در جریان تودیع و معارفه وزرای کار و ارتباطات با حضور معاون اول رئیس‌جمهور مطرح شد

محدودیت‌های فضای مجازی بی‌اثر و مسبب افزایش فرارهای امنیتی

مراسم تودیع و معارفه وزرای پیشین و جدید سه وزارتخانه «نیرو»، «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» و «ارتباطات و فناوری اطلاعات» روز گذشته با حضور محمدرضا عارف معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد؛ مراسم‌هایی که معاون اول رئیس‌جمهور در خلال آنها بخشی از مسائل جدی پیش روی کشور و راهبرد مد نظر دولت چهاردهم برای مواجهه با این مسائل و حل‌شان را تبیین کرد. مسأله ناترازی در حوزه برق و آب و مشکلات ناشی از فیلترینگ گسترده در حکمرانی قانونی فضای مجازی از جمله مواردی بود که در سخنان عارف مورد توجه قرار گرفت.
به این ترتیب درست در روزی که معاون علمی رئیس‌جمهور بر پیگیری مستمر رفع بعضی محدودیت‌های غیرضروری در فضای مجازی از سوی شخص رئیس‌جمهور تأکید داشت؛ معاون اول رئیس‌جمهور نیز محدودیت‌ها در فضای مجازی را نه تنها در تحقق اهداف مورد نظر بی‌اثر دانست که حتی نسبت به خطرات امنیتی ناشی از رواج شیوه‌های دور زدن فیلترینگ هشدار داد.
عارف عصر دیروز در مراسم تودیع و معارفه عیسی زارع‌پور و سید ستار هاشمی وزرای پیشین و فعلی ارتباطات و فناوری اطلاعات،  اظهار کرد: پرونده محدودیت‌ها در فضای مجازی هیچ اثری ندارد. این یک واقعیت است. این واقعیت از زمانی که فناوری‌های نوین در حال پیشرفت بود، خیلی واضح بود. تنها کاری که می‌کند افزایش هزینه مصرف‌کننده و فرارهای امنیتی ایجاد می‌کند. ما اشراف اطلاعاتی را یک اصل می‌دانیم و بی‌تعارف همه‌جا می‌گوییم.
وی با ابراز تعجب از عدم اعتراض نهادهای امنیتی به وضعیت موجود، افزود: بخش امنیتی هم راضی نیست و تعجب می‌کنم در مورد این محدودیت‌ها نهادهای امنیتی هیچ وقت اعتراض نمی‌کنند، چون اشرافی ندارند. با این وضع شرکت‌های تأمین‌کننده VPN هستند که جایگزین نهادهای امنیتی می‌شوند. معاون اول رئیس‌جمهور در عین حال به نتیجه محدودیت‌های فضای مجازی از منظر ایجاد هزینه مضاعف برای مردم پرداخت و تصریح کرد: به مردم که پول بیشتری هم می‌دهند به سرویس‌های با کیفیت بد، تمرد از قانون را یاد می دهیم. 
وی در ادامه افزود: متأسفانه در طول این چهار دهه قوانینی تصویب شده که همه اذعان می‌دارند باید لغو شود ولی کسی جرأت نمی‌کند پا جلو بگذارد. آنتن ماهواره ممنوع است اما کدام خانه است که نداشته باشد؟ الان که دیش بشقابی که دیگر معنا ندارد. معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: سند راهبردی فضای مجازی باید تدوین شود و به حکمرانی قانونی فضای مجازی کمک کنیم و این ذهنیت را که هر اتفاقی در فضای مجازی می‌افتد که بعضاً ارتباطی هم به فیلترینگ ندارد، گردن فیلترینگ می‌اندازند.

سهم مهم وزارت رفاه در تحقق سند چشم‌انداز
محمدرضا عارف همچنین در مراسم تودیع و معارفه وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر اینکه مسیر دولت با توجه به شعار دکتر پزشکیان در مناظرات انتخاباتی برای اجرای اسناد بالادستی و قانونی روشن و واضح است، تصریح کرد: سند چشم‌انداز در رأس این اسناد است و اجرای آن تاریخ بردار نیست. عارف افزود: راهبرد دولت چهاردهم اجرایی کردن سند چشم‌انداز است که در این راستا سهم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نسبت به سایر بخش‌های دولت برجسته‌تر است. وی رفاه عمومی، برخورداری از سلامت، امنیت غذایی، تأمین اجتماعی، فرصت‌های برابر، توزیع مناسب درآمد و نهاد مستحکم خانواده بدون فقر و فساد را از ویژگی‌های جامعه ایرانی در سند چشم‌انداز ۲۰ ساله برشمرد و گفت: در کنار این سند، نظام جامع اجتماعی به عنوان میثاقی بین دولت با وزارت تعاون در مجمع تشخیص مصلحت نظام نهایی شده است که این وزارتخانه باید در این مسیر حرکت کند.
 
مأموریت به میدری برای تدوین اجرائیات
دکتر عارف درخصوص سند سیاست‌های برنامه هفتم توسعه تصریح کرد: اصرار داریم که برنامه هفتم توسعه هر چه سریع‌تر اجرایی شود و از دکتر میدری می‌خواهم تا در چند روز آینده گزارشی از وضعیت موجود این وزارتخانه تدوین و مشخص شود که در سال پایانی دولت چهاردهم روند اجرای برنامه هفتم توسعه به کجا خواهد رسید.

دولت‌های قبل نفی نشوند
معاون اول رئیس‌جمهور همچنین خاطرنشان کرد: از راهبردهای دولت چهاردهم این است که اقدام دولت‌ها و مسئولین قبلی نفی نشود و در رسانه‌ها نقدی صورت نپذیرد که باید در این زمینه مراقبت‌های لازم به عمل آید، اما نقد کاری یک بحث کارشناسی است.

شستا حیاط خلوت نیست
وی تأکید کرد: مجموعه شستا حیاط خلوت مسئولین سیاسی نیست که انتخاب مدیران این سازمان و بخش‌های مهم دیگر وزارتخانه باید با توجیه روشن و مشخص و سابقه مدیریتی موفق باشد.

ضرورت کاهش ضریب جینی
دکتر عارف در خصوص تحقق عدالت اجتماعی و کاهش فاصله طبقاتی تصریح کرد: کاهش ضریب جینی از راهبردها است و نباید یارانه‌ها به صورت یکنواخت داده شود.
معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به مشکلات و مسائل جدی جامعه کارگری تصریح کرد: در دهه‌های گذشته به مطالبات این قشر زحمتکش از جامعه جواب قانع کننده‌ای نداده‌ایم و باید وظایف جامعه کارگری و بهبود رابطه کارگر – کارفرما در اولویت قرار گیرد.
استقرار نظام تأمین اجتماعی، قانون جامع تأمین اجتماعی، تحقق عدالت اجتماعی و کاهش فاصله طبقاتی، توانمند‌سازی معلولان، رفع تبعیض در استفاده از منابع عمومی، ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار با توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان، شایسته‌گزینی و پرهیز از جناح‌گرایی در انتصابات و ضرورت ارتقای سهم بخش تعاون در اقتصاد کشور از دیگر محورهای سخنان عارف در این نشست بود.
 
وزیر جدید کار: برافراشتن پرچم عدالت وظیفه ذاتی ماست
احمد میدری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این مراسم با اشاره به ویژگی‌های متمایز و گفتمان سیاسی متفاوت دولت دکتر پزشکیان تصریح کرد: شعار وفاق ملی، تجمیع تمام دولت‌های قبلی و برجسته کردن گفتمان آنان است و تمام فرزندان انقلاب با یکدیگر جمع می‌شوند تا اهداف انقلاب را محقق کنند.
وی افزود: رویکرد دولت چهاردهم بازگرداندن اخلاق کارگزاران و توده‌ها است و برای تثبیت اخلاق حتماً باید نهادها را تغییر دهیم که البته این مهم بدون رعایت اخلاق نیز امکانپذیر نیست و با توجه به شعار وفاق ملی باید منافع متفاوت اقتصادی را همگرا کرد و جامعه مسئولیت اداره امور را قبول کند. همچنین برافراشتن پرچم عدالت وظیفه ذاتی این وزارتخانه است.

جستجو
آرشیو تاریخی