صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و پنج - ۲۶ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و پنج - ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۱۸

هدیه نوآورانه به دیابتی‌ها

دیابت و چاقی به شکل سرسام‌آوری در سراسر جهان در حال افزایش است و همیشه انگشت اتهام به سمت شکر و قند می‌رود. حالا دانشمندان تلاش کرده‌اند تا با ارائه جایگزین‌های جدید، کمک کنند که مصرف مواد قندی به یک لذت سالم‌تر تبدیل شود. در تازه‌ترین نوآوری، قرار است قند با کمک آنزیم‌های گوارشی دستکاری شده، در روده به فیبر تبدیل شود.
این روش ترکیبی از فناوری و استفاده از آنزیم‌هایی است که با دقت انتخاب شده‌اند و در نهایت فیبری تولید می‌شود که نه تنها برای بدن‌مان ضرر ندارد، بلکه مفید هم هست.
 
شرکت‌ها به دنبال زندگی سالم
راهکار جدی تبدیل قند به فیبر، زاییده فکر دانشمندان مؤسسه Wyss دانشگاه‌هاروارد است و البته ماجرای آن به یک شرکت مواد غذایی بازمی‌گردد. این شرکت صنایع غذایی (کرافت‌هاینز) از سال 2018 میلادی تاکنون به‌دنبال راهی برای کاهش میزان قند محصولات غذایی بود و به‌نظر می‌رسد سرانجام تلاش‌های این شرکت به نتیجه رسیده است.
آنزیم دستکاری شده توسط دانشمندان دانشگاه‌هاروارد، از نانو ذرات خوراکی و ماده‌ای به نام پکتین ساخته شده است که می‌تواند میزان قند جذب شده در خون را تا 30 درصد کاهش دهد. وقتی نانوذرات به روده می‌رسند، عملاً به‌دنبال ایجاد تغییر در PH محیط، منبسط می‌شوند و اینجاست که آنزیم نوآورانه و دستکاری شده، آزاد می‌شود تا قند را به فیبر تبدیل کند؛ کشفی که می‌تواند انقلابی در صنعت غذایی جهان ایجاد کند.
«استیو یانگ»، فعال حوزه مواد غذایی می‌گوید: شکر تنباکوی جدید است و با توجه به اهمیت یافتن سبک زندگی سالم، شرکت‌ها به دنبال تولید محصولاتی کم‌شکر یا بدون شکر هستند یا از شیرین‌کننده‌های مصنوعی بهره می‌گیرند اما این موضوع هم دردسرهای خود را دارد.
شکر در چرخه تولید نوشیدنی، شیرینی‌ها و مواد غذایی عملکردی بیشتر از شیرین کردن غذا دارد و به‌عنوان یک نگهدارنده خوب عمل می‌کند یا هنگام حرارت دادن، حجیم می‌شود و اغلب رنگ کاراملی را به محصول اضافه می‌کند اما شیرین‌کننده‌های جایگزین چنین کارکردی ندارند. به‌عنوان مثال اگر بخواهید شکر را از یک کیک براونی حذف کنید، شکل ظاهری آن تغییر خواهد کرد. کاهش میزان شکر در آبمیوه‌ها هم تاکنون منجر به افت فروش محصولات شده است. با این حال امید می‌رود با استفاده از فناوری‌های جدید بتوان قند را به فیبری مفید برای بدن تبدیل کرد و میزان بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش داد.
 
اسفنجی برای جذب قند
علاوه بر تبدیل قند به فیبر، تاکنون دانشمندان راهکارهای دیگری هم برای کمتر کردن میزان خطرات مصرف قند ارائه داده‌اند. یکی از این موارد، یک نوشیدنی منحصربه‌فرد حاوی اسفنج‌های فیبری و میکروسکوپی است که هنگام هضم غذا، قند را به خود جذب می‌کند تا دیگر جذب بدن شما نشود. این نوشیدنی انحصاری مبتنی بر فیبر گیاهی به گونه‌ای مهندسی شده که مانند اسفنج آشپزخانه در معده منبسط می‌شود و قند درون غذا را به سمت خود می‌کشد تا در مسیر هضم غذا، جذب بدن نشود. درواقع یک گرم از این نوشیدنی می‌تواند 6 گرم قند را جذب کند.
مصرف‌کنندگان هنگام خوردن غذا یک قاشق چایخوری از این ماده بدون طعم، بو یا رنگ را در نوشیدنی خود مخلوط می‌کنند سپس اسفنج‌ها در معده متورم می‌شوند و با جداسازی قند از غذا، آن را برای تجزیه در روده یا دفع آماده می‌کنند. البته برخی نگران مشکلات گوارشی ناشی از مصرف این نوشیدنی هستند، اما تحقیقات، چنین مشکلی را تأیید نکرده است.
جستجو
آرشیو تاریخی