بهره گرفتن از هوش مصنوعی در آموزش یک ضرورت است

حدیث کوهی‌نژاد/امروزه ردپای هوش مصنوعی را در هر جایی می‌بینیم از پزشکی و صنعت خودروسازی گرفته تا آموزش و هنر همگی از مزایای هوش مصنوعی بهره‌مند شده‌اند.
صنایع و تکنولوژی های آموزشی هم مانند بسیاری از صنایع دیگر ناگزیر است از هوش مصنوعی به منظور بهبود عملکرد بخش‌های مختلف خود استفاده ‌کند؛ چرا که هوش مصنوعی مزایای قابل توجهی ارائه می‌دهد، پرداختن به اشکال‌ها و نگرانی‌های بالقوه مانند کیفیت داده‌ها، حریم خصوصی، ادغام با سیستم‌های موجود، مسائل فنی، نبود آموزش، دسترسی نداشتن به فناوری‌های هوشمند در برخی مناطق و شهرها و پشتیبانی برای مربیان مهم است که با درک و پرداختن به این چالش‌ها، بخش آموزشی می‌تواند به طور کامل از مزایای هوش مصنوعی برای بهبود نتایج یادگیری و شیوه‌های آموزشی استفاده کند.
 درک بهتر دیدگاه‌های مربیان از فناوری آموزشی نوظهور بویژه ابزارهایی که هوش مصنوعی را در خود جای داده‌اند، برای باز کردن مزایای بالقوه کامل این نوآوری‌ها ضروری است. در حالی که تحقیقات قبلی عمدتاً بر پیشرفت‌های تکنولوژیکی تأکید داشتند، اما تأثیر عمیق عوامل اجتماعی، روانشناختی و فرهنگی در شکل‌دهی درک، اعتماد و پذیرش فناوری آموزشی مربیان نادیده گرفته شده است. با ظهور ابزارهای هوش مصنوعی قدرتمندتر، طراحی آنها باید ریشه در درک عمیق نیازها و دیدگاه‌های مربیان داشته باشد و تنها با پذیرش و اعتماد مربیان است که این راه‌حل‌های نوآورانه می‌توانند نتایج یادگیری، دستاوردهای تحصیلی و برابری آموزشی را افزایش دهند. هوش مصنوعی پتانسیل تغییر شیوه‌های آکادمیک، آموزشی و یادگیری را دارد، با این حال به عنوان یک تهدید برای تمامیت دانشگاه نیز محسوب می‌شود. بدین ترتیب دانشجویان می‌توانند از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی برای نوشتن مقالات دانشگاهی در فرآیند تحقیق، یعنی یافتن منابع همتا و خلاصه کردن یافته‌های کلیدی آنها و انجام تکالیف که به نظر می‌رسد واقعی هستند، استفاده کنند در واقع می‌توانند تمامی آنها را توسط هوش مصنوعی تولید کنند. همچنین ابزارهای مجهز به هوش مصنوعی این قابلیت را دارند که اعتبار آزمون‌های آنلاین را به خطر بیندازند.
با توجه به اینکه هوش مصنوعی همراه ماست، این سؤال مطرح می‌شود که چگونه می‌توانیم به بهترین روش به دانش‌آموزان خود استفاده از این ابزار را آموزش دهیم. آموزش و پشتیبانی پیرامون استفاده انسانی و مسئولانه از هوش مصنوعی بسیار اهمیت دارد. در زمینه توسعه حرفه‌ای برای مربیان، هوش مصنوعی می‌تواند در ارائه فرصت‌های توسعه حرفه‌ای شخصی به معلمان کمک کند. همچنین می‌تواند روش‌های تدریس را تجزیه و تحلیل کرده و رشد مستمر مربیان را تقویت کند. این حوزه در ایران، کشوری با مجموعه منحصر‌به‌فرد از فرصت‌ها و چالش‌ها، پیشرفت قابل توجهی داشته است. بدین ترتیب اکوسیستم هوش مصنوعی در ایران با وجود موانع بی‌شماری که مانع پیشرفت آن شده است، توانسته خود را در سطح جهانی مطرح کند و همچنان به رشد خود ادامه دهد.
جستجو
آرشیو تاریخی