رژیم صهیونیستی موج دوم عملیات ترور جمعی در لبنان را با انفجار دستگاه‌های بی‌سیم ادامه داد

انفجار برای انتحار

عصر چهارشنبه صدای چندین انفجار در ضاحیه جنوبی بیروت و تعدادی دیگر از مناطق لبنان شنیده ‌شد. رسانه ها خبر دادند که بر اثر انفجار دستگاه‌های ارتباطی رخ داد. در پی انفجار این دستگاه‌ها، داخل تعدادی از آپارتمان‌ها، خودروها و موتورسیکلت‌ها آتش‌سوزی رخ داد.
منابع لبنانی به شبکه خبری قدس گفتند انتقال زخمی‌های ناشی از انفجار دستگاه‌های ارتباطی به بیمارستان‌ها ادامه دارد. رویترز به نقل از یک منبع امنیتی گزارش کرد: دستگاه‌های ارتباطی که امروز(چهارشنبه) در لبنان منفجر شد با دستگاه‌های پیجری که دیروز(سه‌شنبه) منفجر شدند متفاوت است.
آکسیوس به نقل از ۲ منبع گزارش کرد، اسرائیل امروز در موج دوم عملیات تروریستی خود که دیروز آغاز کرد، هزاران دستگاه بی‌سیم را منفجر کرده است. تصاویر منتشر شده حاکی از آن است که دستگاه ثبت ورود و خروج هم منفجر شده است. تا کنون وزارت بهداشت لبنان از شهادت 3 نفر و مجروح‌شدن بیش از 300 نفر دیگر در انفجارهای امروز خبر داده است.
روز چهارشنبه، ابعاد بیشتری از حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به اعضای حزب‌الله منتشر شد. وزیر بهداشت لبنان از شهادت ۱۲ نفر از جمله فرزند «علی عمار» از رهبران حزب‌الله و نماینده پارلمان خبر داد. به گفته او، در میان کشته‌شدگان یک دختر و یک پسر و همچنین چهار کارمند بهداشت از بیمارستان‌های خصوصی در حومه جنوبی بیروت یافت می‌شود. در همین رابطه، العالم نیز در گزارشی اعلام کرد شمار مجروحان ناشی از حمله جنایتکارانه به حدود ٣ هزار نفر رسیده است که ١٨٠٠ نفر پس از مداوا از بیمارستان مرخص شده‌اند، اما ٢٠٠ نفر به‌دلیل شدت جراحات هنوز تحت درمان هستند. ‌حزب‌الله نیز اعلام کرد که روز چهارشنبه آماده تشییع پیکر شهدای خود در ضاحیه جنوبی می‌شود، این جنایت با واکنش‌های گسترده‌ای در داخل لبنان رو‌به‌رو شده است. وزارت خارجه لبنان اعلام کرد در پی این جنایت غیرانسانی و سایر جنایاتی که رژیم اشغالگر به شکل مستمر علیه غیرنظامیان لبنانی مرتکب می‌شود، بیروت در شورای امنیت از اسرائیل شکایت می‌کند. نبیه بری، رئیس پارلمان این کشور گفت این جنایت بیانگر دشمنی بی‌حد و اندازه رژیم صهیونیستی است. وزارتخانه‌ها و نیرو‌های سیاسی لبنان نیز با اعلام مراتب همبستگی عمیق خود، خواستار حفظ وحدت ملی در برابر این حملات سایبری بی‌سابقه شدند. وزیر آموزش لبنان نیز همه مدارس این کشور را تعطیل کرد و سندیکا‌های کارگری هم از همه مؤسسات و مراکز کاری و اشتغال در این کشور خواستند به نشانه محکومیت این جنایت، دست از کار بکشند.
 
بیانیه جدید حزب‌الله
روز گذشته حزب‌الله لبنان در بیانیه دیگری درباره انفجارهای تروریستی روز سه‌شنبه در لبنان ضمن تبریک و تسلیت به خانواده شهدا اعلام کرد که مقاومت اسلامی لبنان امروز نیز همانند همه روزهای گذشته به عملیات‌های مبارک خود در حمایت از غزه و مردم و مقاومت آن و همچنین دفاع از لبنان، ملت و حاکمیت کشور ادامه خواهد داد. این راه، مستمر و جدا از حساب سختی است که دشمن جنایتکار در پی جنایت دیروز خود علیه مردم و رزمندگان ما در لبنان، باید منتظر آن باشد، بحث این حساب با دشمن جداست و به خواست خداوند (پاسخ انتقام‌جویانه) در راه است.
علاوه بر آن، «حسین الخلیل» معاون سیاسی سید حسن نصرالله با تهدید اسرائیل به حمله تلافی‌جویانه تأکید کرد به این جنایت پاسخ خواهیم داد و دشمن صهیونیستی بعد از جنایاتی که علیه لبنانی‌ها مرتکب شد، باید انتظار هر چیزی (پاسخی) را از لبنان داشته باشد.
 
پیجرهای دستکاری شده
به گزارش فرانس 24، یک منبع امنیتی ارشد لبنان ابراز داشت که آژانس جاسوسی اسرائیل، موساد، مواد منفجره را در حین تولید 5000 پیجر در ماه‌های گذشته مخفی کرده است. علاوه بر ‌آن، منابع امنیتی در لبنان به المیادین گفتند: «این مواد منفجره از طریق هیچ نوع بررسی با استفاده از دستگاه‌های معمولی قابل کشف نیستند و سرویس‌های موساد و امنیتی اسرائیل پشت این حمله هستند.» طبق گفته این منابع، این باتری پیجر نبود که موج انفجار را ایجاد کرد، بلکه مواد لیتیومی بود که هنگام دریافت پیام باعث انفجار شد، بنابراین پیجرهای خاموش شده و آنهایی که در مناطق بدون آنتن بودند، منفجر نشدند. آنها افزودند که در عرض چهار ثانیه پس از دریافت صدای یک پیام مکتوب، دستگاه‌ها به‌طور خودکار منفجر شدند و این انفجار چه در پیجرهایی که پیام‌های آن باز شده بود و چه دستگاه‌هایی که پیام‌های آنها باز نشده بود، رخ داد. طبق گفته منابع المیادین، تشخیص مواد منفجره کار گذاشته شده با استفاده از دستگاه‌های شناسایی موجود، حتی در کشورهای پیشرفته و فرودگاه‌ها ممکن نبود.
پس از آنکه شرکت «گولد آپولو» تایوان به تولید پیجرهای منفجرشده در لبنان متهم شد، مسئولان این شرکت مدعی شدند که این پیجرها در شرکتی مستقر در بوداپست، پایتخت مجارستان تولید شده است. آنها با انتشار بیانیه‌ای ضمن تأیید ارائه مجوز جهت درج علامت تجاری این شرکت روی پیجرهایی که در لبنان و سوریه منفجر شده، مدعی شدند پیجرهای مدل «AR-924» را شرکت «BAC» مستقر در بوداپست می‌سازد و می‌فروشد. به ادعای این شرکت، «گولد آپولو فقط مجوز علامت تجاری را ارائه می‌دهد و هیچ دخالتی در طراحی یا ساخت این محصول ندارد.»
همچنین اکسیوس از قول سه مقام امریکایی نوشت که اسرائیل تصمیم گرفت دستگاه‌های پیجر را منفجر کند، زیرا نگران بود عملیات مخفیانه‌اش توسط این گروه کشف شود چرا که دو عامل حزب‌الله در روزهای اخیر سوء‌ظن خود را درمورد پیجرها در المانیتور مطرح کرده بودند. به گفته فرد آگاه در اسرائیل، سرویس‌های اطلاعاتی رژیم قصد داشتند از پیجرهای بمب‌گذاری شده در صفوف حزب‌الله به عنوان یک ضربه اولیه غافلگیرکننده در یک جنگ همه‌جانبه برای فلج کردن حزب‌الله استفاده کنند.
نیویورک‌تایمز نیز به نقل از مقامات امریکایی آگاه که نخواستند نام‌شان فاش شود، در این‌‌باره اعلام کرد حزب‌الله لبنان اقدام به سفارش دستگاه پیجر از شرکت گولد آپولو تایوان کرده بود و اسرائیل موفق شد پیش از ورود این پیجرها به لبنان آنها را دستکاری و اندکی مواد منفجره داخل آنها جاسازی کند.
 
عملیات با همدستی امریکا
در حالی که ‌آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا مدعی شد واشنگتن از انفجار‌های لبنان اطلاعی نداشته است، رسانه عبری والا به تماس تلفنی وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با همتای امریکایی خود دقیقاً قبل از اجرای عملیات تروریستی در لبنان اشاره کرد. به گزارش والا، گالانت در این تماس تلفنی خطاب به لوید آستین گفته که رژیم صهیونیستی قصد دارد یک عملیات سخت در لبنان انجام دهد، اما با عدم ارائه جزئیات تلاش داشت تا از نگه‌داشتن امریکا در تاریکی کامل جلوگیری کند. این در حالی است که بلینکن با اشاره به جمع‌آوری «کنونی» اطلاعات توسط ایالات متحده و همچنین رد هرگونه مداخله ایالات متحده در این حمله تروریستی، از طرف‌های درگیر خواست تا از هرگونه اقدامات تنش‌زا پرهیز کنند. متئو میلر، سخنگوی وزارت خارجه امریکا نیز بدون محکوم کردن این حمله، مدعی شد این حمله از قبل به واشنگتن اطلاع داده نشده است.
 
واکنش‌های جهانی
انفجار دستگاه ارتباطی در لبنان واکنش‌های گسترده‌ای را در بین مقامات کشورها در بر داشت. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ضمن محکوم کردن این واقعه اعلام کرد که اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی، مصداق کشتار جمعی است. وزارت امور خارجه روسیه نیز روز چهارشنبه اعلام کرد که یک حمله دسته‌جمعی از طریق پیجرهای انفجاری که به طور گسترده توسط گروه حزب‌الله لبنان مورد استفاده قرار می‌گیرد «عملی از جنگ ترکیبی» است که می‌تواند یک جنگ بزرگ در سراسر خاورمیانه ایجاد کند. معاون نخست‌وزیر بلژیک با انتشار پیامی در فضای مجازی ایکس ضمن محکوم کردن این حادثه، آن را «حمله تروریستی گسترده» و «تشدید بی‌رحمانه خشونت» توصیف کرد و نوشت: «سکوت گزینه روی میز نیست. تحقیقات بین‌المللی الزامی است. خونریزی باید متوقف شود.» همچنین عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر، ضمن اعلام مخالفت مصر با تلاش‌ها برای تشدید درگیری و افزایش چهارچوب آن در منطقه، به ضرورت مسئولیت‌پذیری تمام طرف‌ها اشاره و بر حمایت قاهره از لبنان در مقابله با این حمله و اهتمام مصر به امنیت، ثبات و حاکمیت لبنان تأکید کرد. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌ای گفت: «من این وضعیت را بسیار نگران‌کننده می‌دانم. من فقط می‌توانم این حملات را محکوم کنم که امنیت و ثبات لبنان را به خطر می‌اندازد و خطر تشدید تنش در منطقه را افزایش می‌دهد.» استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل، پس از انفجار صدها پیجر بدون محکومیت این واقعه گفت: «تحولات در لبنان بویژه با توجه به شرایط «بسیار ناپایدار» بسیار نگران‌کننده است.» جمهوری ونزوئلا از طریق بیانیه رسمی، حمله سایبری انجام شده در ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۴ توسط اسرائیل علیه ساکنان جنوب لبنان، بیروت و اطراف آن را تروریستی خواند و بشدت محکوم کرد.

 

برش

صهیونیست‌ها در انتظار پاسخ حزب‌الله
در ادامه نگرانی صهیونیست‌ها از پاسخ انتقام‌جویانه حزب‌الله به این جنایت تروریستی، رادیو ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که در سایه احتمال حمله حزب‌الله، تشکیلات پدافندی ارتش اسرائیل و همچنین نیروی هوایی، در حالت آماده‌باش حداکثری قرار دارند. ارتش رژیم اشغالگر همچنین اعلام کرد که «هرتزی هالیوی» رئیس ستاد کل ارتش، شب گذشته جلسه‌ای را برای ارزیابی وضعیت امنیتی با حضور اعضای ستاد کل، با هدف بررسی وضعیت آمادگی در سطوح تهاجمی و دفاعی، بعد از حادثه انفجار پیجرها در لبنان، برگزار کرده است.
از سوی دیگر، ترس از تشدید تنش‌ها در منطقه و حملات به سرزمین‌های اشغالی باعث تعلیق پروازهای خطوط هوایی برجسته جهان از جمله شرکت لوفت‌هانزای آلمان و شرکت هواپیمایی فرانسه و همچنین خطوط هوایی متعلق به کشورهای بلژیک و سوئیس به سرزمین‌های اشغالی و فرودگاه بن گورین شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی