در شب سینمایی سوره از کمال تبریزی محسن شاه‌ابراهیمی و محمدعلی فارسی تجلیل شد

همه ما مدیون امثال شهید آوینی هستیم

فرهنگی/ به مناسبت روز ملی سینما، چهارمین رویداد «شب سینمایی سوره» با پاسداشت سه پرچم‌دار سینمای ایران، جمعه شب ۲۳ شهریورماه با حضور بازیگران، سینماگران شاخص و مدیران سینمایی برگزار شد. در بخش پاسداشت محسن شاه‌ابراهیمی که با حضور مهدی فخیم‌زاده، سیدرضا میرکریمی، حسین زندباف، کمال تبریزی، وحید پناهلو و امیررضا مافی روی سن برگزار شد رضا میرکریمی درباره محسن شاه ابراهیمی گفت: «اگر کسی خاطرات او را ثبت کند، تاریخ طراحی صحنه بعد از انقلاب با او مرور می‌شود. وقتی هنوز سیمرغ نبود، او اولین جایزه را گرفت. وقتی «یک حبه قند» را می‌ساختم دنبال عین جنس لوکیشن بودم و چیزی را که می‌خواستم پیدا نمی‌کردم. محسن شاه ابراهیمی به من گفت که برایم می‌سازد و یک دکور کاملاً واقعی داشتیم که هیچ کس باور نمی‌کرد که ساختگی باشد.» پس از صحبت‌های حسین زندباف، کمال تبریزی مهم‌ترین ویژگی محسن شاه‌ابراهیمی را ایجاد دلگرمی عنوان کرد و گفت: «او مانند کوه پشت شماست. وقتی با او کار می‌کردم باعث می‌شد خیالم از نتیجه نهایی راحت باشد.»
در ادامه پاسداشت کمال تبریزی با حضور منوچهر محمدی، رضا مقصودی، محمد عسگری، محمد ساسان و رضا میرکریمی برگزار شد. منوچهر محمدی پس از صحبت‌هایی درباره کمال تبریزی برای تعیین سرنوشت یک همکاری مشترک اظهار امیدواری کرد: «من و کمال یک فیلم مستند ساختیم که هنوز توقیف است و امیدوارم زودتر به نمایش دربیاید». رضا میرکریمی، دوست دیرین خود را با این عبارات توصیف کرد: «کمال مصفای تبریزی خیلی باصفاست که این مسأله در نگاهش به سینما هم جریان دارد. تنها این را بگویم که در کنار او کاملاً احساس آرامش دارید.» پس از صحبت‌های محمد عسگری درباره همکاری‌اش با این کارگردان در «سرزمین کهن»، حسین سلیمانی از تغییر سرنوشت‌اش به واسطه آشنایی با کمال تبریزی و حضورش در سینما با «مهر مادری» گفت: «۲۹ سال پیش در فقر مطلق و سخت‌ترین شرایط زندگی آقای کمال تبریزی من را برای فیلم خود انتخاب کرد. ایشان مسیر زندگی خود و خانواده‌ام را عوض کرد و باید بگویم آقای تبریزی! قطعاً اگر شما نبودید، معلوم نبود که من کجا بودم و تمام زندگی خود را مدیون شما هستم. باید بگویم که هزینه دانشگاه مرا هم آقای تبریزی داد. خیلی دوست داشتم یک روز جایزه بگیرم و این حرف‌ها را بزنم ولی چه جایی بهتر از مراسم تقدیر ایشان.»
پس از اجرای قطعاتی خاطره‌انگیز توسط محمد اصفهانی سومین آیین پاسداشت و تقدیر از محمدعلی فارسی با صحبت‌های داوود نماینده، مرتضی شعبانی، محمد مهدی طباطبایی‌نژاد، حامد شکیبانیا و... برگزار شد. محمدحسین مهدویان یکی از حاضران در این مراسم از تأثیر این مستندساز بر تجربه کارگردانی‌اش گفت: «زمانی برای ساخت مستند «آخرین روزهای زمستان»، کش و قوس‌های فراوانی داشتم و کارهای ایشان را تماشا می‌کردم. آقای فارسی باوری را ایجاد کردند که می‌توان با شیوه‌های متنوعی به سراغ تولید مستند رفت...» محمدعلی فارسی نیز در سخنان کوتاه خود با این عبارات به شهید آوینی ادای دین کرد: «از لحظه‌ای که وارد این فضا شدم، یاد دوره‌ای افتادم که با شهید آوینی در این فضا همکاری می‌کردم. گروه عظیمی از هنرمندان ازجمله خود من خودشان را وامدار ارگان‌ها و... می‌دانند اما بخش اعظم این نهادها مدیون حضور افرادی شبیه شهید آوینی‌ها هستند. ای کاش ما نیز مانند این بزرگواران عاقبت به خیر شویم.»
جستجو
آرشیو تاریخی