سفر پزشکیان به اقلیم کردستان، نقطه پایانی بر فعالیت تجزیه‌طلبان

یکی از اهداف اصلی آشوب‌های 1401، «تجزیه» ایران بود. بطوری که قریب به اتفاق گروه‌های اپوزیسیون، از منافقین گرفته تا سلطنت‌طلبان حامی پهلوی، در پس شعارهای براندازانه علیه جمهوری اسلامی، تجزیه ایران را دنبال می‌کردند.
سران گروهک‌های کومله، حزب دموکرات کردستان، حزب پاک و پژاک، چه در نشست‌های درون گروهی و درون جبهه‌ای و چه در گفت‌و‌گو با رسانه‌های فارسی زبان بارها اذعان کردند که میدان‌داری آشوب‌های 1401 بر عهده این گروه‌ها بوده است.
از سویی دیگر، مناطق غرب و شمالغرب کشورمان به جهت گسترش فعالیت‌های گروه‌های تروریستی و تجزیه‌طلب، کانون‌های فعال ایجاد ناامنی و آشوب در پاییز و زمستان 1401 به شمار می‌رفت.
علاوه بر این، با توجه به حضور گروهک‌هایی از جمله کومله و حزب دموکرات در اقلیم کردستان، این منطقه از خاک کشور عراق به‌عنوان پلی برای ورود جاسوسان و تروریست‌های خرابکار به ایران مورد استفاده قرار می‌گرفت. جملگی این موارد منجر به این شد تا جمهوری اسلامی ایران به‌طور ویژه‌ای برنامه پاکسازی مرزهای غرب و شمالغرب کشور از وجود تروریست‌های تجزیه‌طلب را دنبال کند. برنامه‌ای که در اسفند ماه 1401 و با همت دولت سیزدهم کلید خورد و حالا با جدیت هرچه بیشتری از سوی دکتر پزشکیان دنبال می‌شود.

حسن نیت همسایگی
کشور عراق اولین مقصد از سفرهای خارجی دکتر پزشکیان در قامت رئیس‌جمهوری اسلامی ایران بود. در جریان این سفر، رئیس‌جمهور کشورمان به دعوت بارزانی، برای اولین بار به این منطقه رفت و با مقامات اقلیم کردستان عراق دیدار کرد.
دیداری که موضوع اخراج تروریست‌ها از مرزها یکی از مهم‌ترین موضوعات آن بود. چه آنکه نچیروان بارزانی به پزشکیان اطمینان خاطر داد که اجازه نخواهد داد از خاک اقلیم برای هر نوع اقدامی علیه ایران استفاده شود. البته اقلیم کردستان حسن نیت خود را پیش از سفر پزشکیان به عراق نشان داد و با تخلیه چند پایگاه کومله و خلع سلاح آنها، خود را مهیای میزبانی از رئیس‌جمهور ایران کرد.
اقدامی که در راستای تعهدات عراق نسبت به برخورد با گروه‌های ضدایرانی انجام شد. طبق گفته قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق ۷۷ پایگاه در نزدیکی مرزهای ایران که گروهک‌های تجزیه‌طلب در آن مستقر بودند تخلیه شده است.

فراتر از خلع سلاح
روابط ایران و اقلیم کردستان عراق در دولت شهید رئیسی رو به بهبودی رفت و در هفته‌های اخیر که دولت چهاردهم روی کار آمده، درحال بسط و گسترش است. به همین دلیل، عراق و اقلیم کردستان نیز به دنبال جلب رضایت حداکثری ایران هستند. جلب رضایتی که تحقق آن اقدامی فراتر از خلع سلاح گروه‌های تجزیه‌طلب را می‌طلبد.
به همین دلیل نیز مشاور امنیت ملی عراق اعلام کرده است: با سازمان ملل در تماس هستیم تا اعضای این گروهک‌های تجزیه‌طلب را به کشور ثالثی که تهدیدی برای ایران و عراق نباشند، منتقل کنند. طبق گفته کارشناسان، سفر اخیر پزشکیان به اقلیم کردستان، نقطه پایانی بر حضور گروهک‌های تجزیه‌طلب در آن سوی مرزهای کشورمان خواهد بود.

جستجو
آرشیو تاریخی