صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و چهل و نه - ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و چهل و نه - ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۲۰

فضای مجازی

هدیه مهدی طارمی به سپاهانی‌ها
هدیه مهدی طارمی به موزه باشگاه سپاهان واکنش‌های زیادی را در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشته؛ هدیه‌ای که پیراهن او در اینترمیلان بوده؛ او این پیراهن را در حاشیه افتتاح تالار تیم ملی فوتبال در موزه ورزشگاه نقش جهان به سپاهانی‌ها اهدا کرده است. طارمی که پیش از این با پیراهن پرسپولیس دروازه سپاهان را باز کرده بود، حالا در قامت یک لژیونر و یک بازیکن ملی، پیراهن خود را به موزه سپاهان داده تا به این شکل در یاد هواداران این تیم ماندگار شود؛ اقدامی که از همین ابتدای امر با واکنش‌های مثبتی از سوی فوتبال‌دوستان ایرانی، بخصوص طرفداران سپاهان روبه‌رو شده است.
 
استانداردهای دوگانه غربی ها
سرباز روح‌الله رضوی، نویسنده مهاجر هندی که چند سالی است به همراه خانواده‌اش ساکن ایران شده با انتشار مطلبی در کنایه به دموکراسی غربی‌ها و بی‌توجهی آنان به آنچه در غزه می‌گذرد نوشته است:«مشکل از استانداردهای دوگانه غرب نیست؛ مشکل از خود دموکراسی و ارزش‌های غربی است. بعد از یازده ماه غوطه‌ور بودن در اخبار و گزارشات و جزئیات آنچه دنیای غرب در قبال نسل‌کشی غزه کرده و می‌کند، قدرت‌های اصلی غربی تقریباً هیچ کار باخاصیتی در مواجهه با نسل‌کشی اسرائیل در غزه انجام نمی‌دهند.» در بخش دیگری از نوشته رضوی آمده است:«اگر بخواهیم انصاف داشته باشیم باید بگوییم هنوز این جماعت معترض غربی قطره‌ای هستند در قبال دریای بی‌تفاوت یا همسو با سیاستمداران غربی حامی اسرائیل. صدای اعتراض یک یا چند فعال حامی فلسطین وسط جلسات مسئولان غربی را دیده‌اید که دقایقی نظم جلسات را به هم می‌ریزند تا در میانه سکوت سالن توسط مأموران امنیتی به بیرون هدایت شوند؟ غرب معترض به نسل‌کشی فلسطین، همان تک‌صداهای تنها هستند و غرب بی‌تفاوت در قبال نسل‌کشی، همان سالن یکپارچه ساکت در مواجهه با این اعتراض است!» او با اشاره به چنین مواردی ادامه داد:«همین عموم مردم تهران در توجه به ماجرای فلسطین و غزه فرسنگ‌ها از لندنی که شاهد اعتراضات مستمر برای غزه بوده جلوتر قرار گرفته‌اند. ماجرا وقتی به نظام ارزشی غرب هم می‌رسد، چیزی فراتر از این نیست. ما اساساً دچار سوءتفاهم شده‌ایم که وقتی غرب دم از حقوق بشر و ارزش‌های اومانیستی زد، خودمان را هم داخل همان آدم‌هایی متصور شدیم که غرب برایش کرامت قائل بود؛ خیر. تا وقتی در این سوءتفاهم قرار داریم از غرب دلخوریم که چرا استانداردهای دوگانه دارد، دلخوری ندارم؛ ما از اول هم برای دنیای غرب داخل‌آدم نبودیم!»

نقد منوچهر اکبرلو به کارکرد شبکه‌های اجتماعی
منوچهر اکبرلو، نویسنده، نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر، تازه‌ترین استوری اخیر خود را به درج مطلبی درباره نفوذ روزافزون وسایل ارتباط جمعی نوین به زندگی افراد اختصاص داده و به گلایه نوشته است:«نظریه‌ای در روانشناسی اجتماعی می‌گوید که ما انسان‌ها نهایتاً می‌توانیم با 150 نفر دوستی معنادار داشته باشیم، تعداد دوستان صمیمی‌مان نیز بعید است بیشتر از پنج نفر بشود، اما شبکه‌های اجتماعی هیچ اهمیتی برای این نظریه قائل نیستند.

جستجو
آرشیو تاریخی