام شود.
اکنون بررسی آخرین وضعیت بازسازی ورزشگاه آزادی و مشاهدات میدانی از روند بازسازی این استادیوم نشان می‌دهد که به دلیل حجم کارهای در حال انجام، این مجموعه تا چند ماه آینده نمی‌تواند میزبان مسابقات تیم ملی، استقلال و پرسپولیس باشد و تیم کشورمان و دو باشگاه تهرانی فعلاً و تا اتمام این پروژه بزرگ باید در ورزشگاه دیگری میزبان رقبای خود باشند. این موضوعی است که در چند روز گذشته از سوی مدیرعامل مجموعه ورزشی آزادی هم اعلام شده اما برخی اظهارنظرها مبنی بر میزبانی استقلال و پرسپولیس در لیگ نخبگان از رقبای آسیایی، تناقضاتی را ایجاد کرده بود. مشاهدات و بررسی‌های انجام شده و حجم سنگینی از اقدامات در حال انجام که گویای بازسازی اساسی و کلی این ورزشگاه است، نشان می‌دهد امکان بهره‌برداری از این استادیوم برای چند ماه آینده وجود ندارد و با تصمیم اتخاذ شده استفاده تیم ملی، استقلال و پرسپولیس از ورزشگاه دوم قطعی است.

جستجو
آرشیو تاریخی