شجاعت ستودنی سرمربی تیم ملی

داود عطایی
روزنامه‌نگار

برخلاف گمانه‌زنی‌ها و بر اساس استراتژی مشخص کادرفنی تیم ملی بعد از جام ملت‌های آسیا، لیست جدید تیم ملی با تمرکز به روی جوانان آینده‌دار و پرهیز از بازگشت به عقب و دعوت از بازیکنان پابه‌سن گذاشته مانند احسان حاج‌صفی و رامین رضاییان منتشر شد. امیر قلعه‌نویی برای دو بازی مهم ایران مقابل قرقیزستان در اصفهان و امارات در خارج از خانه بار دیگر به جوانانی مانند آریا یوسفی، محمد قربانی، امین حزباوی، آرشا شکوری، جواد آقایی‌پور و اللهیار صیادمنش اعتماد کرد.
شجاعت و جسارت امیر قلعه‌نویی در عدم اتکا به بازیکنان اسم و رسم‌دار اما پابه‌سن گذاشته که بی‌شک برای جام جهانی 2026 امریکا و جام ملت‌های 2027 عربستان کارایی ندارند، ستودنی و مثالزدنی است. قلعه‌نویی به درستی می‌داند احسان حاج‌صفی و رامین رضاییان با این سن و سال دردی از تیم ملی دوا نمی‌کنند، بنابراین در مسابقات مقدماتی هم به جوانان شایسته لیگ بها و میدان می‌دهد. حتی احمد نوراللهی با عملکرد فنی مناسب و سن نه چندان بالا به خاطر بداخلاقی انضباطی به اردو دعوت نمی‌شود که کار پسندیده‌ای است.
امیر قلعه‌نویی چهارچوب مشخصی را برای تیم ملی تعیین کرده است؛ روی تجربه بالای جهانبخش، طارمی، سردار، بیرانوند، سامان قدوس، عزت‌اللهی و کنعانی‌زادگان حساب کرده و سایر بازیکنان تیم را بر اساس آمادگی فنی در کوران مسابقات لیگ برتر به اردو دعوت می‌کند. البته او صادق محرمی، سیدمجید حسینی و محمد محبی مصدوم و جوانان باانگیزه و نام‌آشنایی مانند سامان فلاح، مهدی لیموچی، محمدجواد حسین‌نژاد، سعید سحرخیزان و حتی امیرحسین حسین‌زاده را هم در لیست انتظار دارد. از دل لیگ برتر همواره استعدادهای جدید و پدیده‌های خوش استیل برای آینده‌سازی کشف شده و پیشرفت می‌کنند. همین الان در تیم‌های ملوان، سپاهان و تراکتور این پدیده‌ها مشغول خودنمایی و عرض‌اندام هستند. جوانان کم‌ادعا که منتظر میدان دیدن و اثبات خود به مربیان تیم‌های لیگ برتری و کادرفنی تیم ملی و رسیدن به رؤیای کودکی و حضور در اردوهای تیم ملی شب را به صبح می‌رسانند.
اینکه قلعه‌نویی برای دوپیکار 19 مهر و 24 مهر و بازی با ازبکستان در خانه حریف و قطر تیم قهرمان آسیا در ایران چه سورپرایزی دارد، بر همگان پوشیده است اما با جسارت و استراتژی کادرفنی باید بپذیریم ریل‌گذاری تیم ملی در راه جام جهانی 2026 و جام ملت‌های آسیای 2027 صحیح است و با انتقادات سازنده و پرهیز از ایجاد حاشیه‌های کاذب، کمک کنیم تیم ملی با بهترین نتایج به جام جهانی صعود کند.

جستجو
آرشیو تاریخی