مقامات ایران ضمن محکومیت انفجارهای لبنان خواستار شدند

رژیم اسرائیل در جهان محکوم شود

جنایت اخیر رژیم صهیونیستی در لبنان، واکنش‌های متفاوتی را به همراه داشت. به رغم شهادت تعدادی از شهروندان لبنانی از جمله دو کودک و همچنین هدف قرار گرفتن سفیر کشورمان در لبنان، امریکا و کشورهای اروپایی حامی اسرائیل سکوت را به محکومیت این جنایت ترجیح دادند تا به اقدام ضدانسانی و ضد قواعد بین‌الملل اسرائیل رسمیت بخشند. اما در سوی مقابل مقامات جمهوری اسلامی ایران از دقایق ابتدایی وقوع انفجارهای لبنان، ضمن محکومیت اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی، بر همدردی و همراهی ایران با لبنان تأکید کردند.
قالیباف: کشورها تجاوز جنایتکارانه در لبنان را
محکوم کنند
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی به سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله و نبیه بری رئیس مجلس نمایندگان لبنان، ضمن محکوم کردن عملیات تروریستی رژیم صهیونیستی، با دولت و ملت لبنان و خانواده‌های شهدا و مجروحان این حادثه تروریستی همدردی کرد و نوشت: از تمام کشورها و ملت‌های جهان می‌خواهیم این تجاوز جنایتکارانه را به‌شدت محکوم نمایند.‌قالیباف همچنین از آمادگی ایران برای ارائه هرگونه کمک و مساعدت به دولت و مردم لبنان خبر داد.
اسرائیل برای جنایت لبنان باید پاسخگو باشد
ساعاتی پس از عملیات تروریستی اسرائیل در لبنان، امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل، در نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل حاضر شد و با اشاره به هدف قرار گرفتن مجتبی امانی سفیر ایران در لبنان گفت: جمهوری اسلامی ایران ضمن عرض تسلیت‌ صمیمانه خود به خانواده بازماندگان و دولت لبنان، به‌شدت این اقدام خرابکارانه و تروریستی توسط رژیم یاغی اسرائیل را محکوم می‌کند. رژیم اسرائیل باید برای این تجاوز و جنایت فجیع پاسخگو باشد.
ایروانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: از دیدگاه ما، نه‌تنها باید فلسطین به‌عنوان یک عضو کامل سازمان ملل متحد پذیرفته شود، بلکه اقدامات غیرقانونی رژیم اسرائیل باید تعهد تمام اعضای سازمان ملل را برانگیزد تا طبق ماده شش منشور، عضویت این رژیم در سازمان ملل را مورد بازنگری قرار دهند.

فراخواندن دنیا به محکوم کردن رژیم صهیونیستی
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز اقدام صهیونیست‌ها در هدف قرار دادن شهروندان لبنانی از طریق منفجر کردن سیستم‌های ارتباطی را مصداق کشتار جمعی دانست و گفت: این اقدام بار دیگر به روشنی اثبات می‌کند که رژیم صهیونیستی علاوه بر ارتکاب جنایات جنگی و نسل‌کشی علیه مردم فلسطین، صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی را در معرض تهدیدی جدی قرار داده است. براین اساس، مقابله با اقدامات تروریستی رژیم و تهدیدات ناشی از آن، ضرورتی آشکار بوده و لازم است جامعه جهانی در راستای مقابله با بی‌کیفرمانی مقامات جنایتکار صهیونیستی، سریعاً اقدام کند.

گفت‌و‌گوی عراقچی
با همتای لبنانی
سیدعباس عراقچی وزیر امور خارجه ایران نیز در گفت‌و‌گوی تلفنی با عبدالله بوحبیب وزیر خارجه لبنان، اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در هدف قرار دادن شهروندان لبنانی را بشدت محکوم کرد و ضمن عرض تسلیت و اعلام همبستگی با دولت، ملت و خانواده شهدا و مجروحان این حادثه، برای ارائه هر گونه کمک و مساعدت برای درمان مجروحان یا انتقال آنها به تهران اعلام آمادگی کرد.

ارسال تیم‌های پزشکی به لبنان و مجروحان لبنانی به ایران
پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر ایران صبح دیروز به همراه تیمی از داوطلبان جمعیت هلال احمر شامل ١٢ پزشک عمومی و متخصص و ١٢ پرستار و امدادگر برای امدادرسانی به مصدومان این حادثه به این کشور اعزام شدند.
به گفته کولیوند تصمیم به اعزام با هماهنگی وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و امور خارجه ایران و مسئولان لبنانی گرفته شده است.
همچنین پس از آنکه معاون درمان وزارت بهداشت کشورمان در تماس تلفنی با همتای لبنانی خود، از آمادگی بیمارستان‌های تهران برای پذیرش مجروحان حادثه تروریستی لبنان خبر داد، روز گذشته تعدادی از مصدومان این حادثه تروریستی لبنان توسط هلال احمر جهت انجام درمان به ایران منتقل شدند.

امریکا: ما دخالتی نداشتیم
در پی وقوع انفجارهای متعدد مرگبار از طریق پیجرها در لبنان که توسط رژیم صهیونیستی انجام شد، دولت امریکا به سرعت وارد عمل شد تا با فاصله‌گذاری نسبت به عملیات تروریستی اسرائیل در لبنان، مدعی شوند که نسبت به این اقدام هیچ اطلاعی نداشتند. در همین رابطه واشنگتن‌پست گزارش داد که مقامات امریکایی روز سه‌شنبه از طریق یک کانال ارتباطی غیر‌رسمی با ایران در تماس بودند تا اعلام کنند که ایالات متحده هیچ نقشی در این حمله نداشته است.
از سویی دیگر، متئو میلر سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگاران و بدون اشاره به هدف قرار گرفتن سفیر کشورمان توسط رژیم صهیونیستی، تلاش کرد تشدید تنش‌ها در منطقه را که اکنون به دلیل عملیات تروریستی رژیم صهیونیستی به وجود آمده متوجه ایران کرده و از کشورمان بخواهد تا به تنش‌ها دامن نزند!

اولین پیام سفیر ایران
بعد از جراحت
مجتبی امانی سفیر ایران در لبنان در اولین پیام خود پس از حادثه تروریستی لبنان، در حساب کاربری خود نوشت: باعث افتخار من و سربلندی است که خون من با خون مجروحان ملت شریف لبنان که در جنایت تروریستی دیروز هدف قرار گرفتند در هم آمیخته است. این کشور سربلند از همان روز اول نبرد طوفان‌الاقصی با عزت و غرور ایستادگی کرده است.

 

برش

حال سفیر ایران خوب است
در پی عملیات رژیم صهیونیستی در لبنان، مجتبی امانی سفیر ایران در بیروت نیز مورد حمله تروریستی قرار گرفت و زخمی شد. ساعاتی پس از این اتفاق، سفارت جمهوری اسلامی ایران در لبنان و همسر امانی، با انتشار پیامی در شبکه ایکس اعلام کردند که وی دچار جراحت شده و حال عمومی‌اش خوب است.
سفارت ایران در لبنان در پیام دیگری با تکذیب ادعای نابینا شدن امانی نوشت: به اطلاع می‌رساند که درمان سفیر محترم، به‌خوبی پیش می‌رود و شایعات منتشر شده در مورد وضعیت جسمی و شرایط بینایی آقای امانی، عاری از صحت است.
عباس عراقچی نیز در تماس تلفنی با همسر مجتبی امانی، در جریان آخرین وضعیت درمان وی قرار گرفت و برای انتقال فوری سفیر کشورمان و دیگر مجروحان در صورت نیاز اعلام آمادگی کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی