صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و پنج - ۲۶ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و پنج - ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۱۸

اثبات توان دانش‌بنیان‌ها در ساخت ماهواره

 مدیر گروه ساخت ماهواره چمران1- گفت: زیرسامانه‌های ماهواره چمران1-، مثل مدیریت توان و انرژی، رایانه مرکزی و زیرسامانه مخابرات، تجهیزاتی هستند که توسط دانش‌بنیان‌ها بومی‌سازی شده است.
به گزارش مهر، محرم غیاثوند پرتاب موفقیت ماهواره چمران1- را نوید بخش اجرای مأموریت‌های فضایی متنوع در آینده نزدیک عنوان کرد و گفت: با این پرتاب، امکان اصلاح مدار، انتقال ماهواره‌های عملیاتی، توسعه منظومه‌های ماهواره‌ای و اتصال سامانه‌های فضایی در مدار در آینده نزدیک فراهم خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه به پاس خدمات دانشمند مجاهد شهید دکتر مصطفی چمران، این ماهواره چمران نامگذاری شده است، افزود: در چنین ماهواره‌هایی وجود پیشرانش و رانشگرهای فضایی ضروری است و در میکرو ماهواره چمران1- از یک رانشگر فضایی بومی‌استفاده شده که توسط دانش‌بنیان‌های داخلی کشور این اقدام صورت گرفته است. اثبات فناوری این رانشگر در این ماهواره، مسیر را برای ماهواره‌های آتی کشور باز خواهد کرد.غیاثوند با اشاره به اینکه میکروماهواره چمران1-با داشتن زیرسامانه بومی، به عنوان گام اولیه در تحقق اجرای مانورهای مداری به شمار می‌رود، گفت: به طور خلاصه مأموریت ثانویه این میکرو ماهواره، ارزیابی عملکرد و دقت زیرسامانه دینامیک پروازی و زیرسامانه رانشگر فضایی به منظور اجرای مانورهای مرکب است.
مدیر گروه ساخت ماهواره چمران1-
ادامه داد: زیرسامانه‌های دیگری که در این ماهواره استفاده شده مثل مدیریت توان و انرژی، رایانه مرکزی و زیرسامانه مخابرات مواردی هستند که توسط دانش‌بنیان‌ها در کشور توسعه پیدا کرده‌اند و اثبات عملکرد صحیح آنها در ماهواره منجر به افزایش قابلیت اطمینان در ماهواره‌های عملیاتی آتی کشور خواهد شد.
جستجو
آرشیو تاریخی