صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و دو - ۲۱ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و دو - ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۹

مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی در گفت‌و‌گو با «ایران» خبر داد

تعمیر و توسعه ناوگان در اولویت ایرلاین ملی

هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به عنوان شرکت حامل پرچم، افزایش شبکه پروازی و توسعه ناوگان را در دستورکار خود قرار داده است. شمس‌الدین فرزادی‌پور، مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) در گفت‌و‌گو با «ایران» در خصوص برنامه‌های توسعه‌ای هواپیمایی جمهوری اسلامی با توجه به برنامه هفتم توسعه، گفت: برای برنامه‌ریزی توسعه هما اول باید بدانیم هما چه مقدار ارزش دارد، اگر ارزش هما را بدانیم اقدامات و تصمیمات بعدی ساده می‌شود. تصمیمات در خصوص توسعه هما باید بر اساس اعتبار و قدر و منزلت هواپیمایی جمهوری اسلامی باشد.
وی افزود: هواپیمایی جمهوری اسلامی یکی از ارزشمندترین شرکت‌های هوایی است و اعتبار خاصی در دنیا دارد. به همین دلیل به مسائل هما باید به صورت خاص پرداخته شود. بدنه هما و ساختار آن این قابلیت را دارد که خود را در شرایط نرمال و رو به توسعه نگه دارد و خدمات را در بهترین وضعیت در اختیار مردم قرار دهد.
فرزادی‌پور با اشاره به مشکلات انباشته هما گفت: مشکلات از گذشته در هما باقی مانده که این مشکلات بیشتر بحث‌های مالی ناشی از خریدهای ارزی است. هما با ارز 3 هزار تومان هواپیما خریداری کرده و امروز باید با ارز 48 هزار تومان بدهی ارزی پرداخت کند. در این مسیر و برای پرداخت بدهی ارزی هواپیمایی جمهوری اسلامی، دولت کار سنگینی دارد و باید به هما کمک شود.
مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی با اشاره به برنامه توسعه ناوگان هما گفت: برای اضافه کردن ناوگان مشکلی نداریم اما مسائل گذشته مشکلات جدیدی را ایجاد می‌کند، حساب‌های ارزی ما بسته است و بانک‌ها با ما کار نمی‌کنند، بنابراین باید تکلیف بدهی ارزی هما مشخص شود.
به گفته فرزادی‌پور، هما 700 میلیون دلار بدهی بابت خرید هواپیماهای نو دارد، اما بدهی‌های ریالی این شرکت به بانک‌ها به طور کامل پرداخت شده است. بدهی هما تنها بدهی ارزی است که آن هم بابت خرید هواپیما و تغییر نرخ ارز است و همه بدهی‌های ریالی «هما» پرداخت شده است.
وی افزود: برای مثال 560 میلیارد تومان تسهیلات در ایام کرونا توسط یکی از بانک‌ها به هما پرداخت شد که اکنون تسویه شده است. مشکلات مربوط به بازنشسته‌ها نیز حل شده و در بخش‌های رفاهی به بازنشستگان خدمات می‌دهیم، از سوی دیگر انتظار داریم همسان‌سازی حقوق به بازنشستگان کمک کند تا مشکلات اصلی به‌ طور قطع حل شود.
فرزادی‌پور با اشاره به اینکه در حال حاضر 12 تا 14 فروند هواپیمای فعال در هما داریم، گفت: از 13 فروند ای‌تی‌آر خریداری شده 3 تا 4 فروند زمینگیر است و مشکل تأمین قطعات برای این ناوگان داریم.
وی گفت: در قرارداد خرید هواپیماها، تأمین قطعه یا فروش برای هواپیماهای ای‌تی‌آر پیش‌بینی نشده است و به همین دلیل چاره‌ای جز تأمین قطعه و بازگرداندن هواپیماها به فعالیت نداریم. البته با همین ناوگان فعلی، هما یکی از شرکت‌ها با بیشترین فعالیت پروازی است. با توجه به محدودیت‌ها در تأمین اعتبار برای تعمیر و توسعه ناوگان، اولویت ما استفاده از هواپیماهای پهن‌پیکر مانند ایرباس است و تلاش می‌کنیم این هواپیماها همیشه در سر خط باشند. ای‌تی‌آر در نهایت کمتر از 80 مسافر را در هر پرواز جابه‌جا می‌کند و با توجه به این محدودیت، اولویت هما ابتدا سرخط نگه داشتن هواپیماهای بزرگ است.
مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی با اشاره به انجام پروازهای حج توسط هما، گفت: برای حج 200 هزار نفر را در 45 روز به مدت 6 ساعت رفت و برگشت جابه‌جا کردیم که کار ویژه‌ای است در حالی‌که تا چند سال گذشته 50 درصد پروازهای حج را هواپیمایی سعودی، 25 درصد را هما و 25 درصد را ماهان انجام می‌داد، امروز کل پروازها را هما انجام می‌دهد. بنابراین به‌رغم اینکه ناوگان ضعیف‌تر و کهنه‌تر از قبل است اما انگیزه کارکنان هما بالاست.

 

برش

آمادگی برای اعزام ۱۷۰ هزار عمره‌گزار
فرزادی‌پور همچنین از آغاز پروازهای حج عمره از ۲۸ شهریورماه با پروازهای «هما» خبر داد و گفت: حدود ۱۷۰ هزار عمره‌گزار از ۱۶ فرودگاه کشور به عربستان می‌روند.
وی با بیان اینکه اولین پرواز زائران حج عمره از استان تهران به فرودگاه مدینه انجام می‌شود، اظهار کرد: این گروه در روز ۲۸ شهریورماه ۱۴۰۳ با پرواز هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» از فرودگاه امام خمینی(ره) به فرودگاه مدینه منوره عزیمت می‌کنند. وی در مورد تعداد ایستگاه‌های پروازی این عملیات گفت: عمره‌گزاران از ۱۶ فرودگاه کشور به عربستان می‌روند و طبق برنامه پیش‌بینی‌شده، عمره‌گزاران از ایستگاه‌های پروازی تهران، تبریز، ارومیه، مشهد، اصفهان، یزد، گرگان، اردبیل، کرمان، بندرعباس، شیراز، بوشهر، اهواز، زاهدان، ساری و بیرجند اعزام می‌شوند.
به گفته مدیر عامل «هما»، عملیات اعزام حدود ۱۷۰ هزار زائر از ۱۶ فرودگاه کشور از ۲۸ شهریورماه شروع شده و تا اوایل فروردین‌ماه ۱۴۰۴ ادامه دارد. فرزادی‌پور در ادامه یادآور شد: با هماهنگی‌های انجام شده بین سازمان حج و زیارت دو کشور ایران و عربستان، مرحله دوم اعزام عمره‌گزاران در سال‌جاری نیز توسط هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» از ۲۸ شهریور‌ماه آغاز می‌شود. مدیرعامل «هما» گفت: در مرحله دوم اعزام عمره‌گزاران نیز تمام تلاش همکاران هما خدمت‌رسانی شایسته به این عزیزان و انجام پروازهای ایمن در این عملیات است.

جستجو
آرشیو تاریخی