صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و دو - ۲۱ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و دو - ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۹

اصناف

حدیث حدادی
خبرنگار

تأمین ارزی از مشکلات فعالان حوزه کاشی و سرامیک
یکی از صنایع فعال در کشور که جایگاه ویژه‌ای هم در بخش صادرات دارد حوزه کاشی و سرامیک است. اما فعالان این صنف با مشکلات متعددی از جمله مبادلات ارزی مواجه هستند.

صادرات 80 درصد کاشی و سرامیک به عراق
بازرس اتحادیه کاشی ساز و کاشی فروش در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» عنوان کرد: حدوداً سالانه 600 میلیون متر مربع تولید در این حوزه وجود دارد که تقریباً 250 میلیون متر مربع آن مربوط به مصرف داخلی است و مازاد آن را صادر می‌کنیم. عمده صادرات کاشی و سرامیک ایران به کشور عراق است که این صادرات حدوداً 80 درصد مازاد تولید را به خود اختصاص می‌دهد. علاوه بر آن، این صنعت به سایر کشورها همچون روسیه، اروپای غربی و... نیز صادرات دارد.
مصطفی گودرزی در خصوص کیفیت کاشی و سرامیک تولید کشور عنوان کرد: این تولیدات از کیفیت بالایی برخوردار است به گونه‌ای که محصولات ایرانی قابل رقابت با کشورهای صاحب سبک و صاحب صنعت است. اما فعالان این صنف در حوزه مبادلات و گردش مالی بین‌المللی با مشکلات مختلفی مواجه هستند. به طوری که در حال حاضر واردات ارز به کشور یکی از معضلاتی است که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. از همین رو تقاضا داریم با ایجاد شرایطی روند صادرات این محصولات را سهولت بخشند.

نیازمند آموزش سامانه مؤدیان
وی تأکید کرد: یکی از درخواست های فعالان این صنف در خصوص صدور پروانه کسب است به گونه‌ای که مواردی که هیأت عالی نظارت مصوب کرده و از طریق وزارت صمت به این صنف اعمال می‌شود تعدیل شود تا افراد بتوانند پروانه کسب خود را با کمترین چالش دریافت کنند. همچنین تقاضا داریم به منظور صدور مجوز زمان کافی برای اتحادیه‌ها در نظر بگیرند تا بتوانند بررسی‌های دقیق‌تری در این خصوص انجام داده و پس از آن اقدام به صدور مجوز برای افراد کنند. در حال حاضر که صدور پروانه کسب از طریق سامانه انجام می‌شود شرایط دریافت مجوز کسب و کار نسبت به گذشته بسیار بهتر شده است. اما اتحادیه‌ها به منظور تأیید این مجوزها تنها 3 روز فرصت دارند که این زمان برای آنها بسیار کم است.
گودرزی افزود: علاوه بر آن تقاضا داریم یک رابطه مستقیم بین وزرای صمت، اقتصاد و دارایی و وزارت کار به منظور گفتمان برقرار شود تا براساس آن واحدهای صنفی تحت پوشش اتحادیه‌ها دستخوش رونق شوند. در حال حاضر تغییراتی در سامانه مؤدیان ایجاد شده که مشکلات متعددی را برای واحدهای صنفی حقیقی و حقوقی به وجود آورده است. در واقع در حال حاضر بزرگ‌ترین معضل فعالان کاشی و سرامیک عدم آموزش واحدهای صنفی در سامانه مؤدیان است.
 
ظرفیت 100 درصدی برای صادرات
مدیرعامل یکی از شرکت‌های تولید کننده کاشی و سرامیک به خبرنگار «ایران» گفت: قطعی مکرر برق در 6 سال اخیر یکی از مشکلات فعالان این حوزه است به طوری که در حال حاضر کارخانه های تولید سرامیک تنها با 30 درصد توان خود فعالیت می‌کنند. اولین درخواست از وزیر مربوطه ایجاد شرایط ویژه برای کارخانجات است تا قطعی برق را تجربه نکنند و بتوانند با تمام ظرفیت به تولید خود ادامه دهند.
فرزاد نظیفی تأکید کرد: یکی از مشکلات تولید کنندگان کاشی و سرامیک تخصیص بموقع ارز است که در آن با مشکلات متعددی مواجه هستیم. بنابراین از وزیر صمت تقاضا داریم ارز مورد نیاز این بخش را بموقع تخصیص دهند.

حجم تولید 3 برابر بیشتر از مصرف داخلی
وی حجم تولید کاشی و سرامیک در کشور را 3 برابر بیشتر از نیاز داخلی عنوان کرد و افزود: در حال حاضر ایران در صنعت تولید سرامیک جایگاه چهارم را به خود اختصاص داده و محصولاتی باکیفیت و متراژ بالا تولید می‌کند. میزان صادرات این محصول در حال حاضر کم است اما ظرفیت صادرات 100 درصدی دارد. از همین رو از دولت و وزیر صمت تقاضا داریم شرایط را برای گسترش صادرات با کشورهای اطراف و همسایه فراهم کند تا بتوانیم کالاهای موجود در انبار خود را صادر کرده و برای کشور ارزآوری داشته باشیم.
نظیفی عنوان کرد: یکی دیگر از خواسته‌های این صنف از وزرای مربوطه حمایت از تولید داخلی است. به گونه‌ای که از تنظیم قوانین بدون مطالعه خودداری کنند و در زمان وضع قوانین، حتماً افراد متخصص نیز حضور داشته باشند تا مجبور به بازنگری قانون نشویم. برای این کار نیز می‌توانند از نماینده انجمن کمک گرفته و با آنها جلسات مشترک برگزار کنند.
وی این صنعت را وابسته به صنعت ساختمان دانست و تأکید کرد: با رونق گرفتن ساختمان‌سازی در کشور بسیاری از صنایع وابسته نیز رونق می‌گیرند و کل اقتصاد دستخوش دگرگونی می‌شود. بنابراین وزرای مربوطه می‌توانند با برطرف کردن موانع ساخت و ساز در کشور این بخش را رونق دهند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی