مروری ‌بر ایده‌هایی که یک مسابقه تلویزیونی را متفاوت کرده است

فصلی برای اوج گرفتن «قهرمان»

فرهنگی/ در محیطی به مساحت ۶ هزار مترمربع، چه ایده‌هایی را می‌توان به سرانجام رساند؟ وقتی صحبت از طراحی یک برنامه تلویزیونی باشد و استودیویی با چنین متراژی را در اختیار داشته باشید، سراغ چه ژانر و فضایی می‌روید؟ قطعاً بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های موجود در استودیویی با چنین ابعادی، نیازمند یک طراحی حساب ‌شده است؛ مأموریتی که می‌توان گفت اتاق فکر برنامه تلویزیونی «قهرمان» به خوبی از پس آن برآمده است. مسابقه «قهرمان» که در استودیویی به وسعت ۶ هزار مترمربع تولید شده، در فصل تازه خود توانسته برگ‌برنده‌هایی را رو کند که از جنس یک تجربه متفاوت در قاب تلویزیون است؛ برنامه‌ای به تهیه‌کنندگی و کارگردانی سید پوریا ملک‌آبادی و اجرای ایمان قیاسی که پخش آن از شبکه سه تلویزیون، مخاطبان جوان و نوجوان را با خود همراه کرده است، اما چگونه؟
 
ایده برنده را نسوزان!
همان‌طور که اشاره شد، ساخت دکور و تجهیز این برنامه در مساحتی به وسعت ۶ هزار مترمربع همراه با پشتیبانی فنی برای تصویربرداری، تجربه ویژه‌ای را برای تولیدکنندگان این برنامه رقم زده است. هر قسمت از مسابقه قهرمان که به‌ صورت کاملاً میدانی و در لحظه، شرکت‌کنندگانش را به چالش می‌کشد، با بیش از ۴۰ دوربین تصویربرداری می‌شود و آنچه در قاب تلویزیون به‌ عنوان خروجی نهایی به نمایش در‌می‌آید، در واقع گلچینی از نماهای متعددی است که تیم تصویربرداری و فنی این مسابقه ثبت و ضبط کرده‌اند. از این منظر می‌توان تجربه تولید برنامه تلویزیونی «قهرمان» را تجربه‌ای متناسب با استانداردهای جهانی در زمینه تولید برنامه‌های سرگرم‌کننده به حساب آورد که سرمایه‌گذاری درستی روی آن صورت گرفته است. اتاق فکر این برنامه شاید در ابتدا با ایده‌ای نسبتاً تکراری برای طراحی مسابقه‌ای با محوریت سنجش توانمندی بدنی شرکت‌کنندگان مواجه بوده‌اند اما توانسته‌اند این ایده برنده را در قاب تلویزیون به تجربه‌ای تازه و غیرتکراری برای مخاطبان تبدیل کنند. حضور شرکت‌کنندگان ایرانی از استان‌های مختلف کشور هم تنوع قابل‌قبولی به ویترین شرکت‌کنندگان این رقابت بخشیده که بی‌تردید در بازخورد مثبت مخاطبان نسبت به آن بی‌تأثیر نخواهد بود.
 
در مسیر جهانی شدن
فراتر از دکور و استودیوی باشکوه مسابقه «قهرمان»، آنچه تولید این برنامه را تبدیل به تجربه‌ای آبرومند و ارزشمند برای تلویزیون کرده است، انعکاس تصویری عزتمندانه از ایران و استعدادهای جوانان ایرانی در زمینه رقابت‌های ورزشی است. شرکت‌کنندگان این برنامه به‌ خوبی خود را در معرض چالش‌های بسیار سخت و منطبق با استانداردهای جهانی قرار داده‌اند و شاید به پشتوانه همین حضور است که شرکت‌کنندگان جهانی هم برای حضور در این رقابت رغبت و انگیزه پیدا کرده‌اند. در فصل جدید مسابقه بین‌المللی «قهرمان»، اتفاق ویژه‌ای رقم خورده است که شاید به‌ سختی بتوان نمونه مشابهی برای آن در ترکیب برنامه‌های سرگرم‌کننده تلویزیون پیدا کرد. در فصل جدید این برنامه، شرکت‌کنندگانی از کشورهای مختلف خود را در کنار ورزشکاران ایرانی به چالش می‌کشند و این ویژگی می‌تواند «قهرمان» را به تجربه‌ای بین‌المللی برای تلویزیون تبدیل کند. اگر زمانی استعدادهای ورزشی داخلی چشم حسرت به برنامه‌های ورزشی خارجی داشتند و برای رویارویی با ورزشکاران کشورهای دیگر رؤیای امکان حضور در برنامه‌های تولیدی در خارج از کشور را در سر می‌پروراندند، حالا یک برنامه داخلی بستر این رویارویی را برای آنها فراهم آورده است. «قهرمان» با پایبندی به استانداردهای بین‌المللی، در فصل تازه خود ورزشکاران حرفه‌ای را فراخوانده است و نمایندگانی از ۱۵ کشور اروپایی، آفریقایی، آسیایی و امریکای‌جنوبی، در کنار ورزشکاران ایرانی در این برنامه به رقابت می‌پردازند. همین فرصت، به «قهرمان» پتانسیل و ظرفیت جهانی شدن داده است و می‌تواند در فهرست برنامه‌های مورد تقاضا برای پخش از شبکه‌های مختلف در کشورهای منطقه قرار بگیرد. جای خالی سرمایه‌گذاری‌های حساب ‌شده و طراحی‌های بلندپروازانه از این دست، در شبکه‌های مختلف تلویزیون بویژه در حوزه برنامه‌های سرگرم‌کننده بسیار محسوس بود و می‌توان «قهرمان» را تجربه‌ای قابل ارجاع برای تکرار موفقیت‌هایی اینچنینی در آینده به ‌شمار آورد.
جستجو
آرشیو تاریخی