صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و چهل و نه - ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و چهل و نه - ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۲

اخبار

دیدار پزشکیان و پوتین
در حاشیه نشست بریکس
«کاظم جلالی»، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو به خبرگزاری تاس اعلام کرد «مسعود پزشکیان»، رئیس‌جمهور ایران قرار است در ماه اکتبر برای شرکت در نشست کشورهای عضو بریکس به کازان سفر کند. وی در جریان این سفر با «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه دیدار خواهد کرد.
 
جزئیاتی از برنامه‌های کاری پزشکیان در سفر به عراق
سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق ضمن شرح برنامه‌های رئیس جمهور کشورمان در جریان سفر به بغداد، تأکید کرد که وی به دنبال تحکیم روابط تهران و بغداد در زمینه‌های سیاسی فرهنگی اقتصادی و امنیتی است. «محمد کاظم آل صادق» تأکید کرد که در جریان سفر مسعود پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران به بغداد، یادداشت‌های تفاهم امنیتی
امضا خواهد شد.
 
تأکید رئیس‌جمهور بر استفاده از ظرفیت زنان، جوانان و اقوام
فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس درباره انتصاب مدیران در دولت چهاردهم، نوشت: در گفت‌وگویی که با رئیس‌جمهور درباره انتصاب‌ مدیران داشتم، ایشان تأکید کردند انتصاب‌ها باید بر مبنای شایستگی باشد و از ظرفیت‌های زنان، جوانان و اقوام استفاده شود و از هرگونه فشار برای انتصاب‌های مبتنی بر روابط سببی و نسبی جلوگیری شود.
 
رژیم اسرائیل راهبرد
«زمین سوخته» را دنبال می‌کند
ناصرکنعانی، سخنگوی وزارت خارجه در ایکس نوشت: در خبرها آمده است که نظامیان رژیم اسرائیل بعد از ۱۰ روز تجاوز به اردوگاه جنین و ۴ روز تجاوز به شهر طولکرم در شمال کرانه باختری، از این دو شهر عقب‌نشینی کرده‌اند. وی افزود: تصاویر تخریب جنون‌آمیز همه زیرساخت‌های شهری و خدماتی نوار غزه و اکنون بخش‌هایی از شمال کرانه غربی بویژه «جنین» و «طولکرم» نشان می‌دهد رژیم اسرائیل ناامید از دستیابی به پیروزی بر مقاومت و ملت فلسطین، راهبرد «زمین سوخته» را دنبال می‌کند.
 
اتباع خارجی ساماندهی می‌شوند
سخنگوی کمیسیون امور داخلی و شوراها در مجلس شورای اسلامی از بررسی طرح تشکیل سازمان ملی اقامت در کمیسیون متبوع خود خبر داد. ولی‌الله بیاتی در تشریح نشست فوق‌العاده کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی، گفت: در این نشست «طرح تشکیل سازمان ملی مهاجرت» بررسی شد. سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس توضیح داد: مطابق با این طرح، برنامه‌هایی برای شناسایی، ورود و خروج اتباع بیگانه پیش‌بینی شده است. همچنین برای سازمان ملی مهاجرت، ساختار کشوری و استانی در نظر گرفته شده است. وی بیان کرد: باید تمام اتباع خارجی در کشور شناسایی شده و به منظور ساماندهی برای آنها کارت صادر شود. افرادی هم که اقامت موقت دارند و خواهان کار در کشور هستند، باید از طریق کارفرما ضمن ارائه وثیقه، ضمانت شوند. بیاتی تأکید کرد: با تأسیس این سازمان، دغدغه مردم درباره اتباع کشورهای خارجی برطرف و مسائل مربوط به اتباع خارجی قانونمند می‌شود.

پزشکیان سالگرد استقلال تاجیکستان را به امامعلی رحمان تبریک گفت
مسعود پزشکیان رئیس جمهور کشورمان با ارسال پیامی به امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان، فرا رسیدن سالگرد استقلال این کشور را تبریک گفت. در متن این پیام خطاب به امامعلی رحمان آمده است: تبریکات صمیمانه‌ام را به مناسبت فرا رسیدن سالگرد استقلال کشور دوست، برادر و همزبان جمهوری تاجیکستان پذیرا باشید. گسترش مناسبات و همکاری‌ها با کشورهای منطقه، بویژه جمهوری تاجیکستان در اولویت سیاست خارجی دولت چهاردهم جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و معتقدم که روابط مبتنی بر احترام متقابل مردم دو کشور بیش از گذشته تقویت و توسعه خواهد یافت.
 
تأکید بر به‌کارگیری همه ظرفیت‌ها برای توسعه مناسبات ایران و صربستان
مارکو جوریچ، وزیر خارجه صربستان در تماس تلفنی با سید عباس عراقچی، انتخاب وی به عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را تبریک گفت و اظهار امیدواری کرد در دوره دولت جدید، روابط دوستانه دو کشور بیش از پیش گسترش یابد. وی نسبت به افزایش همکاری های اقتصادی بین دو کشور ابراز علاقه و از بخش‌های اقتصادی کشورمان برای حضور فعال در اکسپوی ۲۰۲۷ بلگراد دعوت کرد. وزیر خارجه صربستان همچنین حمایت جمهوری اسلامی ایران از یکپارچگی سرزمینی صربستان را ارزشمند و شایسته قدردانی دانست. سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه نیز ضمن تشکر از همتای صربستانی، حفظ و تقویت روابط دوستانه با کشور صربستان و تحکیم ثبات در بالکان را از جمله رویکردهای سیاست خارجی دولت چهاردهم برشمرد و بر موضع جمهوری اسلامی ایران مبنی بر حمایت از یکپارچگی سرزمینی صربستان و مخالفت اصولی با تغییرات مرزی و ژئوپلتیکی در مناطق مختلف تأکید نمود. وی به‌کارگیری همه سازکارهای موجود را برای توسعه مناسبات دو کشور بویژه در عرصه اقتصادی و تجاری لازم برشمرد.

جستجو
آرشیو تاریخی