صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و چهل و هفت - ۱۱ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و چهل و هفت - ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۷

خدمات ناوگان هوایی در ایام پایانی ماه صفر افزایش می یابد

۱۵۰۰ پرواز فوق‌العاده به مشهد

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از پایان عملیات پروازی اربعین ۱۴۰۳ با رکورد جابه‌جایی بیش از ۵۰۰ هزار زائر خبر داد.
با پایان عملیات پروازهای اربعین در نهم شهریورماه، محمد محمدی‌بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در نشستی با مدیران عامل شرکت‌های هواپیمایی در خصوص پروازهای اربعین، جابه‌جایی بیش از نیم میلیون زائر در ایمنی و امنیت کامل را نشانه اقتدار جمهوری اسلامی ایران برشمرد و افزود: عملیات بزرگ اربعین با وجود همه محدودیت‌ها، با رکورد بی‌سابقه و با رعایت ایمنی و امنیت، همچنین با تلاش‌های همه دست‌اندرکاران مسئولیت‌پذیر در صنعت هوانوردی به اتمام رسید.
وی گفت: با درایت و هوشیاری خانواده بزرگ صنعت حمل‌و‌نقل هوایی، در عملیات پروازهای اربعین امسال شاهد روایی، آرامش و رضایتمندی قابل قبول مسافران بودیم.
محمدی‌بخش در ادامه تصریح‌ کرد: عملیات پروازهای اربعین ۱۴۰۳ با رشد ۲۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه بود و ۵۲۸ هزار و ۸۲۸ زائر توسط 4 هزار و ۱۷۴ پرواز از ۳۴ فرودگاه کشور جابه‌جا شدند.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به صدور بیش از پنج ‌هزار مجوز پرواز خاطرنشان‌کرد: در عملیات پروازی امسال، رشد ۲۸ درصدی جابه‌جایی زائران به عتبات عالیات به ثبت رسید.
وی با بیان اینکه عملیات پروازی اربعین امسال از ۳۴ فرودگاه کشور انجام شده است، افزود: متوسط زمان تأخیر پرواز در بازه زمانی مذکور حدود ۳۴ دقیقه گزارش شده است.
در حالی که در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰۰ هزار نفر با پروازهای رفت و برگشت به عتبات عالیات اعزام شده بودند، این آمار در سال ۱۴۰۱ به ۲۵۰ هزار نفر و در سال گذشته به ۴۵۰ هزار نفر رسید و در سال‌ جاری با ثبت سفر بیش از نیم میلیون زائر، رکورد جدیدی ثبت شد.
عملیات پروازی اربعین ۱۴۰۳ با قیمت بلیت مصوب از ۲۴ مرداد آغاز شد و تا ۹ شهریورماه ادامه داشت. از ابتدای عملیات پروازی اربعین امسال تا نهم شهریورماه بیش از ۵۰۰ هزار زائر عتبات عالیات از طریق هوایی جابه‌جا شدند که از این تعداد، ۲۲۶ هزار و ۸۷۸ مسافر با یک‌هزار و ۶۳۵ پرواز مربوط به فرودگاه امام خمینی(ره) است.
در این بازه زمانی، از فرودگاه‌های کرمانشاه، ایلام، اهواز، سنندج و آبادان تعداد ۱۱۶ هزار و ۷۰۶ زائر با یک‌هزار و ۱۵۹ پرواز جابه‌جا شدند.
از فردا نیز عملیات اعزام زائران به مشهد برای روزهای آخر ماه صفر در پی رحلت حضرت رسول(ص)، شهادت امام حسن و علی‌بن موسی‌الرضا(ع) آغاز خواهد شد.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری همچنین از برنامه‌ریزی بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ پرواز به مشهد مقدس در مدت ۱۰ روز خبر داد. محمدی‌بخش اظهار داشت: برای دهه آخر ماه صفر از تاریخ ۷ الی ۱۶ شهریورماه، توسط ۲۱ شرکت هواپیمایی از ۳۳ فرودگاه کشور، یک‌هزار و ۵۰۵ پرواز برای جابه‌جایی مسافران برنامه‌ریزی شده است.
وی افزود: از این تعداد، یک‌هزار و ۲۲۵ پرواز برنامه‌ای و ۲۸۰ پرواز فوق‌العاده به مقصد مشهد مقدس برنامه‌ریزی شده است.
وی با بیان اینکه در این بازه زمانی نرخ‌ها افزایش نخواهد یافت، تصریح‌ کرد: نرخ بلیت در این بازه زمانی بر مبنای قیمت‌هایی است که توسط شرکت‌های هواپیمایی اعلام شده است.
بر اساس این گزارش، در حوزه هوایی با پروازهای فوق‌العاده، پروازهای مسیر مشهد ۳۵ درصد افزایش خواهد یافت.
محمدی‌بخش افزود: در حال حاضر می‌توانیم ۵۰ پرواز را همزمان  در فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد پشتیبانی کنیم، همچنین ظرفیت پروازها ۳۰ درصد و میزان جابه‌جایی مسافر ۴۰ درصد در مشهد افزایش یافته است.
وی خاطرنشان کرد: در دهه پایانی صفر ۲۲ فرودگاه خارجی و ۳۳ فرودگاه داخلی با ۲۲ شرکت هواپیمایی داخلی و ۱۲ شرکت هواپیمایی خارجی با فرودگاه مشهد ارتباط خواهند داشت.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: همچنین از هفتم تا هفدهم شهریورماه، انجام بیش از یک‌هزار و ۵۰۵ پرواز برای فرودگاه مشهد پیش‌بینی شده است که با وجود پروازهای فوق‌العاده، تعداد پروازهای این فرودگاه در بازه ذکر شده به بیش از ۲ هزار پرواز می‌رسد.

جستجو
آرشیو تاریخی