مدیرکل حملونقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور در گفتوگو با «ایران»:
برقیسازی ناوگان حملونقل عمومی اولویت اصلی است
جامعه
133614
هوای تهران و بسیاری از شهرهای کشور آلوده است. رئیس مرکز اورژانس تهران گفته در ۸ روز اخیر ۳۵۷ نفر جان باختهاند که آلودگی هوا می تواند در آن نقش داشته باشد.
سمیه افشینفر - گروه اجتماعی: بر اساس آمارهای وزارت بهداشت نیز سالانه ۵۹هزار ایرانی به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست میدهند و ذرات معلق در هوای برخی از شهرها از حد مجاز جهانی بالاتر است. استفاده از خدمات حملونقل عمومی یکی از مهمترین راهحلهای کاهش آلودگی هواست. پیش از این، مسعود نصرتی معاون فنی و عمرانی وزیر کشور گفته بود: «از سه و نیم میلیون سفر روزانه، ۷۴ درصد با خودروی شخصی انجام میشود و فقط ۱۳ درصد اتوبوس، ۷ درصد تاکسی و ۶ درصد مترو است. این اعداد با استانداردهای جهانی همخوانی ندارد.» با این اوصاف مدیرکل حملونقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور معتقد است دولت چهاردهم برای توسعه و تجهیز ناوگان حملونقل عمومی همه تلاش خود را میکند.
در راستای تکلیف مقرر در ماده ۹ و ۱۰ قانون هوای پاک و با توجه به فرسودگی ناوگان حملونقل عمومی، طرحهای نوسازی ناوگان حملونقل عمومی شهری و توسعه شبکه خطوط مترویی در کلانشهرها در دستور کار دفتر حملونقل عمومی و ترافیک شهری قرار گرفته است. سیدفرهاد خدابخشی مدیرکل حملونقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور با بیان این مطالب به «ایران» میگوید: «توسعه و نوسازی سیستم حملونقل عمومی و ترافیک شهری (اتوبوس، تاکسی و...) در راستای سیاستهای کلان دولت مبنی بر کاهش آلایندگی هوا، بهینهسازی مصرف سوخت و توسعه حملونقل پاک در کشور، برقیسازی ناوگان حملونقل عمومی به عنوان یکی از اولویتهای اصلی این سازمان در دستور کار قرار گرفته است.»
خدابخشی میگوید: «با توجه به مصوبه شورای اقتصاد با موضوع «نوسازی و جایگزینی ۴۶۰ هزار دستگاه ناوگان حملونقل عمومی درونشهری با انواع برقی، هیبریدی، پایه گازسوز و با آلایندگی پایین» اعتباری بالغ بر ۴ میلیارد دلار از محل صرفهجویی سوخت به این موضوع تخصیص یافته است.» او با اشاره به انعقاد تفاهمنامهای با وزارتخانههای مرتبط، سازمان برنامه و بودجه کشور، شهرداری تهران و بانک شهر در فروردینماه ۱۴۰۴، در مورد مواد این تفاهمنامهها میگوید: «تفاهمنامهها در راستای نوسازی ۹۶ هزار دستگاه تاکسی و موتورسیکلت برقی و غیربرقی در تهران و سایر کلانشهرها با سرمایهگذاری صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته و بانک شهر بوده است.»
بهرهبرداری از ۳۰۰ دستگاه اتوبوس برقی در تهران
مدیرکل حملو نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور با اشاره به بهرهبرداری از ۳۰۰ دستگاه اتوبوس برقی در شهر تهران و بهرهبرداری از ۳۰۰ دستگاه تاکسی برقی مدل E۵۰A توسط شهرداری تهران توضیح میدهد: «تعداد ۱۷۵۰ دستگاه تاکسی برقی توسط شهرداری تهران خریداری شده است که هزار و ۲۱۳ نفر ثبتنام کننده و متقاضی بودهاند. به ۳۰۰ نفر از متقاضیان تسهیلات ارائه شده، به ۲۰۰ نفر متقاضی تحویل شده است و در صورت رفع مشکل ارائه تضامین توسط رانندگان به بانک، مشکل ارائه تسهیلات و تحویل تاکسی برقی به سایر متقاضیان نیز برطرف خواهد شد.» او با تأکید بر ایجاد ۱۴۲ نقطه در شهر تهران برای زیرساخت برقی که ۲۱ نقطه به شکل جایگاه و ۱۲۱ نقطه به شکل استند در حال بهرهبرداری هستند، از بهرهبرداری از ۴۰ دستگاه اتوبوس برقی در شهر کرج، بهرهبرداری از ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی در شهر اراک و انعقاد قرارداد ۲۰ دستگاه اتوبوس برقی برای شهر اصفهان که در مرحله تحویل است، خبر میدهد.
خدابخشی درباره سایر اقدامات انجام شده در اصفهان میگوید: «بهرهبرداری از ۱۳۰ دستگاه تاکسی برقی و ۳۴ نقطه ایستگاه شارژ خودرو برقی در شهر اصفهان مجموعاً با ظرفیت شارژ همزمان ۷۳ خودرو، همچنین ۶ نقطه ایستگاه شارژ اتوبوس، مذاکره شهرداری اصفهان با هلدینگ صنایع و معادن بانک شهر و توافق اولیه برای سرمایهگذاری در نوسازی تاکسی و اتوبوسهای فرسوده با حدود ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی و ۵۰۰ دستگاه تاکسی برقی از جمله اقدامات انجام شده است.»
۱۳۰۰ دستگاه اتوبوس به شهرها تحویل داده شده است
مدیرکل حملونقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، با بیان اینکه از محل قراردادهای وزارت کشور برای نوسازی ناوگان حملونقل تاکنون حدود ۱۳۰۰ دستگاه اتوبوس و ۱۲۰۰ دستگاه ون به شهرهای کشور تحویل شده است، میگوید: «در سال ۱۴۰۴ از این تعداد، ۶۹ حواله به شهرهای اهواز، مشهد، تهران، ورامین، سنندج، شهریار، شهرقدس، گلستان، پردیس، باغستان، رباط کریم، پاکدشت، اندیشه، اسلامشهر، شهرکرد و قرچک برای تحویل صادر شده است.»
او با تأکید بر تلاشهای سازمان شهرداریها برای کمک به توسعه و نوسازی ناوگان حملونقل عمومی در ۲۹ شهر برای نوسازی ۳۲ دستگاه اتوبوس و ۱۷ دستگاه مینیبوس میگوید: «برای نوسازی مینیبوس مبلغ ۴۲ میلیارد تومان و نوسازی تاکسی مبلغ ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته شده است. همچنین تأییدیه و افزودن خودرو ساینا به سبد نوسازی ناوگان با ظرفیت ۴۰ هزار دستگاه در سال، شناسایی حدود ۲۰۰ هزاردستگاه ناوگان بنزینی برای کمکهای حمایتی دولت در بخش دوگانهسوز کردن خودروهای فعال در حوزه حملونقل عمومی نیز انجام شده است.» خدابخشی با اشاره به اینکه برای تسریع پروژهها در بودجه سال ۱۴۰۲، انتشار ۳۲۵۰۰ میلیارد ریال اوراق مشارکت، بودجه سال ۱۴۰۳، ۶۲۰۰۰ میلیارد ریال اوراق با تضمین دولت و شهرداری تخصیص یافته، توضیح میدهد: «۸۰۰۰۰ میلیارد ریال اوراق دیگر برای توسعه و نوسازی اتوبوسرانی با صدور مجوز انتشار اوراق مالی اسلامی از محل بودجه سال ۱۴۰۴ با تضمین ۵۰ درصدی دولت و مبلغ ۱۰۰۰۰ میلیارد ریال با تضمین ۱۰۰ درصدی شهرداریها برای توسعه و نوسازی اتوبوس تخصیص یافته است.»
او با بیان اینکه دوگانهسوز شدن تعداد قریب به ۷۵ هزار دستگاه با استفاده از ۷۵ درصد یارانه انجام شده، میگوید: «طبق ماده ۶ قانون هوای پاک برای اطمینان از صحت عملکرد خودرو در زمینههای فنی و ایمنی و کنترل آلایندههای هوا و صدا، انجام معاینه فنی کلیه وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمهسنگین، سنگین و موتورسیکلت که توسط بخشهای دولتی، عمومی و غیردولتی به کار گرفته میشوند، در دورههای زمانی منظم و توسط مراکز مورد تأیید سازمان حفاظت محیط زیست الزامی است. اتحادیه سازمانهای مدیریت حملونقل شهرداریهای کشور با اجرا و پشتیبانی از سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران (سیمفا)، پایش و نظارت بر عملکرد مراکز معاینه فنی را به صورت مستمر انجام داده است. همچنین مراکزی را که مرتکب تخلف شدهاند به ستادهای معاینه فنی شهرداریها جهت برخورد با آنها معرفی میکند. برای سلامت فنی وسایل نقلیه، دارندگان موظف هستند در بازه زمانی یک ساله برای صدور یا تمدید گواهی سلامت به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند. در حال حاضر ۷۰۳ مرکز معاینه فنی وسایل نقلیه سبک و ۱۹۲ مرکز معاینه فنی وسایل نقلیه سنگین در کشور فعال هستند.»
برش
طرح توسعه شبکه مترویی و تأمین ناوگان مترویی برای کلانشهرها
مدیرکل حملونقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور با اشاره به عقد قراداد برای تأمین ۱۷۷۰ دستگاه واگن مترو برای کلانشهرهای کشور میگوید: «انتشار اوراق مالی اسلامی به ارزش بیش از ۵۲۰ هزار میلیارد ریال طی سالهای ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ انجام شده است. همچنین تخصیص بودجه برای پروژههای متروی تهران – اسلامشهر و قطار حومهای تهران – پرند از محل بودجه سال ۱۴۰۴ در نظر گرفته شده است.»
انتهای پیام/