اخبار

 توسعه هوش مصنوعی
 با 3 برنامه سازمان همکاری‌های فناورانه بین‌المللی
رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی، در ارتباط با توسعه هوش مصنوعی در کشور گفت: در این راستا ما بر «تبادل فناوری»، «تسهیلگری تعاملات بین‌المللی» و «در اولویت قرار دادن هوش مصنوعی به عنوان یکی از محورهای کلیدی گفت‌وگوهای بین‌المللی» متمرکز شده‌ایم.
دکتر حسین میرآبادی در خصوص توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی در کشور افزود: هوش مصنوعی حوزه‌ای است که همکاری‌های بین‌المللی در آن بسیار مهم است، ضمن آنکه جزو اولویت‌های کشور نیز محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه توانمندی‌هایی در بخش‌های مختلف مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها وجود دارد، اظهار کرد: اگر این توانمندی‌ها هم‌افزا شوند، می‌توانیم به افق‌هایی که مقام معظم رهبری ترسیم کرده‌اند دست یابیم، از این‌رو یکی از پایه‌های مهم توسعه هوش مصنوعی استفاده از ظرفیت و شبکه‌سازی بین‌المللی است.
میرآبادی خاطرنشان کرد: در این زمینه سازمان تعاملات علمی و فناوری برنامه‌هایی را در نظر دارد تا توسعه جدی صورت گیرد. در تعاملاتی که با کشورهای مختلف داریم، یکی از محورهای گفت‌وگوهای ما حوزه هوش مصنوعی است که شامل تبادل دانشمندان، تبادل فناوران فعال در حوزه هوش مصنوعی و تعریف پروژه‌های مشترک می‌شود. در تعریف پروژه‌های مشترک علاوه بر یادگیری، توسعه محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی صورت خواهد گرفت.

سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی:
مرکز ملی فضای مجازی
برای حل مشکلات
حوزه بلاکچین مصمم است
سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی گفت: برای تحقق حکمرانی حوزه بلاکچین باید الزامات آن به درستی تعیین و مصوب شود و مرکز ملی فضای مجازی نیز در این زمینه مصمم است.
حسین دلیریان، سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به اقدامات  این مرکز در حوزه تنظیم‌گری و کمک به حل مشکلات کسب‌وکارها گفت: مرکز ملی فضای مجازی تلاش کرده تا به عنوان تنظیم‌گر، تسهیل‌کننده و سیاستگذار امور مرتبط با حوزه فضای مجازی باشد و یکی از مهم‌ترین این حوزه‌ها، حوزه بلاکچین است که امروز در کشورمان دربرگیری قابل‌توجهی دارد و مرکز ملی فضای مجازی با توجه به اهمیت این موضوع، از مدت‌ها پیش در این حوزه ورود کرده و اقداماتی را برای ساماندهی آن انجام داده است.
وی افزود: ریشه‌یابی و بررسی مشکلات مردم و شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات در این حوزه صورت گرفته تا بتوان با دیدی وسیع، مسائل و مشکلات حوزه بلاکچین را مرتفع کرد. در ارزیابی‌های مرکز ملی فضای مجازی، برخی نقایص در عملکرد تنظیم‌گران این حوزه و همچنین برخی نیازها اعم از قانونگذاری شناسایی شده که در بخش‌های متولی موضوع در مرکز ملی، رفع این مشکلات در حال پیگیری است.

به همت پژوهشگران دانشگاه
 تربیت مدرس محقق شد
طبقه‌بندی صدای قلب
با استفاده از هوش مصنوعی
پژوهشگران گروه مخابرات دانشگاه تربیت مدرس موفق به طبقه‌بندی صدای قلب با استفاده از تبدیلات شکلینه، سری زمانی و ابعاد فراکتالی شدند؛ استفاده از روش پیشنهادی این پژوهش، سبب بهبود طبقه‌بندی و رسیدن به دقت ۹۹.۲ درصدی شده است.
به گزارش ایرنا، پویا سید قاسمی به عنوان پژوهشگر گفت: استفاده از ابزار هوش مصنوعی می‌تواند کارآیی و دقت این تشخیص را بهبود بخشد؛ سیگنال صدای قلب حاوی اطلاعات قابل‌توجهی از وضعیت دریچه‌ها و عروق قلب است و می‌توان با تحلیل دقیق‌تر صدای قلب، ناهنجاری‌های احتمالی دریچه‌های عروقی را آشکار کرد.
وی ادامه داد: ناهنجاری‌های قلبی در بازه یک سیکل قلب، سبب ایجاد صدای اضافه یا سوفل می‌شوند، بررسی زمانی-شکلی این ناهنجاری باعث تشخیص نوع بیماری می‌شود و از طرفی نیاز به تجربه و خبرگی برای تشخیص بیماری به وسیله صدای قلب و همچنین خطاهای انسانی در تشخیص بیماری‌های قلبی، منجر به انگیزه‌ای برای خودکار کردن این فرآیند شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی