سفر پزشکیان به عراق بازتاب مهمی در رسانه‌های منطقه و جهان داشت

گامی راهبردی برای فصل جدید روابط تهران و بغداد

معاون امور سیاسی دفتر رئیس‌جمهور سفر مسعود پزشکیان به عراق را تاریخی خواند و آن را در بستر روابط دو همسایه حائز اهمیت خواند. مهدی سنایی در پیامی که در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد، نوشت: «سفر ‎پزشکیان به ‎اقلیم کردستان تاریخچه‌ بی‌سابقه‌ای از حضور رئیس جمهور ایران را به ثبت رساند. اربیل و سلیمانیه به وجد آمده بودند و این خوشحالی را با استقبال از پزشکیان با سخن گفتن به فارسی نشان دادند. رئیس اقلیم کردستان شخصیتی ممتاز دارد و جز از دوستی سخن نگفت.»
در همین حال محمدکاظم آل‌صادق، سفیر ایران در عراق نیز در مورد نتایج سفر سه روزه رئیس‌جمهور به عراق یادآور شد که در این سفر چندین سند در زمینه‌های مختلف بین مقامات ۲ کشور به امضا رسید که در واقع از مهم‌ترین آنها توافق دو کشور برای تدوین سند جامع همکاری راهبردی میان تهران و بغداد بود. او با بیان اینکه در حقیقت این توافق، شاه‌بیت توافق‌هایی بود که در جریان این سفر بین دو کشور انجام شد، ادامه داد: در همین چهارچوب قرار شد کمیته‌هایی برای تدوین پیش‌نویس این سند ایجاد شود و بزودی کلید این کار زده خواهد شد.
در همین راستا رسانه عراقی «شفق نیوز» سفر رئیس‌جمهور ایران به عراق به‌ عنوان اولین سفر خارجی او پس از به قدرت رسیدن را گامی راهبردی و مهم در جهت بازتعریف روابط دوجانبه و پویایی منطقه‌ای توصیف کرد. این رسانه عراقی با این مقدمه نوشت: ناظران این سفر را که ابتدا قرار بود توسط «ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور فقید ایران چند روز پیش از شهادتش انجام شود، لحظه‌‌ای محوری در آغاز فصل جدید در روابط ایران و عراق می‌دانند. این خبرگزاری در ادامه به دیدارهای پزشکیان با سران و مقامات عالی‌رتبه عراق، سفر او به اربیل، پایتخت اقلیم کردستان عراق و شهرهای مذهبی نجف و کربلا اشاره کرد و در مجموع سفر او به عراق را راهبردی توصیف کرد. «شفق نیوز» افزود: گفت‌وگوها شامل همکاری‌های امنیتی، از جمله توافقنامه امنیتی مشترک و همچنین تلاش‌های مشترک در صنایع پالایشی، انرژی، مشارکت‌های بخش خصوصی و موضوع وجوه مسدود شده ایران در خارج از کشور بود. امضای ۱۴ تفاهم‌نامه در زمینه‌های مختلف اقتصادی، آموزشی، همکاری‌های رسانه‌ای و توسعه زیرساخت‌ها از نکات مهم این سفر بود. این توافق‌ها در کنار قراردادهایی که قبلاً امضا شده بود، از سوی «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق به‌عنوان «نقشه راه امیدوارکننده» برای تقویت همکاری بین تهران و بغداد توصیف شد. الجزیره نیز با تأکید به اهمیت استراتژیک سفر پزشکیان به عراق، خاطرنشان کرد: همزمان با تشدید تحریم‌های غرب علیه تهران، رئیس جمهور ایران با سفر به بغداد به دنبال گسترش مناسبات با این کشور است. روزنامه امریکایی «نیویورک تایمز» نیز در گزارشی نوشت که انتخاب عراق به عنوان نخستین مقصد سفر خارجی پزشکیان آشکارا نشان می‌دهد تهران ارزشی استراتژیک برای بغداد در بحبوحه تنش‌های منطقه‌ای قائل است. همچنین «یورونیوز» در گزارشی تصریح کرد که پزشکیان با سفر به مناطق مختلف عراق امیدوار است علی‌رغم تشدید تنش‌ها در منطقه بتواند روابط میان تهران- بغداد را تعمیق بخشیده و همکاری‌های میان طرفین را توسعه دهد. این در حالی است که عراق می‌کوشد روابط میان خود با امریکا و ایران را متعادل‌تر سازد.

جستجو
آرشیو تاریخی