دیگه‌چه‌خبر؟

سفر احتمالی وزیر خارجه مصر
به تهران
 خبر اول اینکه، رسانه‌های عربی منطقه از سفر احتمالی «بدر عبدالعاطی» وزیر خارجه مصر به تهران خبر داده‌اند. این خبر را روزنامه العربی الجدید منتشر و در گزارشی به تلاش‌های مصر برای کاهش تنش در دریای سرخ اشاره کرد و یادآور شد که قاهره به دنبال یافتن فرمولی برای حل بحران سیاسی در یمن از طریق تماس با انصارالله یمن و ایران است. بنا بر این گزارش، هدف اصلی مصر از این اقدام، کمک به مدیریت تحولات مبتنی بر تنش در کانال سوئز است بویژه که این کشور قرار است در روزهای آتی میزبان یک هیأت از جنبش انصار‌الله یمن باشد. سفر احتمالی «بدر عبدالعاطی» به تهران فارغ از تحولاتی نیست که طی ماه‌های اخیر در تقویت مناسبات ایرانی- عربی رخ داده است. وزیر خارجه مصر پیش‌تر و در حالی که تهران و قاهره هنوز روابط رسمی خود را از سر نگرفته بودند، برای حضور در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور نهم به ایران آمد و نشان داد که کشورش برای ورود به عرصه تازه‌ای از مناسبات آماده است. بویژه که کشورهای عربی همچون مصر که در حال کمک به توقف پایان جنگ غزه هستند، نسبت به اهمیت جایگاه ایران در محور مقاومت و نفوذ سیاسی آن در روند این جبهه و رویکردی که در تنش‌های جاری ایفا می‌کند، وقوف دارند.

ادعای حل تلفنی اختلافات با ایران از سوی «ترامپ»
 خبر دیگر اینکه، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین امریکا و نامزد جمهوریخواه انتخابات این کشور، ادعای حل و فصل زودهنگام موضوع ایران را این بار از طریق تلفن مطرح کرده است. «ترامپ» که این ادعا را در واکنش به بازدید رهبر کره شمالی از تأسیسات هسته‌ای این کشور و همچنین ادعا‌های غربی‌ها درباره ارسال موشک‌های بالستیک ساخت ایران به روسیه مطرح کرده است، مدعی شد که در صورت پیروزی در انتخابات می‌تواند این مسائل را تلفنی حل کند. او در حالی این ادعا را مطرح کرده که در دوره ریاست جمهوری چهارساله خود به واسطه پیگیری سیاست تحریم فزاینده علیه ایران، نه‌تنها کمترین گامی برای کاهش تنش با ایران بر نداشت که با صدور فرمان ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی، مناسبات ایران و امریکا را وارد مرحله‌ای کرد که «جو بایدن» جانشین او نیز با وجود وعده حل این بحران، کاری از پیش نبرد و همچنان بر آتش این سیاست تحریمی و فشار دامن زد. بنابراین ادعای جدید «ترامپ» را نمی‌توان جز تکرار مواضع واهی او برای مذاکره مستقیم با ایران دانست.

واشنگتن و تل‌آویو همچنان
در بیم حمله احتمالی ایران
 دست آخر اینکه،  «لوید آستین» وزیر دفاع امریکا با موضعگیری جدید خود که گفته «تهدید ایران برای پاسخ به اسرائیل را باید جدی گرفت و لازم است که ما و اسرائیل همچنان آماده باشیم» نشان داد که نگرانی ایالات متحده و اسرائیل از پاسخ تلافی‌جویانه ایران به ترور «اسماعیل هنیه» بتدریج رو به افزایش است. وزیر دفاع امریکا درباره خروج ناو هواپیمابر «یو.اس.اس تئودور روزولت» از غرب آسیا و اینکه آیا این موضوع به این معنی است که دیگر تهدید از ناحیه ایران وجود ندارد، گفت: من فکر می‌کنم وقتی ایران قصد خود را برای انجام کاری بیان می‌کند، چه امروز و چه در آینده، باید حرف این کشور را قبول کنید. بنابراین فکر می‌کنم آماده ماندن مهم است، بویژه برای اسرائیل که در حالت آماده بماند.

جستجو
آرشیو تاریخی